۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۴
 صندوق‌های کالایی یکساله چقدر بازده داشتند؟

صندوق‌های کالایی یکساله چقدر بازده داشتند؟

صندوق کالایی، صندوقی است که منابع آن در اوراق بهادار مبتنی بر سپرده کالایی سرمایه‌گذاری می‌شود.

به گزارش بازار به نقل از ایبِنا، در بازار سرمایه صندوق‌های سرمایه‌گذاری متفاوتی در حال معامله هستند که هر یک از این صندوق‌ها کارکرد مختص به خود را دارند، یکی از این صندوق‌ها، «صندوق سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار مبتنی بر سپرده کالایی» است.

صندوق سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار مبتنی بر سپرده کالایی یا به عبارت آسان‌تر «صندوق‌های کالایی» یکی از انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری است که منابع مالی آن به جای اینکه صرف سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌ها یا اوراقی با درآمد ثابت شود، در اوراق بهادار مبتنی بر «سپرده کالایی» سرمایه‌گذاری می‌شود و به افراد این امکان را می‌دهد که تنها با دریافت کد بورسی و درست مانند خرید سهام در بورس، در کالاهایی از قبیل طلا و زعفران سرمایه‌گذاری کنند.

صندوق‌های کالایی در زیرمجموعه بورس کالا راه‌اندازی می‌شوند و اصلی‌ترین هدف از ایجاد این صندوق‌ها تامین مالی عرضه‌کنندگان و خریداران بوده است.

به عبارت دیگر صندوق‌های کالایی انواعی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری هستند که منابع مالی آن‌ها به‌جای این که در سپرده‌های بانکی یا سهام شرکت‌ها سرمایه‌گذاری شود، صرف سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار مبتنی بر کالا می‌شود. این کالاها شامل سکه طلا و زعفران است؛ بنابراین برای خرید این صندوق‌ها کد بورسی کفایت می‌کند و الزامی برای دریافت کد بورس کالا نیست.

صندوق‌های کالایی دوره تقسیم سود ندارند و از این ۱۳ صندوق ۱۱ صندوق به صورت ETF معامله می‌شوند.

در حال حاضر ۱۳ صندوق کالایی در بورس کالا معامله می‌شود که عمدتا در حوزه سکه طلا فعالیت می‌کنند.

در بین ۱۳ صندوق کالایی تنها یک صندوق است که در مدت یک سال گذشته بازده منفی داشته است.

کد خبر: ۲۲۴٬۲۸۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha