۱۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۷
صنعت خراسان رضوی نیازمند نوسازی| واحدهای تولیدی زیر ظرفیت کار می‌کنند
بازار گزارش می‌دهد؛

صنعت خراسان رضوی نیازمند نوسازی| واحدهای تولیدی زیر ظرفیت کار می‌کنند

مشهد- از ۷۰ هزار واحد صنعتی موجود در کشور حدود ۱۰ هزار واحد تعطیل یا راکد هستند که از سال گذشته با هدف‌گذاری که برای هر استان به‌صورت مجزا تعیین شد، احیای واحدهای تولیدی آغازشده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: سهم خراسان رضوی از تعداد واحدهای راکد تا سال گذشته تعداد ۳۷۷ واحد بود که بسیاری از کارشناسان بر این باورند که حتی اگر نیمی از این واحدهای راکد به مدار تولید بازگردند افزون بر هزار فرصت شغلی ایجاد می‌شود.

بنا بر اظهارات رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی تا سال گذشته تعداد ۳۷۷واحد تولیدی راکد در خراسان رضوی شناسایی‌شده است که تقریباً نصف آن‌ها در محدوده مشهد مستقر است.

از واحدهای راکد و تعطیل که بگذریم تعداد بسیاری از واحدهای تولیدی نیز در این استان به دلایل مختلف ازجمله کمبود سرمایه در گردش با کمترین ظرفیت مشغول به کار هستند که در فهرست واحد های راکد و یا نیمه فعال جای نگرفته اند.

در این راستا رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به اینکه ۲۵ تا ۵۰ درصد خالی ظرفیت کارخانه‌های استان خالی است اظهار می‌کند: این در حالی است که ظرفیت واقعی کارخانه‌ها گوجه‌فرنگی ما حدود یک‌میلیون و کارخانه‌ها خوراک دام ۷۰۰ هزار تن است اما متأسفانه هم‌اکنون ۲۵ تا ۳۰ درصد ظرفیت واحدهای لبنی، ۲۵ تا ۵۰ درصد ظرفیت واحدهای دام‌پروری و ۲ میلیون تن از ظرفیت کارخانه‌ها آرد استان خالی است.

ضرب‌الاجل استاندار

استاندار خراسان رضوی که پیش‌ازاین با راه‌اندازی قرارگاه صمت تلاش بسیاری برای احیای واحدهای تولیدی داشته اما باوجود برخورداری از اهرم‌های اجرایی اما هنوز نتوانسته سنگ موانع را از پیش پای تولیدکنندگان بردارد.

صنعت خراسان رضوی نیازمند نوسازی | واحدهای تولیدی زیر ظرفیت کار می‌کنند

یعقوب علی نظری در آخرین روزهای پایانی سال گذشته در این قرارگاه اعلام کرد که همه واحدهای راکد باید در اسرع وقت تعیین تکلیف شوند و احیاء و راه‌اندازی این واحدهای صنعتی ضرورت دارد.

استاندار خراسان رضوی در این رابطه و برای چندمین بار دستور داد تا واحدهای صنعتی باقی‌مانده باید به‌سرعت و به‌صورت روزانه مورد پایش و عارضه‌یابی قرار گیرد تا امکان رفع مشکل و کمک به آن‌ها برای فعال شدن ممکن شود.

وی با ادعای اینکه مشکلات قانونی، مالیاتی و سرمایه در گردش واحدهای راکد قابل‌رفع است دستگاه‌های مسئول و عضو قرارگاه را موظف کرد تا بجای گزارش‌گیری و در انتظار بودن با مراجعه میدانی در محل و تصمیم‌گیری در مکان واحدها با حضور مدیران مربوطه اقدام کنند.

موانع پیش رو

در همین راستا رئیس دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی به بازار می‌گوید: راه‌اندازی ۱۰۰ درصدی واحد های راکد توقعی دور از انتظار است اما می‌شود برای احیای ۵۰ درصد آن‌ها با استفاده از ظرفیت‌های داخلی استان برنامه‌ریزی کرد.

راه‌اندازی ۱۰۰ درصدی واحد های راکد توقعی دور از انتظار است، اما می‌شود برای احیای ۵۰ درصد آن‌ها با استفاده از ظرفیت‌های داخلی استان برنامه‌ریزی کرد

علی‌اکبر لبافی به بازار می‌گوید: این نگاه که به‌صورت کامل این واحدهای راکد را فعال‌سازی کنیم اجراشدنی نیست چون برخی از آن‌ها کلاً باید ماشین‌آلات و ساختارشان عوض شود.

وی اذعان می کند: بسیاری از واحد های تولیدی باید خطوط تولیدشان تغییر کند و از طرف دیگر آن دسته که بدهی‌های سرسام‌آور بانکی دارند، نمی‌توانند تسهیلات تازه‌ای برای راه‌اندازی دریافت کنند لذا به‌صورت ۱۰۰ درصد و با اطمینان نمی توان انتظار داشت برای این موضوع برنامه‌ریزی کرد.

وی با اشاره به این موضوع که عوامل بسیاری در رکود و غیرفعال شدن این واحدها نقش دارد اظهار می‌کند: به‌طور مثال اختلاف بین هیئت‌مدیره و شرکا یکی از مشکلاتی است که با بخشنامه حل نمی‌شود.

رئیس دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی بیان می‌کند: حضور نداشتن در بازارهای داخلی و خارجی به دلیل نداشتن قابلیت رقابت‌پذیری، بدهی‌های سرسام‌آور بانکی و بدهی‌های مالیاتی ازجمله مواردی است که موجب سوق دادن واحد تولیدی به سمت رکود شده است.

رئیس دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی بابیان اینکه سیاست راه‌اندازی واحدهای نیمه تعطیل و راکد به اشتغال پایدار کمک شایانی می‌کند می‌افزاید: حتی اگر نیمی از واحدهای صنعتی دچار رکود در استان فعال شود افزون بر یک هزار شغل ایجاد خواهد شد.

وی در پاسخ به این سؤال که برای راه‌اندازی مجدد این واحدها چه رویه‌ای را باید در برگرفت پاسخ می‌دهد: برای خروج از رکود و کمک به واحدهای نیمه تعطیل باید تمامی ا دارات و دستگاه هالی اجرایی پای‌کار بیایند و لذا وظیفه راه‌اندازی واحد تولیدی را از یک یا دو سازمان مربوطه طلب نکنیم.

صنعت خراسان رضوی نیازمند نوسازی | واحدهای تولیدی زیر ظرفیت کار می‌کنند

وی بابیان اینکه بخشی از موانع سد راه کمک به واحد ای راکد همین دستورالعمل‌های قدیمی و منسوخ‌شده برخی ادارات است اظهار می‌کند: در این راستا نیازمند بروز رسانی قوانین، احیای دستگاه‌های تولیدی و هم‌چنین برنامه‌ریزی برای بازاریابی و هم‌چنین رقابت‌پذیر کردن کالاهای تولیدی هستیم.

لبافی با اشاره به اینکه سه دسته بنگاه اقتصادی شامل کارگاه‌های با اشتغال کمتر از ۱۰ نفر، بنگاه‌های متوسط با اشتغال ۱۰ تا ۵۰ نفر و بنگاه‌های متوسط به بالا با اشتغال بیش از ۵۰ نفر د اریم اظهار می‌کند: بیشتر این بنگاه‌های راکد از نوع متوسط به بالا هستند؛ یعنی بنگاه‌هایی که می‌توانند بیش از ۵۰ کارگر جذب کنند و لذا کمک به راه‌اندازی مجدد آن‌ها تأثیر بسزایی در ایجاد اشتغال در استان دارد.

طرح افزایش تولید

رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران نیز بابیان اینکه امسال در تلاش هستیم تا منابع مالی لازم را تأمین و بخش خصوصی را برای افزایش ظرفیت تولید همراه کنیم به بازار گفت: طرح افزایش ظرفیت تولید یکی از برنامه‌های مهم وزارت صمت است.

بیشتر بنگاه‌های راکد از نوع متوسط به بالا هستند؛ یعنی بنگاه‌هایی که می‌توانند بیش از ۵۰ کارگر جذب کنند و لذا کمک به راه‌اندازی مجدد آن‌ها تأثیر بسزایی در ایجاد اشتغال در استان دارد

علی رسولیان در حاشیه افتتاح شهرک صنعتی شماره ۵ مشهد اظهار کرد: طی سال گذشته بیش از ۱۷۵۰ واحد راکد تولیدی حوزه صنعت در کشور به چرخه تولید بازگشته است لذا برنامه‌ریزی‌شده تا در سال جاری با کمک بخش خصوصی و محوریت دادن بخش خصوصی یعنی با به هم رسانی بنگاه‌های تعطیل و فعال واحدهای راکد دیگر به چرخه تولید بازگردند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: در سال گذشته ۲۷۰۰ واحد تولیدی که زیر ۵۰ درصد ظرفیت خودکار می‌کردند به بالای ۵۰ درصد رسیده‌اند.

رسولیان با بیان اینکه طی سال گذشته بیش از ۱۷۵۰ واحد راکد تولیدی حوزه صنعت در کشور به چرخه تولید بازگشته است گفت: برنامه‌ریزی‌شده تا در سال جاری با کمک بخش خصوصی دو هزار واحد راکد دیگر به چرخه تولید بازگردد.

وی افزود: در شهر مشهد ۳ هدف عمده ازجمله ایجاد شهرک صنفی باهدف استقرار صنایع کوچک و کارگاه‌های تولیدی، ایجاد شهرک دانش‌بنیان در محور غرب و ایجاد کارگاه‌های مناسب برای بخش‌های کوچک در شهرک‌ها و نواحی صنعتی دنبال می‌شود.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایرانبیان کرد: تأکید مقام معظم رهبری بر موضوع تولید است زیرا ایجاد اشتغال و آسایش مردم از مسیر تولید بوده که از طریق بخش خصوصی توانمند میسر است لذا سازمان صنایع کوچک نیز در این راستا زیرساخت‌های لازم را فراهم خواهد کرد.

کد خبر: ۲۲۴٬۷۵۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha