۱۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۸
توسعه کسب و کار خانگی در گرو «بازار فروش»| موفق‌ها چه می‌کنند؟
بازار از سمنان گزارش می‌دهد؛

توسعه کسب و کار خانگی در گرو «بازار فروش»| موفق‌ها چه می‌کنند؟

سمنان- توسعه کسب و کارهای خانگی بیش از هرچیز به بازار فروش نیاز دارد چرا که در صورت عدم موفقیت در فروش عملاً تولید ادامه پیدا نمی‌کند.

بازار، گروه استان‌ها: کسب و کار خانگی به مجموعه ای از واحدهای کوچک تولیدی و اقتصادی گفته می‌شود که به صورت خانگی اداره و درستی محدود فعالیت اقتصادی دارند این واحدها بعضاً توانسته‌اند تان سمنان موفقیت‌های نیز کسب کند که از جمله آن‌ها می‌توان به پخت شیرینی و کیک انواع دسر حتی تهیه سبزیجات و انواع مربا اشاره کرد.

در یک تعریف کسب و کار خانگی را کسب و کاری می گویند که زیر ۱۰۰ میلیون تومان سرمایه دار و در یک منزل می‌توان آن را بدون نیاز به فضاهای خارج از خانه مدیریت و کنترل کرد. راهبرد مشاغل خانگی اما اقتصاد خانوار و ارتقای آن است.

نمونه‌های موفق کسب و کارهای خانگی

تحقیقات بازار نشان می‌دهد که یکی از این واحدهای تولیدی خانگی که در زمینه تهیه کیک فعالیت دارد توانسته ماهانه دست کم ۷۰ میلیون تومان درآمد برای یک خانم ایجاد کند کسب و کاری که ابتدا در یک آشپزخانه و به صورت انفرادی در بستر فضای مجازی تبلیغ و حالا سه کارمند نیز دارد که دو نفر از آنها به تهیه کیک و انواع شیرینی کمک کرده و یک نفر نیز در بخش توزیع و حمل و نقل فعالیت می‌کند.

در کسب و کارهای خانگی برند سازی و یافتن بازار حتی از تامین اقلام اولیه نیز مهمتر است

در واقع این کسب و کار خانگی توانسته فرصت شغلی نیز ایجاد کند که تنها مسئول حمل و نقل آن با روزی چهار ساعت کار به عنوان شغل دوم، ماهی هشت میلیون تومان با یک موتورسیکلت درآمد دارد این نشان می‌دهد که کسب و کارهای خانگی ظرفیت های عظیمی برای کمک به اقتصاد خانوار هستند

کسب و کارهایی که در آنها برندسازی و یافتن بازار حتی از تامین اقلام اولیه نیز مهمتر است مالک این کسب و کار خانگی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار بیان می‌کند: چهار سال قبل در یک آشپزخانه خانگی با شش میلیون تومان آورده اولیه به کمک همسرم پخت انواع کیک را آغاز کردم و حالا بعد از چهار سال توانستم برای سه نفر اشتغال ایجاد کنم.

مریم اعظمی با بیان اینکه ابتدا مهمترین دغدغه و چالش فروش محصولات بود بیان کرد: مردم در ابتدا به شیرینی و کیک خانگی اعتماد نمی‌کردند اما کم کم با رعایت کیفیت و زیبایی توانستم در بستر فضای مجازی چند مشتری پیدا کنم و مشتریان کم‌کم خودشان به یکی از مهم‌ترین تبلیغ‌کنندگان شغل من بدل شدند و به من کمک کردند تا سفارش های بیشتری بگیرم در نتیجه اگر بازار فروش و شرایط آن برای من فراهم نمی‌شد قطعاً نمی‌توانستم موفقیت کسب کنم.

توسعه کسب و کار خانگی در گرو «بازار فروش» | موفق‌ها چه می‌کنند؟

دشواری‌های ابتدای کار

این مالک کسب و کار خانگی عقیده دارد که در یک سال اول با سختی‌های بسیاری روبرو شد تا جایی که حتی در ۵۰ روز یک سفارش هم نداشت اما کم کم با ترفندهایی در فضای مجازی توانست بازار فروش محصولات خود را گسترش دهد و حتی می گوید کیک‌های کوچکی را به صورت رایگان و تنها برای نشان دادن کیفیت کار بین مردم و حاضران در صفحه مجازی از توزیع می‌کرده تا مردم آن را رایگان تست کنند.

اعظمی درباره چالش‌ها نیز می‌گوید: مواد اولیه روز به روز گران می‌شود و در نتیجه مجبور هستیم که تولیدات را گران‌تر کنیم از سوی دیگر گران کردن یک میزانی دارد که فراتر از آن برابر با از دست دادن بخشی از مشتریان است در نتیجه یکی از مهمترین مشکلات ما نگه داشتن مشتریان است.

این یک نمونه از موفقیت در کسب و کار خانگی محسوب می‌شود که توانسته حتی اشتغال هم ایجاد کند موضوعی که کارشناسان حتی آن را کارکرد مشاغل خانگی نمی‌دانند اما به هرحال این امر صورت گرفته است جالب اینکه این کسب و کار هنوز هم در همان خانه ابتدایی و همان آشپزخانه بانوی خانه قرار دارد و مالک آن به فکر توسعه در فضای کارگاهی نیست. این نشان می‌دهد که هنوز هم کسب و کار خانگی با ریسک متعدد روبرو است تا جایی که حتی مالکان آن از توسعه کسب و کار خود هراس دارند اما دلیل این امر چیست؟

چالش‌های کسب و کار خانگی

یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار بازار ضمن اشاره به چالش های کسب و کار خانگی می‌گوید: بازار فروش اولین و مهمترین چالش پیش روی کسب و کارهای خانگی در استان سمنان محسوب می‌شود هرچند بعد از شیوع بیماری کرونا بستر مجازی به کمک آمد تا کسب و کارها شکل غیر حضوری به خود بگیرند اما داستان‌های مرتبط با محدودیت فضای مجازی و فیلترینگ بار دیگر مشکلات زیادی را برای کسب و کارهای خانگی پدید آورد تا جایی که بسیاری از آن‌ها مشتریان خود را از دست دادند.

کسب و کارهای خانگی در صورت اعتماد افزایی و حتی با تبلیغ مجازی هم باز به تنهایی موفق نیستند چرا که دشواری ها برای آنان فراتر از یک صفحه اینستاگرامی است

حسن همتیان با بیان اینکه برای یک کسب و کار خانگی مهم ایجاد یک بازار فروش است، ابراز کرد: این موضوع حتی مهمتر از تامین اقلام اولیه محسوب می‌شود چراکه اگر شما نتوانید تولیدات خودتان را بفروشید نمی توانید تولید خودتان را تداوم ببخشید

وی با بیان اینکه کسب و کارهای خانگی در صورت اعتماد افزایی و حتی با تبلیغ مجازی هم باز به تنهایی موفق نیستند چرا که دشواری ها برای آنان فراتر از یک صفحه اینستاگرامی است، بیان کرد: شما باید بتوانید محصول بفروشید و لذا در این تلاطم های اقتصادی به واقع امری دشوار است به نظر می رسد دولت کمترین کاری که می‌تواند کند، این است که راهکارهای فروش، ارتقای بازار و مشتریان و ... را به صورت رایگان آموزش دهد و با برگزاری رویدادهایی مانند مسابقه آشپزی، بازارچه های غذاهای محلی، صنایع دستی و ... به کمک این کسب و کارها بیاید که خانواده های بسیاری از آن نان می خورند.

توسعه کسب و کار خانگی در گرو «بازار فروش» | موفق‌ها چه می‌کنند؟

برند سازی اهمیت دارد

اما سوال اینجاست که چطور می توان به کسب و کارهای خانگی توسعه بخشید و برند سازی را در قبال آنها انجام داد؟ یک کارشناس کسب و کارهای دیجیتال در گفتگو با خبرنگار بازار معتقد است: قطعاً یکی از موارد می‌تواند تبلیغات در بستر مجازی و همچنین حقیقی باشد.

ماهان تیموری با بیان اینکه کسب و کار خانگی به نوعی با تبلیغات و برندسازی سرپا می‌ماند زیرا مکانی برای عرضه محصولات به صورت فیزیکی نداشته و در نتیجه نیاز دارد که مشتریان خود را از روش‌های مختلف جذب کند، تاکید کرد: فقدان مغازه و فروشگاه فیزیکی سبب می‌شود تا کسب و کارهای خانگی فقط به برندسازی و تبلیغات زنده بماند.

الزاماً یک کسب و کار خانگی یک برند ساز و تبلیغ گر خوب نیست همان‌طور که یک تیلیغ گر وب الزاماً یک تولید کننده خوب نیست

وی با بیان اینکه بسیاری از کسب و کارهای خانگی ما از دیجیتال مارکتینگ بی اطلاع هستند، ابراز کرد: کسب و کارهای خانگی می‌توانند از کارشناسان این حوزه که کم هم نیستند کمک بگیرند برای مثال برند سازی شان را به حرفه ای ها بسپارند و از آنجا که اکثر این شتاب دهنده‌های برند سازی جوان هستند، توقع پول اندکی نیز دارند و این هم برای جوانان اشتغال ایجاد می کند و هم کسب و کارها نفع آن را می برند اما به شرط آنکه ابتدا کسب و کارهای خانگی اهمیت برند سازی را بدانند و درک کنند.

برون سپاری برند سازی به جوانان

این کارشناس با بیان اینکه برند سازی یعنی مردم با دیدن یک نشان تجاری به راحتی بتوانند تشخیص دهند که متعلق به چه کسی است مانند نشان تجاری مثلا خودروی بنز، تاکید کرد: این امر یک شبه رخ نمی دهد بلکه استراتژی هایی دارد که باید آن را به مرور انجام داد نخستین امر این است که شما بتوانید محصول تولیدی خودتان را برای جامعه هدف به خوبی نمایش بدهید. در این بخش می توان از فضای مجازی بهره گرفت اما به تنهایی کارکردی ندارد.

تیموری با بیان اینکه شما باید کیفیت کار خود را حتی بالا نیز ببرید تا مشتری برایتان مشتری بیاورد، افزود: یافتن بازار بسیار دشوار است اما حفظ آن دشوارتر که یکی از راهکارهای نگه داشتن بازار فروش، همین ارتقای کیفیت تولیدی است. اتفاقا برعکس تصور برخی، کار در شهرهای کوچک استان سمنان برای کسب و کارهای خانگی راحت تر است کافی است شما در خانه مثلاً فرش ببافید و به سه نفر بفروشید بخش اعظمی از شهر از فروش شما خبردار می شود پس شهرهای کوچک از اساس، جایگاه مشاغل خانگی است.

وی با بیان اینکه الزاماً یک کسب و کار خانگی یک برند ساز و تبلیغ گر خوب نیست همان‌طور که یک تیلیغ گر وب الزاماً یک تولید کننده خوب نیست، افزود: نهایت تصور کسب و کارهای ما از برند سازی عکس گرفتن از محصولات و قرار دادن در اینستاگرام است در صورتی که برند سازی خود فرایند است که کنشگری رسانه ای، نفوذ پذیری، مشتری مداری و ... ده‌ها بخش آن هستند لذا به نظر من می‌توان به برون سپاری برند سازی پرداخت.

توسعه کسب و کار خانگی در گرو «بازار فروش» | موفق‌ها چه می‌کنند؟

دولت چه کمکی می تواند کند؟

این سوال که اساساً دولت چطور می تواند به کسب و کارهای خانگی کمک کند بسیار مورد بحث است برخی می گویند که اصلا دولت وظیفه ای در قبال این بخش ندارد بخشی دیگر می گویند که اتفاقاً دولت می‌تواند شتاب دهنده خوبی باشد کما اینکه استاندار سمنان همواره از اعطای تسهیلات خانگی به روستاها و شهرهای استان سمنان سخن می گوید و آن را یکی از اقدامات شاخص دولت سیزدهم می داند.

اما مشخضاً وام بدون بازار فروش یعنی مشاغل خانگی مشکل‌دار بدهکار به بانک پس در این بین باید چه کرد؟ یک کنشگر فضای کسب و کار خانگی که خود چهار سال در این عرصه فعالیت دارد به بازار می گوید: دولت چند نوع کمک می‌تواند علاوه بر تسهیلات بانکی می‌تواند به ما کمک کند تا بتوانیم محصولات مان را عرضه کنیم مثلا نمایشگاه‌های مجازی یا حقیقی برگزار و غرفه‌های آن را به کسب و کارهای خانگی رایگان اختصاص دهد تا مردم یکبار حداقل ببینند که چه کسانی در خانه هایشان چه کارهایی می‌کنند.

وقتی شما احساس کنید که یک صنف دارید یک گروه صنفی به پشتیبانی شما برآمده با اطمینان خاطر بیشتری کار می‌کنید

معصومه باقری با بیان اینکه دیگر موضوع می‌تواند ساماندهی مشاغل خانگی باشد، ابراز کرد: وقتی شما احساس کنید که یک صنف دارید یک گروه صنفی به پشتیبانی شما برآمده با اطمینان خاطر بیشتری کار می‌کنید و این به شما انگیزه می‌دهد چرا که می‌دانید پشت شما کسی ایستاده است. از سوی دیگر صنف می‌تواند به ما بیاموزد که چطور بازاریابی کنیم چطور بفروشیم و ... همچنین بازارهای الکترونیک که دولت می تواند شرایط آن را تسهیل کند، از دیگر اقداماتی است که می توان در حمایت از کسب و کارها صورت داد.

در نهایت باید گفت کسب و کارهای خانگی توانسته اند جایگاه خود را در بین خانوده های استان سمنان پیدا کنند هرچند هنوز تا آن نقطه ایده‌آل فاصله بسیار است حال باید دید که آیا دولت در ادامه به جز تسهیلات بانکی می‌تواند اقدامات تسهیل گرایانه ای نیز برای این نوع کسب و کارها صورت دهد؟

کد خبر: ۲۲۴٬۲۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha