۱۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۷
مهم‌ترین مانع تجارت ایران و روسیه برداشته شد
نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و روسیه:

مهم‌ترین مانع تجارت ایران و روسیه برداشته شد

انجام تسویه با ارزهای ملی دو کشور هزینه را به شدت کاهش می‌دهد و مهم‌ترین مانع تجارت بین دو کشور را که سیستم بانکی بود بر می‌دارد.

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، کامبیز میر کریمی؛ نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و روسیه، در رابطه با اهمیت تاسیس بانک روسیه در ایران و برعکس آن گفت: برای جهش بین ایران و روسیه چندین اتفاق افتاده است. این دو کشور پتانسیل‌های زیادی برای تجارت با یک دیگر دارند، اما حجم تجارت بین دو کشور پایین است.

وی افزود: اتفاق‌های رخ داده در حوزه تجارت باعث جهش این حوزه می‌شود، از جمله این موارد موافقت‌نامه تجارت آزاد بود که از سال ۹۸ مطرح شد. به عبارتی موافقتامه تجارت آزاد بین ایران و اتحادیه اوراسیا در نیمه دوم امسال کاملا عملیاتی می‌شود یعنی تعرفه بالای ۹۷ درصد از کالاهای مبادله شده بین دو کشور صفر خواهد شد. برای گسترش تجارت باید هزینه مبادلات را کاهش دهیم که برای کاهش هزینه مبادلات بانکی روبل - ریال تعریف شده تا تسویه حساب‌ شرکت‌ها مستقیما از طریق پول‌های ملی انجام شود، اگر این اقدام صورت نمی‌گرفت، پای کشور و ارز دیگری به تجارت دو کشور باز می‌شد که باتوجه به تحریم بودن دو طرف هزینه‌های زیادی را به بار می‌آورد.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و روسیه با اشاره به این موضوع که هر چه ارز به سمت تک نرخی شن حرکت کند، گرایش بازرگانان به استفاده از نظام بانکی افزایش پیدا می‌کند و کم اظهاری و دور زدن مقررات گمرکی از بین می‌رود، گفت: دومین بانک روسیه تصمیم گرفت دفتر نمایندگی خود را در ایران تاسیس کند، ولی بانک ملی در روسیه شعبه دارد و بسیاری از خدمات را انجام می‌هد و به صادرکنندگان اعلام کرد که با نرخ مناسبی ارزها را خریداری می‌کند، بنابراین صادرات جهش خواهد داشت.

میرکریمی تاکید کرد: در صورت تکیه به سامانه سوئیفت گاهی دچار قطعی خواهیم شد و چون برای تجار حداقل هزینه و سرعت انتقال پول اهمیت دارد دچار مشکل خواهیم شد، که در این شرایط بانک‌ها می‌توانند یک سیستم استاندارد پیام رسان بین خودشان طراحی کنند که قابلیت مبادله پیام‌های رمزدار را داشته باشند تا ارتباطات بانکی بازرگانان هم به علت عدم دسترسی به سوئیفت تحت الشعاع قرار نگیرد.

وی در رابطه با اجلاس پایاپای آسیایی بیان کرد: هدف این اتحادیه کاهش هزینه مبادلات است، وقتی کشورهای عضو می‌توانند از طریق بانک‌های مرکزی خود تسویه حساب انجام دهند سیستمی را طراحی کردن تا دیگر نیازی به سایر ارزها نباشد البته در شرایط فعلی مسائل سیاسی نیز اضافه شده و آمریکا از دلار خود به عنوان ابزاری برای جنگ سرد با سایر کشورها استفاده می‌کند نه تنها کشورهای عضو اتحادیه بلکه سایر کشورها هم به این نتیجه رسیدند که وابستگی خود را از دلار و یورو کم و با پول‌های ملی خود کار کنند. اگر چندین کشور با یک دیگر سیستم تسویه حساب تعریف کنند ناترازی تجاری از بین می‌رود.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و روسیه تاکید کرد: ایران و روسیه مثال خوبی برای کنار گذاشتن دلار هستند، چون دسترسی هر دو کشور به سوئیفت قطع شد و روبل - ریال را برای تسویه حساب خود تعریف کردند و بازرگان برای صادرات روبل را به بانک عامل پرداخت و معادل ریالی آن را در دریافت می‌کنند، در غیر این صورت باید شرکت سومی معرفی می‌شد که بحث ریسک‌ها و افزایش شدید هزینه نقل و انتقال در میان بود، ولی هم اکنون تسویه حساب‌ها به صورت روبل - ریال است که به شدت هزینه‌ها کاهش پیدا می‌کند، بنابراین مهم‌ترین مانع تجارت بین دو کشور که استفاده از سیستم بانکی بود برداشته شد.

کد خبر: ۲۲۴٬۳۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha