۱۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
نمایشگاه و فن بازار پوشاک مازندران؛ تولیدکنندگان آمدند، مسئولان یا جا ماندند یا جا زدند
بازار گزارش می‌دهد؛

نمایشگاه و فن بازار پوشاک مازندران؛ تولیدکنندگان آمدند، مسئولان یا جا ماندند یا جا زدند

آمل- اولین نمایشگاه و فن بازار پوشاک مازندران با استقبال کمرنگ و سرد ادارات و شرکت شهرک‌های صنعتی روبرو شد، با آن که تولیدکنندگان آمدند اما مسئولان درجا زدند.

بازار؛ گروه استان‌ها: اولین نمایشگاه و فن بازار پوشاک مشاغل مازندران با شرکت ۳۰ تولیدکننده البسه و پوشاک مشاغل و با هدف بازارسازی وحمایت از تولیدکنندگان برگزار شد اما تعطیلات پایان هفته بهانه ای بود تا ادارات و شهرک‌های صنعتی استان استقبال کمرنگی از آن داشته باشند و این مسئله مایه انتقاد تولیدکنندگان شده است.

اولین جشنواره و فن بازار پوشاک مازندران از ۱۰خردادماه برپا شد وپایدارسازی مشاغل خرد و خانگی و برای حمایت از تولیدکنندگان استانی و ایجاد زنجیره ارزش صنعت پوشاک استان از اهداف آن بوده است.

به رغم آن که استانداری مازندران در قالب نامه ای از دستگاه های اجرایی استان خواست از این فن بازار حمایت کنند اما درصد کمی از ادارات از این نمایشگاه بازدید داشته اند

به رغم آن که استانداری مازندران در قالب نامه ای از دستگاه های اجرایی استان خواست از این فن بازار حمایت کنند اما درصد کمی از ادارات از این نمایشگاه بازدید داشته اند. به تاکید صاحبنظران، طراحی لباس مشاغل به منظور نظم و اعتبار بخشیدن به محل کار انجام می‌شود و طراحی این گونه لباس‌ها سبب تمایز مشاغل شده و نظم در کار را به کارکنان القاء می‌کند. از سوی دیگر استفاده صحیح از لباس کار مناسب می‌تواند منجر به کاهش شدت آسیب‌های شغلی و ارتقای سطح امنیت کارگران شود که علاوه بر افزایش ایمنی و بهداشت محیط کار باعث ایجاد نظم و انظباط بیشتر شده و نشانه‌ای برای شناسایی پرسنل و تخصص افراد خواهد بود.

ثبت سفارش نداشتیم

زینت فدایی از تولیدی ماهک که در این جشنوار حضور یافته است، می‌گوید: بیش از ۲۰ سال در حوزه پوشاک فعالیت دارم و بیش از ۲۰ نفر از اقشار کم درآمد و بی‌سرپرست و بد سرپرست در این تولیدی به صورت خانگی و کارگاهی مشغول فعالیت هستند.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: سه روز این جشنواره در پارک بانوان آمل برگزار است اما هیچ بازدیدی از سوی شرکت‌ها و کارخانه داران از غرفه ما انجام نشده است و ما همچنان منتظر هستیم تا با حضور نماینده شرکت‌ شهرک‌های صنعتی ثبت سفارش داشته باشیم.

تولیدکنندگان پوشاک آمدند و مسئولان مانند همیشه جا زدند

این بانوی کارآفرین ادامه داد:من اولین تولیدکننده در آمل بودم و اغلب کارخانه‌داران که برایشان تولید می‌کنیم مبالغ را دیرهنگام پرداخت می‌کنند و سودی با این وضعیت تورم عاید ما نمی‌شود.

تولیدکننده دیگری که ۳۰ سال در تولید پوشاک مشاغل و البسه بیمارستانی فعال است، می گوید: حدود ۳۰ سال است که در حوزه تولید پوشاک مشاغل و البسه بیمارستانی فعالیت می کنم و ۲۰ نفر نیز در این مجموعه به صورت خانگی و کارگاهی مشغول هستند.

امیری، کارآفرین، با انتقاد از استقبال پایین از نمایشگاه گفت: انتظار داشتیم مسئولان استانی یا شهرستانی برای تقویت و حمایت از تولیدکنندگان پوشاک، غرفه رایگان در اختیار ما می‌گذاشتند اما با وجود پرداختی که داشتیم این نمایشگاه انتظارات ما را برآورده نکرد

مریم امیری در گفتگو با خبرنگار بازار با انتقاد از استقبال کمرنگ از نمایشگاه گفت: انتظار داشتیم مسئولان استانی یا شهرستانی برای تقویت و حمایت از تولیدکنندگان پوشاک غرفه رایگان در اختیار ما می‌گذاشتند اما با وجود پرداختی که داشتیم این نمایشگاه انتظارات ما را برآورده نکرد.

ریحانه نیکپور مدیر شرکت نیکانه آمل نیز با بیان این که به ما اعلام کردند قرار است از همه دستگاه‌ها برای بازدید نماینده اعزام شود،شرکت کردیم اما ما که تولیداتمان در زمینه کادر درمان و البسه پزشک است سفارشی دریافت نکردیم.

مسئولان عکس یادگاری گرفتند و رفتند

وی از اطلاع رسانی ضعیف شهرستان آمل انتقاد کرد و افزود: مسئولان عموما آمدند و عکسی گرفتند و رفتند ولی علی رغم وجود این همه کلینیک و مراکز و بیمارستان بازدید پیش بینی شده اتفاق نیفتاد.

مقدسه پیل‌افکن مدیر موسسه خانه مد در آمل نیز می‌گوید: دانشکده توحید دختران آمل ظرفیت بالایی در حوزه تولید انواع پوشاک دارد اما بهره لازم از این ظرفیت نمی‌شود و تولیدات این دانشکده را در این جشنواره عرضه کردیم اما تا کنون ثبت سفارش نداشتیم.

تولیدکنندگان پوشاک آمدند و مسئولان مانند همیشه جا زدند

وی گفت: با توجه به اینکه این دانشکده در نزدیک یک شهرک صنعتی است اما دریغ از یک اقدام در جهت بازارسازی و اخذ سفارش و حمایتی صورت نگرفته است.

پوشیدن لباس کار مناسب یکی از راه‌های ارتقاء ایمنی و بهداشت در محیط کار است و مطابق مقررات قانون کار و آیین‌نامه‌های مربوطه، کارفرما موظف است در هر سال دو دست لباس کار در اختیار کارگران بگذارد. تامین لباس کار کلیه کارکنان از وظایف کارفرما بوده و هیچ کسی از جمله پرسنل بخش‌های اداری کارگاه‌ها نیز از این امر مستثنی نخواهند بود.

مدیر جشنواره فن بازار پوشاک مازندران با اشاره به حضور ۳۰ تولیدکننده پوشاک مشاغل استان با برپایی غرفه در جشنواره فن بازار در گفتگو با خبرنگار بازار افزود:اولین جشنواره و فن‌ بازار پوشاک مشاغل استان مازندران در سالن کوثر شهرداری با حضور آزیتا همتیان، رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی حمایت از مشاغل خانگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی آمل برگزار شذو

وی افزود: در این جشنواره در راستای نوآوری و متناسب‌سازی پوشاک مشاغل، غرفه طراحی زنده برپا شده است.

مهدی زاده اظهار کرد: این جشنواره بیش از ۳۰ تولیدکننده پوشاک مشاغل استان را در خود جای داده و با برپایی غرفه‌های متعدد در حوزه پوشاک کار، فرم، صنعتی، پزشکی، اداری و... توانسته است بخشی از زنجیره ارزش پوشاک استان را شکل دهد.

نقش لباس کار در ارتقای بازدهی کارگران

سمانه نوری رئیس اداره بازرسی کار تعاون مازندران نیز با بیان این که با پیشرفت تکنولوژی نوآوری‌های قابل توجهی در عرصه‌ تولید لباس کار به وجود آمده است، افزود: به عنوان مثال گونه ای از لباس کار هوشمند در کشورهای پیشرفته دنیا در حال استفاده است که علاوه بر پایش مستمر علایم حیاتی کارگر، امکان سنجش میزان خستگی و مواجهه افراد با آلاینده‌های محیط کار را نیز فراهم می کند و می تواند برای حفظ سلامت کارگران بخش معدن بسیار راه گشا باشد.

نوری اظهار کرد: تجهیزات ایمنی و لوازم حفاظت فردی مورد تایید وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را می بایست از فروشگاه‌های مجاز تهیه کرد و برای بازدهی بیشتر کارگران در هر فعالیت شغلی، می‌بایست ابتدا راحتی، آرامش و ایمنی کارکنان را تامین کرد تا ضمن تامین حفاظت کافی، راحت، سبک و متناسب با بدن باشد.

رئیس اداره بازرسی کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران، تاکید کرد: برای هر موقعیت شغلی انتخاب و استفاده از پوشش و لباس کار مناسب، یک فرآیند الزامی است.

اولین نمایشگاه و فن بازار پوشاک در مازندران درحالی برگزار شد که استقبال سرد از آن تولیدکنندگان این حوزه را بیش از پیش دلسرد کرد و فعالان این بخش برنامه ریزی برای حمایت متولیان امر و رفع چالش های فراروی را خواهان هستند.

کد خبر: ۲۲۴٬۲۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha