۲۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۱
ایران از ظرفیت ویژه اقتصادی عربستان استفاده کند| تاسیس اتاق مشترک ایران و عربستان
رئیس سرمایه گذاری اتاق بازرگانی تهران درگفتگو با بازار

ایران از ظرفیت ویژه اقتصادی عربستان استفاده کند| تاسیس اتاق مشترک ایران و عربستان

مستوفی، رئیس مرکز خدمات سرمایه گذاری اتاق بازرگانی تهران گفت: همکاری ایران و عربستان دارای ظرفیت بسیار بالایی است و ایران باید از این موضوع استفاده کند.

فریال مستوفی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه همکاری ایران و عربستان دارای ظرفیت بسیار بالایی است گفت: با توجه توافق اخیر دو کشور و پیشرفتی که در مذاکرات داشته ایم باید استراتژی های سرمایه گذاری های مشترک میان این دو کشور تدوین شود.

وی افزود: تولید ناخالص عربستان ۸۳۴ میلیارد دلار و در حدود ۲.۳ برابر ایران در سال ۲۰۲۱ بوده، در حالی که در سال ۲۰۰۹ تقریبا دو کشور عملکرد مشابهی داشته اند، این موضوع نشان می دهد که عربستان پیشرفت بیشتری داشته است.

جذب سرمایه خارجی توسط عربستان

رئیس مرکز خدمات سرمایه گذاری اتاق بازرگانی تهران گفت: جذب سرمایه خارجی عربستان در سال ۲۰۲۱ مقدار، ۱۹.۳ میلیارد دلار بوده اما برای ایران تنها ۱.۴ میلیارد دلار و عربستان در سایر کشور ها هم ۲۳.۹ میلیارد دلار سرمایه گذاری مستقیم کرده است.

مستوفی ادامه داد: چشم انداز سال ۲۰۳۰ توسط عربستان طراحی شده که درآن هدف این کشور با تکیه هر چه کمتر به درآمد حاصله از نفت و سرمایه گذار در بخش های گردشگری، انرژی های تجدید پذیر، زیر ساخت ها، سرگرمی و ایجاد مشاغل در بخش خصوصی توسط نسل جوان است.

وی گفت: عربستان قصد دارد تا به مرکز حمل و نقل و لجستیک بزرگی که اروپا، آسیا و آفریقا را به هم متصل کند تبدیل شود. بدین منظور با ایجاد شهرهای جدید قصد دارد تا به قطب دیجیتال، صنایع معدنی، پتروشیمی، تولیدی و لجستیکی تبدیل شود.

رئیس مرکز خدمات سرمایه گذاری اتاق بازرگانی تهران: کارآفرینی در این کشور ضعیف و مانند ما تحت نظر دولت قرار دارد. عربستان در نیروی انسانی متخصص در توسعه فناوری مدرن و بخش صنعتی ضعف دارد

تاسیس اتاق مشترک ایران و عربستان

رئیس مرکز خدمات سرمایه گذاری اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه ایران می تواند در بسیاری از این موارد مشارکت گسترده داشته باشد از اینرو پیشنهاد تاسیس اتاق مشترک ایران و عربستان داده شده گفت: برخی عقیده دارند که عربستان" احتمالاً برای تحقق چشم‌انداز ۲۰۳۰ خود با یک سری محدودیت‌ها روبه‌رو باشد"

مستوفی تاکید کرد: کارآفرینی در این کشور ضعیف و مانند ما تحت نظر دولت قرار دارد. عربستان در نیروی انسانی متخصص در توسعه فناوری مدرن و بخش صنعتی ضعف دارد.

وی خاطر نشان ساخت: با توجه به قانون" موافقت‌نامه عمومی همکاری‌های اقتصادی، بازرگانی، سرمایه‌گذاری، فنی، علمی، فرهنگی، ورزشی و جوانان بین ‌دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت پادشاهی عربستان سعودی" که در سال ۱۳۷۹ به تصویب رسید، زمینه ی همکاری بین دو کشور بسیار مساعد است همچنین برای تعمیق بیشتر معاهده دو جانبه (BIT) نیز می تواند در دستور کار مقامات دو کشور قرار داده شود.

پیگیری رفع تحریم ها

رئیس مرکز خدمات سرمایه گذاری اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه ایران باید هر چه زودتر با پیگیری رفع تحریم ها از ظرفیت های بین المللی برای رشد اقتصادی خود استفاده کند گفت: بانک توسعه اسلامی نیز میان ایران و عربستان، مانند بانک توسعه آسیایی مد نظر قرار گرفته شده و همینطور سایر روش های توسعه بین ایران و کشور های حوزه خلیج فارس که به زودی اعلام می شود.

کد خبر: ۲۲۴٬۵۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha