۲۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۷
درآمدهای میلیونی حاصل از تبلیغات وی پی ان در «یوتیوب»| آیا استفاده از وی پی ان ها امن است؟
دانشگاه مریلند بررسی کرد؛

درآمدهای میلیونی حاصل از تبلیغات وی پی ان در «یوتیوب»| آیا استفاده از وی پی ان ها امن است؟

در حالیکه استفاده از وی پی ان ها در سراسر جهان تا حد چشمگیری گسترش یافته، ذکر این نکته بسیار قابل توجه است که استفاده از اکثر سرویس های وی پی ان و پراکسی، خطری بزرگ برای امنیت سایبری محسوب می شود.

بازار؛ گروه بین الملل: موضوع استفاده گسترده از سرویس های «وی پی ان» یا همان فیلتر شکن ها اگرچه در برخی از کشورها که دامنه وب سایت های ممنوعه آنها بیش از دیگر کشورهاست به مساله ای بزرگ تبدیل شده، اما خوب است بدانیم که معضل وی پی ان ها امروزه گستره ای جهانی پیدا کرده و در بسیاری از نقاط جهان به فاکتور اصلی نا امنی شبکه های ملی و کاربران بدل شده اند.

با افزایش نظارت دولت ها بر فضای اینترنت و فعالیت های رو به رشد مجرمانه بر اساس قوانین ملی آنها، هر روزه بر تعداد وب سایت ها یا سرویس های اینترنتی قابل دسترس کاربران افزوده می شود. علاوه بر مصادیق مجرمانه سنتی مانند وب سایت هایی با محتوای غیر اخلاقی و یا مغایر با سیاست های ملی دولت ها، امروزه بسیاری از وب سایت های شرط بندی غیر قانونی، خدمات مالی به ویژه در فضای رمزارزها و .... نیز به فهرست وب سایت های ممنوعه اضافه می شوند و همین موضوع منجر به افزایش دامنه فیلترینگ شده و در نتیجه، افزایش فعالیت شرکت های ارائه دهنده خدمات وی پی ان و پراکسی هستیم.

درآمد چشمگیر اینفلوئنسرها از تبلیغات «وی پی ان»

اگر اهل گشت و گذار در فضای استریمرهای بزرگی چون یوتیوب هستید، طی ماه های گذشته به شکل ملموسی شاهد افزایش فعالیت سلبریتی ها و اینفلوئنسرهای مختلفی در سطح جهانی نیز خواهید بود که سرویس های وی پی ان را تبلیغ می کنند. به عنوان مثال، یکی از این سلبریتی ها در ویدئوهای اختصاصی خود برای هوادارانش از آنها می خواهد تا ضفحه شخصی وی در یوتیوب را فالو کنند و با ورود کد FOLLOWME۱۰ در وی پی این مورد تبلیغ وی، از امنیت سرویس وی پی ان خود مطمئن شوند!

همچنین بسیاری از سلبریتی ها اقدام به تبلیغ وی پی ان هایی می کنند که به ادعای آنها، قدرت انکریپت کردن سرویس های این شرکت های استاندارد ارتش ایالات متحده و یا کشورهایی با استاندارد امنیت شبکه سختگیرانه دارند. در مجموع، کمتر صفحه ای در یوتیوب را پیدا می کنید که تبلیغات وی پی ان در گوشه و کنار آن به چشم نخورد.

How NordVPN Used Influencer Marketing to Get 4.4B Views on its Videos

به گفته «دنیل کوون» از بنیانگذاران شرکت اینترنتی ThoughtLeaders که در زمینه تولید تبلیغات تجاری برای سلبریتی ها فعالیت می کند، از سال ۲۰۱۶ به این سو، بیش از ۲۴۷ هزار ویئو تبلیغاتی مربوط به اینفلوئنسرها به سرویس تبلیغات یوتیوب وارد شده اند که حامی همه آنها شرکت های ارائه دهنده خدمات وی پی ان هستند.

به گفته وی، ساخت این تیزرهای تبلیغاتی در حقیقت معامله ای پر سود هم برای شرکت های ارائه دهنده وی پی ان و هم اینفلوئنسرهای تبلیغ کننده سرویس های آنها محسوب می شود. برای فعالان یوتیوب، حمایت مالی وی پی ان ها می تواند بسیار حائز اهمیت باشد و آنها را به منافع مالی مد نظر خود برساند.

این حمایت مالی از یوتیوبرها برای شرکت های ارائه دهنده وی پی ان و پراکسی نیز راهی برای دستیابی سریع آنها به شبکه های اصلی و بزرگی همچون یوتیوب، فیسبوک و ... و جذب مشتریان بیشتر محسوب می شود. اما برای کاربران عادی که روزانه با ده ها مورد تبلیغات اینترنتی ارائه شده از سوی وی پی ان ها مواجه می شوند، چننی فرآیندی تنها منجر به سردرگمی و القای مفاهعیم نادرست از امنیت سایبری و حریم خصوصی است.

«دیو لوین» استاد علوم کامپیوتر در دانشگاه مریلند در خصوص نحوه آشنایی با امنیت سایبری از طریق آموزش های تلویحی وی پی ان ها معتقد است: اگر به چشم محتوای آموزش به این مطالب نگاه کنید، می توان آن را فراگیرترین شکل آموزش امنیتی دانست.

«میشل مازورک» از دیگر اساتید علوم کامپیوتر دانشگاه مریلند در خصوص تبلیغات وی پی ان ها معتقد است: محققان دانشگاه مریلند ده ها هزار آگهی تبلیغاتی ارائه شده از سوی وی پی ان ها را مورد بررسی دقیق قرار داده اند. با اینکه نمی توان تمامی مدعیات آنها را غیر قابل قبول دانست، اما در بیشتر موارد مربوط به کارآیی وی پی ان ها که در این پیام های تبلیغاتی به چشم می خورند، باید گفت که چنین اطلاعاتی معمولا گمراه کننده و نادرست هستند.

آیا وی پی ان ها امنیت کاربران را تامین خواهند کرد؟

به طور کلی باید گفت که کربرد وی پی ان ها، مخفی کردن آی پی آدرس های کاربران و یا جایگزینی آنها با آی پی های دیگری خارج از محدوده سرزمینی آنهاست تا کاربران بتوانند از طریق یک تونل و به صورت غیر مستقیم به وب سایت مد نظر خود دسترسی داشته باشند.

اما باید توجه داشت که وی پی ان ها و پراکسی ها تنها آی پی کاربران را تغییر داده و یا مخفی می کنند؛ ولی این بدان معنا نیست که آی پی آدرس کاربر به طور کلی مخفی مانده و یا بر اساس ادعای شرکت های ارائه دهنده وی پی ان، هویت شما برای هیچ کس فاش نشود.

VPN Remote Support Security

در خصوص موارد ادعایی این شرکت ها مبنی بر استاندارد های انکریپشن نیروهای نظامی نیز باید گفت که منظور آنها استاندارد AES-۲۵۶ است که این تنها یک شاخص صنعتی است. یعنی حتی بهره بردن یک سرویس وی پی ان از این استاندارد نیز شما را از حملات مختلف سایبری از جمله فیشینگ به ویژه در موارد دسترسی به اطلاعات بانکی و مالی حفظ نخواهد کرد.

از سوی دیگر، اکثر سرویس های وی پی ان همچنان از مکانیزم امنیت یک مرحله ای استفاده می کنند که در این صورت، چنین سرویسی نمی تواند خدمات مطمئنی برای حفظ امنیت و حرمی خصوصی کرابران به ارمغان آورد. «عمر آکگول» از محققان دانشگاه مریلند در این خصوص معتقد است: این یک مشکل بسیار بزرگ است که کاربران فکر می کنند اطلاعات آنها در زمان استفاده از وی پی ان ها کاملا امن باقی خواهد ماند؛ آن هم در شرایطی که چنین موضوعی به هیچ عنوان صحت ندارد.

آکگول در خصوص اهمیت اطمینان از ضریب امنیت سایبری برای کاربران با ذکر مثالی گفت: زمانی که شما وسیله ای مانند یک مسواک برقی را با تکیه به تبلیغات انجام شده از سوی یک اینفلوئنسر خریداری می کنید، خطر آن بسیار کمتر از خریداری چیزی شبیه به وی پی ان است. در مورد مسواک، شما می توانید آن را استفاده کنید و کیفیت محصول را مورد سنجش قرار دهید؛ چراکه کالایی ملموس را در دست دارید که قابلیت آزمایش دارد. اما در مورد وی پی ان، شما تنها می توانید به کیفیت اتصال و میزان جذابیت رابط کاربری آن تکیه کرده و حقیقت این است که از میزان ضریب امنیت آن اطلاعی نخواهید داشت. دقیقا همین موضوع است که ضریب امنیت سایبری را به یکی از پیچیده ترین موارد در جهان ما تبدیل می کند.

کد خبر: ۲۲۴٬۳۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha