۱۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۰
 افزایش ۸۰ هزار تومانی یارانه؛ تکه یخِ ضد تورمی در برابر آفتاب سوزان گرانی
گزارش «بازار» از سیاست جدید دولت

افزایش ۸۰ هزار تومانی یارانه؛ تکه یخِ ضد تورمی در برابر آفتاب سوزان گرانی

دولت درحالی از افزایش مبلغ یارانه در صورت استفاده از کالابرگ الکترونیکی خبر می دهد که به گفته کارشناسان مردم به دلیل نیاز به پول نقد خیلی راغب به آن نیستند و رقم ۸۰ هزارتومان نیز دردی را دوا نمی کند.

بازار گروه بانک و بیمه: دولت با هدف ترغیب یارانه بگیران به خرید کالاهای اساسی از طریق کالا برگ الکترونیکی اقدام به افزایش ۸۰ هزار تومان بر مبلغ یارانه ها کرده است، رویکردی که هر چند در راستای توجه به بهبود معیشت مردم امیدوار کننده است ولی ارزش پول ملی و رشد هزینه ها این روزها طوری است که با افزایش رقم ۸۰ هزار تومان حتی نمی توان یک کیلو گوشت مرغ را تهیه کرد. از طرفی ضعف اقتصاد خانوارها در پی افزایش سرسام آور قیمتها اکنون به گونه است که بیش از ۸۰ درصد یارانه ها توسط سرپرست خانوادها به دلیل تامین بخشی از کرایه خانه، تحصیل فرزندان، تامین اقساط بانکی و ... صرف چنین نیازهای ضروری می شود.

آنطوری که مردم در این شرایط سخت اقتصادی و احتیاج به پول نقد حاضرند سفره خود را با کاهش خرید کالاهای اساسی کوتاه نگه دارند تا بلکه بتوانند در اختصاص پول نقد به ضروریات واجب دچار مشکل نشوند. حال از آنجایی که بخش عمده یارانه بگیران بر روی یارانه نقدی حساب باز کرده اند بنابراین بعید به نظر می رسد با افزایش مبلغی به یارانه ها رغبت چندانی برای استفاده از کالابرگ الکترونیکی ایجاد شود.

دولت باید تمام تلاش خود را بر روی مهار نرخ تورم، مدیریت بازار همچنین نظارت و کنترل قیمت ها به کار گیرد زیرا اضافه شدن رقم ۸۰ هزار تومان به یارانه ها آن هم بصورت غیر نقدی در مقابل رشد قیمت ها در بازار نمی تواند فایده آنچنانی را بدنبال داشته باشد

تورمی که ارزش یارانه ها را روز به روز آب می کند

علاوه بر این اضافه شدن ۸۰ هزارتومان یارانه به دهک های پایین درآمدی که البته در وهله اول مشمولان یارانه بگیران نهادهای حمایتی چون کمیته امداد و بهزستی از آن بهره مند می شود و طبق گفته مسئولان در ماهای آینده نیز سایر یارانه بگیران می توانند به آن دست یابند خیلی نمی تواند باری را از دوش قشر ضعیف و کم درآمد جامعه در این شرایط سخت اقتصادی بردارد.

نظر کارشناسان این است دولت ابتدا باید تمام تلاش خود را بر روی مهار نرخ تورم، مدیریت بازار همچنین نظارت و کنترل قیمت ها به کار گیرد زیرا اضافه شدن رقم ۸۰ هزار تومان به یارانه ها آن هم بصورت غیر نقدی در مقابل رشد قیمت ها در بازار نمی تواند فایده آنچنانی را بدنبال داشته باشد.

یارانه هایی که رشد نرخ تورم همچون آفتاب سوزان بر روی تکه یخی ارزش آن را روز به روز آب می کند اما همین رقم اندک آن هم بصورت نقدی توانسته است تا حدودی به عنوان کمک هزینه بخشی از ملزمات زندگی نیازمندان جامعه و قشر فرودست جامعه کارساز واقع شود. اقتصاددانان براین باورند پرداخت یارانه ها در دور دوم پس از حذف ارز ترجیحی نباید بصورت نقدی شکل می گرفت و اکنون که مردم به یارانه نقدی عادت کرده اند، بنابراین برگشت آنها به خرید کالاهای اساسی با کارت الکترونیکی به این آسانی ها نیست.

تا زمانی که یارانه ها به صورت نقدی پرداخت شود نباید انتظار داشت مردم از کالابرگ الکترونیکی استفاده کنند چرا که یارانه بگیران از همان ابتدا روی یارانه نقدی حساب بازکرده اند

انتظار استفاده از کالابرگ الکترونیکی بصورت گسترده را نداشته باشید!

جواد اسماعیلی، پدر کوپن ایران در گفتگو با خبرگزاری «بازار» درباره اقدام دولت در جهت ترغیب یارانه بگیران به استفاده از کالابرگ الکترونیکی با اضافه کردن مبلغی بر یارانه ها اظهارداشت: تا زمانی که یارانه ها به صورت نقدی پرداخت شود نباید انتظار داشت مردم از کالابرگ الکترونیکی استفاده کنند چرا که یارانه بگیران از همان ابتدا روی یارانه نقدی حساب باز کرده اند و همین یارانه اندک نیز برای خیلی ها اکنون به عنوان منبعی برای اختصاص آن به ضروریات زندگی اختصاص یافته است. در چنین شرایطی نمی توان انتظار داشت یارانه بگیران از یارانه نقدی بگذرند و آن را به خرید کالاهای اساسی اختصاص دهند.

وی با بیان اینکه پرداخت یارانه نقدی بی تردید مانع اجرای برنامه های دولت در استفاده یارانه بگیران از کالابرگ الکترونیکی می شود، افزود: البته خود دولت نیز به درستی می داند که مردم یارانه نقدی را بر کالابرگ الکترونیکی ترجیح می دهند اما برای اینکه بگوید تکلیف قانونی خود را در این زمینه انجام داده است، اقدام به اضافه کردن حتی ۸۰ هزار تومان به مبلغ یارانه بگیران برای ترغیب آنها به استفاده از کالابرگ الکترونیکی کرده است در حالی این رقم به دلیل ناچیز بودن آن نمی تواند اثر گذاری چندانی برای مردم داشته باشد تا از دریافت یارانه نقدی بگذرند و آن را به کالاهای اساسی سبد مصرفی خانوار اختصاص دهند.

اشتباه دولت این بود که با حذف ارز ترجیحی از همان ابتدا به دلیل نبود زیرساختهای اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی، یارانه ها را بصورت نقدی در حساب سرپرستان خانوارها واریز کرد و اکنون جمع کردن آن نیز به این سادگی ها نیست چرا که حذف یارانه نقدی بی شک نارضایتی های اجتماعی را بدنبال دارد

یارانه ای که به سرنوشت یارانه ۴۵ هزار تومانی دچار می شود!

این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: هر چند استفاده از کالابرگ الکترونیکی به نفع یارانه بگیران است اما این قشر از جامعه به دلیل شرایط سخت اقتصادی بناچار یارانه نقدی را برگزیده در حالی که ارزش یارانه نقدی به دلیل ثابت بودن رقم آن در مقابل رشد نرخ تورم در کشور و افزایش هزینه های زندگی روز به روز از دست می رود. به طوری که دریافت یارانه نقدی ۳۰۰ یا ۴۰۰ هزار تومانی نیز هم اکنون مسیری را می پیماید که سالها مردم یارنه ۴۵ هزار تومانی را دریافت می کردند و ارزش آن با رشد نرخ تورم بقدری کاهش یافت که طی دو سه سال گذشته، بود و نبود آن تاثیری را بر زندگی مردم بر جای نمی گذاشت.

پدرکوپن ایران در پاسخ به این سئوال که راهکار درست برای حل چنین مسئله ای آنطور که مردم به جای دریافت یارانه نقدی به خرید کالاهای اساسی با استفاده از کالابرگ الکترونیکی روی آورند، چیست؟ گفت: اشتباه دولت این بود که با حذف ارز ترجیحی از همان ابتدا به دلیل نبود زیرساختهای اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی، یارانه ها را بصورت نقدی در حساب سرپرستان خانوارها واریز کرد و اکنون جمع کردن آن نیز به این سادگی ها نیست چرا که حذف یارانه نقدی بی شک نارضایتی های اجتماعی را بدنبال دارد. به نظر بنده با توجه به عادتی که مردم به دریافت یارانه نقدی کرده اند حتی اگر به جای ۸۰ هزار تومان این رقم ۲ تا ۳ برابر هم شود نیز نمی تواند راهکاری برای ترغیب یارانه بگیران به استفاده از کالابرگ الکترونیکی کند.

پرداخت یارانه نقدی معمولا در یک مقطع زمانی باید باشد، اجرای چنین سیاستی همیشه در جهت بهبود معیشت مردم با هدف تامین کالاهای اساسی مردم است اما در ایران به دلیل ناکارآمدی های مدیریتی موضوع بر عکس شده یعنی یارانه ها به جایی اینکه سبد مصرفی سفره مردم را پوشش دهد به انحراف می رود

فرار یارانه ها از کالاهای اساسی

مسعود دانشمند، عضو اتاق بازرگانی ایران نیز در گفتگو با خبرگزاری «بازار» درباره اقدام دولت در اضافه شدن ۸۰ هزار تومانی یارانه ها برای استفاده مردم از کالا برگ الکترونیکی و خروج آنها از شیوه دریافت نقدی یارانه گفت: پرداخت یارانه نقدی معمولا برای مواقع خاص و در یک مقطع زمانی باید باشد. اجرای چنین سیاستی همیشه در جهت بهبود معیشت مردم با هدف تامین کالاهای اساسی مردم است اما در ایران به دلیل ناکارآمدی های مدیریتی موضوع بر عکس شده یعنی یارانه ها به جایی اینکه سبد مصرفی سفره مردم را پوشش دهد به انحراف می رود. حال اضافه شدن ۸۰ هزار تومان به یارانه مردم در شرایطی که نرخ تورم کشور ۵۰ درصد و افزایش دستمزدها کمتر از ۳۰ درصد برای سال جاری در نظر گرفته شده طبیعی است که مردم طالب یارانه نقدی هستند.

وی با بیان اینکه ۲ برابر شدن رقم یارانه ها در شرایط کنونی اقتصادی هم نمی تواند اثر چندانی بر بهبود معیشت مردم به دلیل رشد تورم و افزایش هزینه های زندگی اثر گذار شود، افزود: دولت برای بهبود معیشت مردم باید بدنبال راهکارهایی دیگر برود چرا که افزایش ۸۰ هزار تومان یا حتی ۲۰۰ هزار تومان نه تنها خیلی برای مردم ثاثیر گذار نیست بلکه هزینه های دولت را نیز افزایش داده و دولت برای تامین چنین منابعی باید اقدام به چاپ پول کند، چاپ پولی که تورم را تشدید و به زیان جامعه و اقتصاد منجر می شود.

بنا به این گزارش، دولت با هدف ترغیب مردم به استفاده از کالا برگ الکترونیکی حتی رقمی را به یارانه های غیر نقدی اضافه کرده است اما از آنجایی که مردم به دریافت یارانه نقدی عادت کرده اند و آن را به زخم های زندگی در این شرایط اقتصادی می زنند، بنابراین بعید به نظر می رسد که این طرح تمام و کمال شکل اجرایی به خود گیرد. به عقیده کارشناسان دولت برای بهبود معیشت مردم باید راهکارهای دیگری را برگزیند و با نظارت دقیق بر بازار و مهار تورم مانع از رشد قیمت ها شود تا هزینه های زندگی روز به روز افزایش نیابد.

کد خبر: ۲۲۴٬۵۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha