۱۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۹
آتش‌سوزی‌های منابع طبیعی تهران ناچیز بوده است
مدیرکل مناطبع طبیعی و آبخیزداری تهران:

آتش‌سوزی‌های منابع طبیعی تهران ناچیز بوده است

تهران- مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری تهران گفت: آتش‌سوزی‌های منابع طبیعی این استان در سال جاری و گذشته ناچیز بوده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: همه‌سال‌ها و هم‌زمان با شروع فصل گرما و با افزایش دما شاهد آتش‌سوزی‌هایی در جنگل‌ها و مراتع کشور دچار آتش‌سوزی می‌شود.

برای پیش‌گیری و نیز اطفا این آتش‌سوزی‌ها نیاز به حضور به‌موقع، برنامه‌ریزی‌ها و آمادگی متولیان حفاظت از منابع طبیعی حس می‌شود و بسیاری از مواقع شاهد تراژدی‌هایی در این خصوص هستیم.

اواسط اردیبهشت‌ماه بود، که شاهد اولین هشدارهای هواشناسی در خصوص ورود جریان هوای گرم به کشور و احتمال آتش‌سوزی مراتع و جنگل‌ها بودیم، چند روزی است، که حدود پنج هزار هکتار از جنگل‌های دهلران دچار آتش‌سوزی شده است.

برای آگاهی از بحران‌ها، زمینه‌های ایجاد بحران و آمادگی‌هایی که برای مقابله با آتش‌سوزی باید در استان تهران، وجود داشته باشد، با احمد طاهری، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری این استان به گفتگو نشستیم، که حاصل آن در ادامه می‌آید:

* کانون‌های بحران در جنگل‌ها و مراتع تهران شناسایی شده است؟

در حال حاضر کانون بحران در استان تهران بیشتر در پارک‌های جنگلی اطراف تهران، که در چهار روز اخیر شاهد برخی از آتش‌سوزی‌ها بودیم، به‌عنوان‌مثال در مناطق ۲۲، ۱۳، پارک جنگلی چیتگر، سرخه‌حصار و ... به چشم می‌خورد.

باید بگوییم کل منطقه شمیران، از لواسان و اویشان قشم گرفته تا دیگر مناطق مانند پارک خجیر و مراتع اطراف آن کانون بحران است.

در ضمن مراتع اطراف فرودگاه امام(ره) و اطراف بهشت‌زهرا(س) نیز مستعد آتش‌سوزی است.

* چه برنامه‌ و امکاناتی برای ایام پیش رو و فصل گرما در نظر گرفته‌اید؟

یگان حفاظت از منابع طبیعی استان تهران مانند سال گذشته پای‌کار است و خوب است، بدانید، که یگان حفاظت از محیط‌زیست استان تهران در شش ماه اول سال اصلاً ساعت کاری ندارد و ۲۴ ساعته پای‌کار بوده و در حال رصد اوضاع حاکم بر منابع طبیعی استان است.

اما بازهم حتی ساعت کار کادر اداری یگان حفاظت را از ساعت هفت صبح تا هشت شب گذاشته‌ام و از همه همکاران خواستم به‌طور حداکثری پای‌کار باشند و از سویی دیگر بخشی از نیروهای منابع طبیعی نیز به یگان حفاظت در رصد مراتع و جنگل‌ها برای جلوگیری از آتش‌سوزی کمک می‌کنند.

در مورد تجهیزات و امکانات نیز باید بگویم، که در مناطقی که امکان وجود داشته، با شهرداری‌ها هماهنگ کردیم، تا نیروهای آتش‌نشانی پای‌کار باشند و به ما برای اطفا حریق احتمالی با بالاترین سرعت و بیشترین تجهیزات کمک کنند و در تهران نیز این هماهنگی با آقای یزدی، معاون شهردار تهران انجام‌شده است.

به‌محض وقوع آتش‌سوزی به آتش‌نشانی اطلاع داده می‌شود، تا در مناطقی که امکان تردد وجود داشته باشد، پای‌کار باشند، اما نگرانی ما برای وقوع آتش در مناطقی است، که امکان تردد خودروهای آتش‌نشانی نیست، در این مناطق اگر آتش‌سوزی رخ دهد، باید نیروهای انسانی وظیفه خاموش کردن آتش را بر عهده‌دارند، که کار را بسیار سخت می‌کند.

البته هماهنگی‌های لازم برای تأمین دستگاه‌های آتش‌بر در صورت وقوع حادیه انجام‌شده است، اما خوشبختانه تا این لحظه شاهد آتش‌سوزی در مناطقی که صعب‌العبور باشند، نبودیم.

هماهنگی‌هایی هم برای بهره‌مندی از نیروهای بسیج در مناطق صعب‌العبور و جاهایی که دسترسی سخت بوده و می‌بایست، نیروی انسانی حضور مستقیم داشته باشد، به‌عمل‌آمده است.

فرهنگ‌سازی‌ها و اقدامات ترویجی مناسبی نیز برای کاهش آتش‌سوزی‌ها در مراتع و عرصه‌های منابع طبیعی در برنامه‌هایمان است، که یک فقره آن تهیه ۵۰ هزار بروشور ترویجی برای جلوگیری از وقوع آتش‌سوزی است، که پنجشنبه و جمعه هفته پیش رو در گلوگاه‌ها و مناطق مستعد تهران برای حضور خانواده‌ها توزیع می‌شود.

* چه میزان آتش‌سوزی در جنگل‌ها، مراتع و عرصه‌های منابع طبیعی استان تهران داشته‌ایم؟

در سال گذشته مراقبت‌هایی انجام شد و رصد مستمر در مراتع و منابع طبیعی استان تهران را شاهد بودیم و موارد جزئی حریق رخ داد، که خوشبختانه خسارتی نداشت.

در سال نیز به‌تازگی و با گرم شدن هوا و خشک شدن مراتع شاهد برخی از آتش‌سوزی‌ها بودیم، که اغلب این آتش‌سوزی‌ها در اثر سهل‌انگاری رخ‌داده و سهوی است، خسارت چندانی نیز نداشته است، اما باید برای جلوگیری از وقوع حریق‌های احتمالی نظارت‌ها بیشتر شود، که این امر در دستور کار است

کد خبر: ۲۲٬۴۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha