۱۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۰
روش های قدیمی تامین مالی صنعت ساخت و ساز| نرخ سود وام نهضت ملی مسکن باید ۱۲ درصد باشد
عضو کمیسیون عمران مجلس مطرح کرد

روش های قدیمی تامین مالی صنعت ساخت و ساز| نرخ سود وام نهضت ملی مسکن باید ۱۲ درصد باشد

شاکری، عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه عدم همراهی بانک‌ها در اعطای تسهیلات نهضت ملی مسکن سرعت ساخت این طرح را کُند کرده است گفت: بر اساس مدل مالی نرخ سود وام مسکن ملی باید ۹ تا ۱۲ درصد باشد.

بازار؛ گروه راه و مسکن: اقبال شاکری در حاشیه نشست نقش انبوه‌سازان در نهضت ملی مسکن با تحقق بازآفرینی شهری در پاسخ به این پرسش که مشکل صنعت ساختمان چیست و چرا سرعت ساخت و ساز مسکن ملی تا این حد کُند است؟ گفت: مشکل صنعت ساختمان عدم تامین مالی است و متاسفانه همچنان ساخت و ساز و صنعت ساختمان به روش های سنتی تامین مالی می کنند.

هنوز در کشور، بخش مسکن از روش‌های جدید خیلی کم استفاده می کند. ما ناگزیر هستیم که به سمت استفاده از روش های نوین تامین مالی حرکت کنیم

وی افزود: یکی از مشکلات ساخت و ساز مسکن در کشور استفاده از منابع مالی سنتی یعنی اخذ وام بانکی است در حالیکه در دنیا این موضوع مرتفع و از روش های مختلف برای صنعت ساختمان استفاده می شود. اما هنوز در کشور، بخش مسکن از روش‌های جدید خیلی کم استفاده می کند. ما ناگزیر هستیم که به سمت استفاده از روش های نوین تامین مالی حرکت کنیم.

شاکری با تاکید بر اینکه توسعه مسکن در مجلس و دولت به تصویب رسید و وزارت راه و شهرسازی نیز مجری طرح شد ادامه داد: اگر چه شورای عالی مسکن مصوبات بخش مسکن را به خوبی دنبال می کند اما در نهضت ملی مسکن با عقب‌ ماندگی مواجه هستیم. البته با برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی در دوره جدید به نظر می‌رسد سرعت ساخت و سازها در حال افزایش است. چرا که این وزارتخانه با روش های جدید خود تلاش دارد مدل های جدید را پیاده و سرعت ساخت مسکن ملی را افزایش دهد.

وزارت راه و شهرسازی با اعطای زمین و تسهیلات به مردم و همچنین تک واحدی سازی تلاش دارد سرعت ساخت مسکن ملی را افزایش دهد

عضو کمیسیون عمران مجلس در خصوص این مدل های جدید گفت: وزارت راه و شهرسازی با اعطای زمین و تسهیلات به مردم و همچنین تک واحدی سازی تلاش دارد سرعت ساخت مسکن ملی را افزایش دهد. قطعا این روش تک واحدی سازی برای انبوه سازان نیز مناسب تر خواهد بود. چرا که از گرفتاری های بانک ها و عدم همکاری آنها خلاص خواهند شد.

وی با بیان اینکه تحویل زمین به مردم و جلوگیری از بلندمرتبه سازی و همراه کردن انبوه‌سازان از جمله این اقدامات بوده که وزارت راه و شهرسازی مجوز مشارکت در ساخت را اخذ کرده است تاکید کرد: شاید برخی اقدامات بر اساس مناقصه باشد اما خوشبختانه ساخت و ساز موضوعی است که می تواند با تفاهم مرتفع و سرعت بگیرد. به هر حال بانک ها به غیر از بانک مسکن همراهی خوبی در دادن تسهیلات به طرح اقدام ملی مسکن نداشته اند.

وزارت راه و شهرسازی و کمیسیون عمران مجلس با هماهنگی یکدیگر لیست بانک‌های متخلف را به سازمان امور مالیاتی ارسال کرده اند

عضو کمیسیون عمران مجلس با تاکید بر اینکه وزارت راه و شهرسازی و کمیسیون عمران مجلس با هماهنگی یکدیگر لیست بانک‌های متخلف را به سازمان امور مالیاتی ارسال کرده اند تصریح کرد: به هر حال یک بار برای همیشه باید این مشکل مرتفع شود تا پرداخت تسهیلات به بخش مسکن و طرح اقدام ملی سرعت بگیرد و مرتفع شود.

نرخ سود وام نهضت ملی مسکن بالا است اما مدل مالی که ارائه کرده ایم نرخ سود این وام باید ۹ تا ۱۲ درصد باشد. البته مابه‌التفاوت نرخ سود این وام باید از منابع صندوق ملی مسکن تامین شود

وی ادامه داد: به هر حال نرخ سود وام نهضت ملی مسکن بالا است اما مدل مالی که ارائه کرده ایم نرخ سود این وام باید ۹ تا ۱۲ درصد باشد. البته مابه‌التفاوت نرخ سود این وام باید از منابع صندوق ملی مسکن تامین شود. هر چند سود وام نهضت ملی مسکن برای ۳ دهک پایین جامعه به ۲ درصد کاهش یافته است.

شاکری با بیان اینکه تمام افرادی که برای آنها پیامک ارسال شده و یا در مسکن مهر و مسکن ملی ثبت نام کرده اند و واحدهای مسکونی آنها تحویل نشده در اولویت هستند خاطر نشان کرد: سود دوران مشارکت در نهضت ملی مسکن ۱۸ درصد و در زمان فروش اقساطی ۲۳ درصد است.

عضو کمیسیون عمران مجلس در پاسخ به این پرسش که چرا سرعت بازسازی بافت های فرسوده پایین است؟ گفت: به هر حال بعد از مدت ها شورای عالی شهرسازی بسته تشویقی را ابلاغ کرد. این بسته تشویقی نشان می دهد که برای احیای بافت فرسوده می توان از تسهیلات مسکن ملی نیز استفاده کرد. این اقدام خوبی است و می تواند سرعت بازسازی و نوسازی بافت های فرسوده را بیشتر کند.

وی ادامه داد: به هر حال تیم هایی که مشخص شده اند می توانند به مردم ساکن در بافت فرسوده توضیح دهند. شهرداری ها نیز می توانند نقش بسزایی در تسهیلگری این موضوع داشته باشند. مصوبه و تسهیلات دادن کافی نیست و مردم باید اعتماد کنند.

کد خبر: ۲۲۴٬۵۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha