۱۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۷
پیشنهاد انبوه سازان برای تامین آورده از منابع مالی داخلی؛ توان تولید یک میلیون مسکن را داریم
رئیس کانون انبوه سازان در گفتگو با بازار مطرح کرد

پیشنهاد انبوه سازان برای تامین آورده از منابع مالی داخلی؛ توان تولید یک میلیون مسکن را داریم

مرتضوی، رئیس کانون سراسری انبوه سازان با بیان اینکه با گذشت دو سال از طرح نهضت ملی مسکن در بخش‌هایی ناکارآمدی وجود دارد گفت: برای تسریع ساخت و کاهش آورده متقاضیان پیشنهاد خوبی به وزارت راه ارائه شد.

اکبر محمودی؛ بازار: سرعت پایین ساخت و ساز نهضت ملی مسکن در سال های ابتدایی طرح باعث شد تا برخی از کارشناسان به آینده این طرح نا امید شوند. اما به مرور و با برخی اقدامات و ورود جدی دولت و سیستم بانکی تا حدودی زرح نهضت ملی مسکن سرعت خوبی به خود گرفته و به نظر می رسد اولین واحدهای این طرح در تابستان امسال به متقاضیان واگذار شود.

افزایش سقف وام مسکن ملی به ۵۵۰ میلیون تومان و احتمال کاهش نرخ سود و پلکانی شدن بازپرداخت اقساط نشان می دهد که دولت مصمم به اجرای هر چه سریعتر پروژه مسکن ملی دارد.

انبوه سازان نزدیک به ۱۰۰ هزار ‌واحد مسکونی در طرح نهضت ملی مسکن در حال ساخت دارند و بیشتر این واحدها توسط پیمانکاران در حال تولید است

«محمد مرتضوی» رئیس کانون سراسری انبوه سازان کشور در حاشیه نمایشگاه بین المللی فناوری های نوین ساخت و ساز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بازار در پاسخ به این پرسش که دلیل کُندی سرعت ساخت مسکن ملی چیست و این طرح در چه بخش هایی دچار مشکل است گفت: ابتدا باید در خصوص ورود انبوه سازان به این طرح موضوعی را مطرح کنم و آن هم این است که انبوه سازان نزدیک به ۱۰۰ هزار ‌واحد مسکونی در طرح نهضت ملی مسکن در حال ساخت دارند و بیشتر این واحدها توسط پیمانکاران در حال تولید است.

یکی از مشکلات متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن عدم توانایی در پرداخت آورده مورد نیاز است. به همین دلیل انبوه سازان این آمادگی را دارند که بخشی از آورده متقاضیان را در قالب سرمایه گذاری خود تامین کنند

وی ادامه داد: به خوبی مشخص است که یکی از مشکلات متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن عدم توانایی در پرداخت آورده مورد نیاز است. به همین دلیل انبوه سازان این آمادگی را دارند که بخشی از آورده متقاضیان را در قالب سرمایه گذاری خود تامین کنند تا بدین طریق میزان آورده متقاضیان کاهش یابد و این مهم در نهایت موجب تسریع در روند اجرای این طرح خواهد شد.

مرتضوی با اشاره به این‌که سقف وام مسکن ملی به ۵۵۰ میلیون تومان افزایش یافته و الان انتظار می‌رود با حمایت‌های یارانه‌ای نرخ سود تسهیلات طرح مذکور کاهش یابد تاکید کرد: هدف اصلی انبوه سازان در طرح نهضت ملی مسکن خانه دار کردن اقشار متوسط و دهک های درآمدی پایین است. اما همانطور که می دانید و گفتم انبوه سازان در حال حاضر ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در طرح مسکن ملی مشارکت و در حال ساخت دارند.

پیشنهاد انبوه سازان برای تامین آورده از منابع مالی داخلی؛ توان تولید ۱ میلیون مسکن را داریم

وی با یادآوری این‌که نرخ سود تسهیلات مسکن مهر در تهران ۹ درصد، مراکز استان‌ها ۷ و در سایر شهرها ۴ درصد بود، خاطر نشان کرد: در مسکن مهر تسهیلات پرداخت شده ۷۰ تا ۸۰ درصد از منابع لازم برای ساخت واحدها را تامین می‌کرد و آورده متقاضیان مبلغ محدودی بود. اما در مسکن ملی این وضعیت کاملا متفاوت است.

رئیس کانون سراسری انبوه سازان کشور با یادآوری اینکه بخشی از واحدهای مسکونی در طرح نهضت ملی مسکن در روستاها است که با توجه به حضور بنیاد مسکن کار در روستاها خیلی سخت نیست ادامه داد: بخشی دیگر نیز از طریق خودمالکی در حال انجام است؛ اما قسمت دیگر مرتبط با کسانی است که باید آورده‌های خود را وارد طرح کنند اما قادر به پرداخت نیستند و هدف انبوه سازان این قشر است.

انبوه‌سازان توان تامین مالی ۵۰ درصد از هدف‌گذاری دولت برای ساخت و ساز مسکن را دارند. حدود دو میلیون واحد مسکونی خودمالکی و روستایی است، دو میلیون واحد مسکونی دیگر باقی می‌ماند که انبوه‌سازان می‌توانند تامین مالی یک میلیون واحد را انجام دهند

وی ادامه داد: برای تسریع ساخت وساز و کاهش آورده متقاضیان اسفندماه سال گذشته پیشنهاد ورود بخش خصوصی برای تامین آورده از منابع مالی داخلی را به وزارت راه و شهرسازی ارائه کردیم. در قالب این پیشنهاد اعلام کردیم که انبوه‌سازان توان تامین مالی ۵۰ درصد از هدف‌گذاری دولت برای ساخت و ساز مسکن را دارند. به‌عبارت دیگر با توجه به این‌که حدود دو میلیون واحد مسکونی خودمالکی و روستایی است، دو میلیون واحد مسکونی دیگر باقی می‌ماند که انبوه‌سازان می‌توانند تامین مالی یک میلیون واحد را انجام دهند.

یکی‌از راهکارهایی که نهضت ملی مسکن را متحول خواهد کرد استفاده از بافت های فرسوده شهری است

رئیس کانون انبوه سازان مسکن و ساختمان با اشاره به اینکه قشر متوسط جامعه حداقل ۵۰ درصد هدفگذاری دولت است و انبوه سازان و توسعه‌گران قادر خواهند بود ۵۰ درصد هدفگذاری انجام شده توسط دولت را در طرح نهضت ملی مسکن محقق کنند تاکید کرد: یکی‌از راهکارهایی که نهضت ملی مسکن را متحول خواهد کرد استفاده از بافت های فرسوده شهری است، زیرا با جانمایی بخشی از پروژه های نهضت ملی مسکن در درون شهرها با توجه به وجود زیرساخت ها در این مناطق، علاوه بر کاهش هزینه های ساخت می‌توان شاهد افزایش سرعت ساخت و ساز نیز باشیم.

مرتضوی گفت: در قالب برنامه جامع و اقدام مشترک، بخش خصوصی، دولت و مجلس شورای اسلامی می توانند به یک تفاهم رسیده و قفل بزرگی را از نهضت ملی مسکن بردارند بنابراین جانمایی بخشی از پروژه های نهضت ملی مسکن در درون شهرها می تواند به مردم و دولت کمک ویژه ای کند.

وی با اشاره به اعلام بسته های تشویقی توسط وزارت راه و شهرسازی برای رونق تولید مسکن در کشور گفت: انبوه سازان بسته هایی را با هدف باز کردن گره هایی که منجر به توسعه درونی شهرها شده را اعلام خواهند کرد.

هزینه ساخت در طرح نهضت ملی مسکن در شهرها و استان های مختلف متفاوت است اما متوسط هزینه ساخت حدود ۱۰ میلیون تومان است

رئیس کانون انبوه سازان مسکن و ساختمان کشور در پاسخ به این پرسش متوسط هزینه ساخت مسکن ملی چقدر است؟ ادامه‌داد: هزینه ساخت در طرح نهضت ملی مسکن در شهرها و استان های مختلف متفاوت است اما متوسط هزینه ساخت حدود ۱۰ میلیون تومان است. همانطور که اعلام کردم هرچند نمی توان قیمتی واحد برای کل کشور به لحاظ هزینه ساخت مطرح و در نظر گرفت.

کد خبر: ۲۲۴٬۷۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 4
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • متفتضی مسکن مهرساری IR ۱۷:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۹
      1 0
      اقای وزیر اقای معاون مسکن و شهر سازی را بگید . چرا مسکن مهرها را که فقط از شروع دولت تون تاامروز 10 الی20% تااتمامش مونده بود و چرا اونم 15 سال تحویل خانواده ها ندادند . مگه بعد انتخاب ریس جمهور نگفتند خودم و ملزم به اتمام وعده های دولت قبلی میدانم . چقدر دروغ . چقدر ریا . و خودتمایی های بیهوده و توخالی
    • شهرام IR ۲۳:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۹
      1 0
      ترو خدا دست اینها را از مسکن ملی کوتاه نمایید با وجود اینان این طرح هرگز به سرانجام نخواهد رسید یا خود دولت اقدام به ساخت مسکن کند مثل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی یا به خود مردم زمین واگذار کنید با تشکر از دولت محترم و تیم قدرتمندشان
    • IR ۲۳:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۹
      0 0
      اول اونایی که باید تحویل بدهید را تحویل بدید بعد حرف بزنید
    • محمد IR ۰۰:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
      0 0
      سلام مسکن ملی پردیس۵۰۰ میلیون واریز کردم. از سال ۹۹. و قرار بود دوساله تحویل بدن. الان تکلیف ما چیه آنها دیر دارن تحویل میدن و دچار تورم شده. باید ضرر و زیان به مردم بدن. نه اینکه پول بیشتر بگیرن. اگه میشه پیگیری کنید. البته فکر نکنم