۱۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۵
موانع بزرگ بر سد راه صنایع دستی در ایلام
یادداشت؛

موانع بزرگ بر سد راه صنایع دستی در ایلام

ایلام- «صنایع دستی در ایلام از ظرفیت های مهم اقتصادی شناخته می شود که دارای موانع بزرگی برای توسعه است» این جمله بخشی از یادداشت مهسا نظری برای بازار است.

مهسا نظری؛ بازار: صنایع دستی معمولا به روش‌های سنتی ساختن کالاهای تزیینی و کاربردی گفته می شود و همواره جایگاه ویژه‌ای در میراث فرهنگی هر ملتی دارد، به عبارت دیگر صنایع دستی نشان دهنده ذوق تفکر و خلاقیت یک ملت است و یقیناً نزد جوامع امروزی از اهمیت بالایی برخوردار است.

از دیگر دلایل اهمیت صنایع دستی در هر منطقه‌ای می‌توان به رونق اقتصادی، اشتغال‌زایی، افزایش صادرات، توسعه گردشگری، فرهنگ و همچنین نقش بالای این صنعت درحفظ و انتقال تاریخ تمدن هر کشور به نسل‌های بعد اشاره کرد.

استان ایلام هم که قدمتی به بلندای تاریخ کهن ایران و سابقه‌ای درخشان در فرهنگ، هنر و تمدن جهان دارد، از دیرباز تاکنون از جمله مراکز مهم تولید صنایع دستی مانند قالی، گلیم، سفالگری، چیغ، جاجیم، بافت سیاه‌چادر، گیوه و قلم زنی بوده است و همواره صنعتگران سختکوش و با ذوق ایلامی‌ کوشیده‌اند تا صنایع‌دستی که نتیجه ذوق و خلاقیت خود بوده را در اوج زیبایی به اقصی نقاط دنیا عرضه کنند.

از طرفی دیگر نیز زندگی عشیره‏ای و سنتی در استان ایلام باعث رشد و رونق مضاعف صنایع دستی مرتبط با آن شده است به گونه‏ای که از دیر باز بافت قالی کردی (قالیچه درشت بافت)، سیاه چادر، چیغ (چیت) بافی، جاجیم بافی، گلیم ساده، نمد مالی، احرامی‌بافی، گیوه بافی و عبا بافی در استان مرسوم بوده و امروزه رونق بیشتری یافته است.

بدون شک صنایع دستی از ظرفیت‌های مهم اقتصادی استان ایلام برای توسعه، اشتغال و سرمایه گذاری است که نیازمند حمایت ویژه از سوی مسئولان است

در این میان گلیم نقش برجسته استان شهرت جهانی دارد و قالی بافان استان سهم درخوری از صادرات فرش های قیمتی کشور را به خود اختصاص داده اند.

موانع عدم توسعه صنایع دستی در ایلام

با این وجود استان ایلام به رغم برخورداری از پیشینه تاریخی و پتانسیل‌های بالای صنایع دستی، متاسفانه به دلایل متعددی از جمله کوتاهی مسئولان در حمایت از صنعتگران، نبود بازاریابی مناسب و کار تبلیغاتی، کمبود بازارچه‌های صنایع دستی و به بیان دیگر نبود بازار فروش، آن گونه که باید در این حوزه توسعه نداشته است.

توجه به این صنعت با کمک به توسعه اقتصادی، ایجاد اشتغال و سرمایه‌گذاری موجب رشد اقتصادی و دستیابی به هدف‌های دولت در منطقه‌های محرومی همچون استان ایلام می‌شود

از سوی دیگرمتأسفانه بی توجهی مسئولان به تولیدکنندگان صنایع دستی تنها شامل فروش صنایع نمی‌شود، بلکه عدم بیمه صنعتگران، دستمزد ناچیز و … از دیگر مشکلاتی است که تولید کنندگان صنایع دستی با آنها مواجه اند.

موانع بزرگ بر سد راه صنایع دستی در ایلام

به گفته کارشناسان،بهترین راه رفع معضل بیکاری، رشد و توسعه صنایع دستی است، زیرا صنایع دستی با کم‌ترین سرمایه قابلیت ایجاد و اشتغال‌زایی برای عموم مردم را دارند؛ علاوه‌براین، ضمن ایجاد اشتغال برای جوامع بومی به بهبود اقتصاد و ارتقای سطح زندگی این افراد نیز کمک شایانی می‌کند، چراکه توجه به این صنعت با کمک به توسعه اقتصادی، ایجاد اشتغال و سرمایه‌گذاری موجب رشد اقتصادی و دستیابی به هدف‌های دولت در منطقه‌های محرومی همچون استان ایلام می‌شود.

لزوم توجه به حوزه صنایع دستی

از این رو بهتر است با اقداماتی از قبیل افزایش سرمایه‌گذاری، گسترش آموزش‌های هدفمند، استفاده اصولی از عوامل بازاریابی و کاربردی کردن وسائل دست ساز، استفاده از ظرفیت رسانه‌های دیداری و شنیداری جهت معرفی صنایع دستی استان در سطح کشور و ایجاد بازارچه‌های صنایع دستی در تمام شهرستان‌های استان به ویژه شهرستان مهران که قابلیت صادرات صنایع دستی به خارج از کشور را دارد، بتوان راهکاری جدی جهت بهبود وضعیت صنایع دستی در استان اخذ کرد.

بدون شک صنایع دستی از ظرفیت‌های مهم اقتصادی استان ایلام برای توسعه، اشتغال و سرمایه گذاری است که نیازمند حمایت ویژه از سوی مسئولان است.

هم اکنون حدود ۹ هزار صنعت گر در بخش صنایع دستی استان فعالیت می کنند. تعداد رشته های صنایع دستی استان ۳۳ رشته است.

کد خبر: ۲۲۴٬۴۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha