۱۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۳
راهکارهای مدیریت مصرف برق در قم| «۲۰ برابر یک» برای جلوگیری از توقف تولید
بازار گزارش می‌دهد؛

راهکارهای مدیریت مصرف برق در قم| «۲۰ برابر یک» برای جلوگیری از توقف تولید

قم- برای جلوگیری از تکرار خاموشی‌های سال ۱۴۰۰ و تأمین انرژی در بخش مسکونی همزمان با صنعتی در تابستان امسال با هدف فرهنگ‌سازی مدیریت صحیح مصرف برق برای مشترکین خانگی طرح ۱=۲۰ اجرا می‌شود.

هیفاِء پردل، بازار: در پی خاموشی‌های تابستان ۱۴۰۰ که آسیب‌ها و ضررهایی به مشترکان خانگی و خسارت‌هایی به بخش تولید و صنعت وارد شد دولت سیزدهم برای خروج از پیک مصرف برق در تابستان با توجه به گرمی هوا و افزایش مصرف، اهرمی به نام «فرهنگ‌سازی مصرف بهینه برق» را در برنامه‌های خود مورد توجه قرار داده است؛ برنامه‌ای که در سال ۱۴۰۱ و در تابستان سال گذشته هم اجرا و تا حدودی مصرف برق با موفقیت هم در بخش تولید، خانگی و کشاورزی مدیریت شد.

حال با توجه به گذشت دو سال از عمر دولت سیزدهم برنامه‌های جامعی از سوی وزارت نیرو که مشتمل بر ۱۴۰ طرح و برنامه است قرار است اجرا تا در سه بخش مهم تولید و تأمین برق و همچنین مدیریت مصرف و تقاضا برنامه‌های ضروری برای رفع محدودیت‌های شبکه انتقال و توزیع کشور در تابستان امسال باشد.

رابطه مصرف انرژی و رشد اقتصادی

به دنبال آن شرکت توزیع برق استان قم هم طی ابلاغیه‌ای از وزارت نیرو و با هدف فرهنگ‌سازی مدیریت صحیح مصرف برق در مشترکین خانگی و همچنین مدیریت پیک بار برق در تابستان طرح ۱ = ۲۰ را در استان قم اجرا می‌کند تا انرژی بیشتری را تحویل بخش‌های متقاضی و مهم کشور از جمله صنعت داده شود و به دنبال آن بخش خانگی و تجاری و خدمات با محدودیت و مشکلات خاموشی روبرو نباشند.

مصرف انرژی عاملی مهم برای تولید است لذا رابطه مستقیمی بین مصرف انرژی و رشد اقتصادی به ویژه در بخش صنعت و بخش‌های اقتصادی وجود دارد؛ با توجه به اهمیت انرژی به ویژه برق مدیریت مصرف آن بر ارتقای کارآیی انرژی حائز اهمیت است و با توجه به میزان مصرف انرژی در کشور که از استاندارد جهانی هم بالاتر است اعمال سیاست‌هایی برای تغییر الگوی مصرف ضروری است.

دولت برنامه مدیریت مصرف بهینه برق را حتی در دستگاه‌های اجرایی رصد کرده و طی ابلاغیه‌ای به استانداری‌های کشور تأکید شده است که باید همه دستگاه‌های اجرایی ملزم به کاهش ۳۰ درصدی مصرف برق نسبت به سال گذشته هستند و برای این امر برنامه ساعات حضور کارمندان دولت در قم طبق این ابلاغیه تغییر کرده است.

راهکارهای مدیریت مصرف برق در قم | «۲۰ برابر یک» برای جلوگیری از توقف تولید

ضرورت فرهنگ‌سازی در مدیریت مصرف برق

معاون بهره‌برداری شرکت توزیع نیروی برق استان قم در گفت‌وگو با خبرنگار بازار گفت: امسال با هدف فرهنگ‌سازی مدیریت صحیح مصرف برق در مشترکین خانگی و همچنین مدیریت پیک بار برق در تابستان طرح ۱=۲۰ که از سوی وزارت ابلاغ شده است، اجرایی می‌شود.

سیدمحمد ارجمند زاده بیان کرد: با توجه به مشکلات اعمال خاموشی برق جهت مدیریت بار در فصل تابستان و با تدبیر دولت سیزدهم و وزارت نیرو از سال گذشته برنامه‌ریزی مفصلی با هماهنگی وزارتخانه‌های صمت، جهاد کشاورزی، کشور و بخش‌های مختلف مصرف انجام شد تا بدون خاموشی و با مدیریت و کاهش مصرف توسط مشترکین از آسیب‌ها و مشکلات قطع و اعمال خاموش برق جلوگیری شود.

به هر میزان صرفه‌جویی در بخش خانگی با فرهنگ‌سازی بیشتر باشد بخش‌های مولد ما که همان بخش صنعت و کشاورزی است انرژی بیشتری را دریافت خواهند کرد

وی افزود: در همین راستا با تدوین و اجرای طرح ۱=۵ در سال ۱۴۰۱ ضمن اعطای پاداش به مشترکین خانگی که نسبت به کاهش مصرف برق در فصل پیک مصرف همکاری داشتند وزارت نیرو موفق شد انرژی صرفه‌جویی شده در بخش خانگی را به مشترکین برق صنعتی و کشاورزی تخصیص و انرژی بیشتری را به بخش مولد کشور تحویل نماید.

مصرف بهینه برق مشترکان

معاون بهره‌برداری شرکت توزیع نیروی برق استان قم معتقد است که با توجه به تجربه موفق سال ۱۴۰۱ و با هدف فرهنگ‌سازی مصرف بهینه برق مشترکان خانگی طی امسال نیز از سوی وزارت نیرو طرح ۱=۲۰ تدوین و ابلاغ شده است که به موجب این طرح، هر مشترک برق خانگی که با برنامه‌ریزی و مصرف بهینه، یک کیلووات برق را صرفه‌جویی کند، ۲۰ برابر مبلغ هزینه برق را به عنوان پاداش دریافت می‌کند که به هر میزان صرفه‌جویی در بخش خانگی با فرهنگ‌سازی بیشتر باشد بخش‌های مولد ما که همان بخش صنعت و کشاورزی است انرژی بیشتری را دریافت خواهند کرد.

ارجمند زاده در ادامه افزود: مجموعه صنعت برق تلاش دارد با اجرای برنامه‌هایی که از قبل تدارک دیده شده، برق مطمئن و پایدار مشترکین خانگی تأمین شود و در این راستا مشوق‌هایی مانند پاداش ۲۰ برابری به مشترکان که از ابتدای خردادماه سال جاری اجرایی شده بسیار با اهمیت و مؤثر است.

اوی افزود: در سال جاری نیز همانند سال گذشته بیشترین توجه و تمرکز مدیریت مصرف دولت و وزارت نیرو بر اجرای برنامه‌های مدیریت مصرف در ادارات دولتی و دستگاه‌های اجرایی است که بر همین اساس در گام نخست و بر اساس مصوبه هیئت دولت، ادارات موظفند از ۱۵ خرداد امسال ساعت کاری خود را از ۶ صبح تا ۱۳ تغییر دهند و همچنین بر اساس مصوبه دولت و بخشنامه معاون اول رئیس جمهور، ادارات مکلف هستند در ساعات اداری ۳۰ درصد مصرف خود را کاهش دهند.

راهکارهای مدیریت مصرف برق در قم | «۲۰ برابر یک» برای جلوگیری از توقف تولید

تمرکز دولت وزارت نیرو بر مدیریت مصرف در بخش‌های خانگی و ادارات

معاون بهره‌برداری شرکت توزیع نیروی برق استان قم بیان کرد: حداکثر دمای سرمایشی ادارات باید روی ۲۵ درجه قرار گیرد و دستگاه‌هایی که مولد برق دارند باید از مولدهای خود استفاده کنند. در همین راستا تمامی ادارات دولتی ملزم به خاموش کردن سیستم‌های سرمایشی در ایام غیر ساعت کاری هستند که این موضوع تا ۶۰ درصد صرفه‌جویی در بخش ادارات به همراه خواهد داشت.

مطابق قانون شرکت برق مکلف است نسبت به نحوه مصرف برق ادارات و سازمان‌های دولتی نظارت جدی داشته باشد و در صورت مشاهده مصرف غیر متعارف، مجاز به قطع برق است

ارجمند زاده هدف از این برنامه‌ها را تأمین برق مطمئن و پایدار برای مشترکان و بخش‌های تولیدی عنوان کرد و گفت: مطابق برنامه تدوین شده در ساعات اوج بار، مقرر است صنایع بر اساس نوع فرآیند تولیدشان، بار مصرفی را به ساعات غیر پیک منتقل کنند و صنایع کوچک داخل و خارج از شهرک‌های صنعتی هم مطابق برنامه مشخص، یک روز در هفته مصرف برق خود را از ساعات ۱۱ صبح تا ۲۳ محدود و فعالیت را به روز جمعه منتقل کنند.

اما دولتی‌ها امسال برای مدیریت بهتر مصرف برق به دور از خاموشی‌ها و آسیب و ضررهای آن برای مصرف برق ادارات و دستگاه‌های اجرایی هم برنامه‌ریزی دارند و به موجب آن از ۱۶ خردادماه طبق ابلاغیه دولت باید برای خروج موفق از پیک مصرف تابستان یک هزار مگاواتی هم در بخش ادارات در بخش دولتی صورت گیرد و این برنامه مدیریتی از ۱۶ خردادماه امسال لازم اجرا است.

راهکارهای مدیریت مصرف برق در قم | «۲۰ برابر یک» برای جلوگیری از توقف تولید

تأکید بر کاهش ۳۰ درصدی مصرف برق در ادارات و دستگاه‌های اجرایی قم

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری قم در گفت‌وگو با خبرنگار بازار از ابلاغیه دولت برای بخش دولتی و دستگاه‌های اجرایی خبر داد و گفت: برای خروج موفق از پیک مصرف در تابستان امسال طبق تکلیف و ابلاغیه دولت دستگاه‌های اجرایی و دولتی ملزم به کاهش حداقل ۳۰ درصد از برق مصرفی خود نسبت به سال گذشته هستند.

سید مهدی قریشی افزود: از نیمه خرداد ساعت شروع به کار تمامی ادارات از ساعت ۶ صبح است تا در زمان اوج مصرف که عمدتاً از ظهر به بعد می‌باشد حداقل مصرف برق را در سازمان‌های دولتی داشته باشیم همچنین به دنبال این ابلاغیه که با هدف مدیریت مطلوب در مصرف برق برای همه استانداری‌ها ابلاغ شده است سازمان‌هایی که ژنراتور برق دارند و مصرف برق آنها از این طریق تأمین می‌شود ضمن این که مکلف هستند مصرف برق خود را ۳۰ درصد نسبت به سال گذشته کاهش دهند ملزمند که آنها را در مدار بیاورند و مصرف برق را از این طریق انجام دهند.

طبق این دستورالعمل که برای مدیریت مصرف برق در ادارات و ارگانهای دولتی ابلاغ شده باید دمای سیستم‌های سرمایشی روی ۲۴ درجه تنظیم شود

معاون استانداری قم در ادامه با اشاره به نظارت شرکت برق نسبت به مدیریت مصرف برق ادارات و سازمان‌های دولتی افزود: مطابق قانون شرکت برق مکلف است نسبت به نحوه مصرف برق ادارات و سازمان‌های دولتی نظارت جدی داشته باشد و در صورت مشاهده مصرف غیر متعارف، مجاز به قطع برق این ادارات و دستگاه‌های دولتی خواهد بود.

آنطور که مسئولان می گویند طبق این دستورالعمل که برای مدیریت مصرف برق در ادارات و ارگانهای دولتی ابلاغ شده باید دمای سیستم‌های سرمایشی روی ۲۴ درجه تنظیم و درب و پنجره‌ها برای جلوگیری از هدررفت انرژی بسته و همچنین پرده‌ها کشیده باشد. این ابلاغیه از نیمه خرداد امسال لازم اجرا است. لذا باید دید این دستور العمل ها چقدر می تواند موثر باشد.

کد خبر: ۲۲۴٬۳۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha