۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۵
کمبود سوخت چالش زارعان گلستانی در فصل برداشت | سهمیه با میزان نیاز همخوانی ندارد
بازار بررسی کرد؛

کمبود سوخت چالش زارعان گلستانی در فصل برداشت | سهمیه با میزان نیاز همخوانی ندارد

گرگان- شرکت پخش فرآورده‌های نفتی معتقد است که سوخت به میزان نیاز در اختیار کشاورزان گلستانی قرار دارد اما عدم نظارت درست باعث انحراف آن شده موضوعی که جهاد کشاورزی آن را رد می‌کند.

بازار؛ گروه استان‌ها: هم‌زمان با فرارسیدن فصل برداشتِ محصولات کشاورزی، مانند سال‌های گذشته کمبود سوخت تراکتور و کمباین برای کشاورزان دغدغه ایجاد کرده است. هرچند که دولت در سال‌های اخیر برای رفع این مشکل اقدام به سهمیه‌بندی سوخت گازوئیل کرده اما ظاهراً تأثیری در بهبود شرایط نداشته و همچنان مشکل سوخت از دغدغه‌های کشاورزان گلستانی در این فصل به شمار می‌رود.

باتوجه‌به افزایش هزینه‌های تولید در این صنعت از سال گذشته، اختصاص سوخت به میزان محدود و قیمت بالای گازوئیل در بازار سیاه باعث افزایش هزینه‌های نهایی قیمت تمام شده تولیدات کشاورزی شده است.

ناامیدی کشاورزان از حاشیه سود

یک کشاورز علی‌آبادی دراین‌خصوص به خبرنگار بازار گفت: دولت سهمیه سوخت برای تراکتور را در هر ماه ۲۰۰ لیتر در نظر گرفته که این سهمیه برای کشاورزی که بیشتر کارهایش با تراکتور انجام می‌شود بسیار ناچیز است.

علی‌محمدی اظهار کرد: به دلیل کمبود سوخت سهمیه‌ای بسیاری از کشاورزان مجبور هستند سوخت گازوئیل را به‌صورت آزاد تهیه کنند و باتوجه‌به قیمت‌گذاری دولت در خرید محصولات کشاورزی واقعاً هزینه‌های تولید با درآمد همخوانی ندارد.

وی با اشاره به اینکه بی‌توجهی مسئولان، کشاورزان را دلسرد کرده، ادامه داد: بسیاری از جوانان به‌واسطه همین دشواری‌ها ادامه‌دهنده راه پدران خود نیستند.

محمدی گفت: اگر دولت در بخش کشاورزی سیاست‌های درستی را در نظر نگیرد گلستان دیگر قطب کشاورزی نخواهد بود و شاهد مهاجرت روستائیان به شهر و ایجاد بسیاری از معضلات اجتماعی خواهیم بود.

توزیع سوخت عادلانه نیست

کشاورز گنبدی نیز با بیان اینکه توزیع سوخت در گلستان عادلانه نیست، گفت: متولیان تأمین سوخت برای اینکه بتوانند توزیع عادلانه داشته باشند باید وسعت زمین، میزان و نوع کشت را در نظر بگیرند تا کشاورزان کمتر با مشکل مواجه شوند.

علی حسینی ادامه داد: فصل برداشت جو و گندم در گنبدکاووس زودتر از دیگر مناطق استان است اما سهمیه گازوئیل بسیار دیر به دست کشاورزان می‌رسد.

سهمیه سوخت همیشه یک دغدغه اصلی برای کشاورزان بوده؛ باوجوداینکه مسئولان هر بار قول مساعد برای رفع این مشکل می‌دهند اما فایده‌ای نداشته است

وی اضافه کرد: سهمیه سوخت همیشه یک دغدغه اصلی برای کشاورزان بوده و باوجوداینکه مسئولان هر بار قول مساعد برای رفع این مشکل می‌دهند اما فایده‌ای نداشته است.

مسئولان متولی سال گذشته این وعده را داده بود که در آینده‌ای نزدیک مشکل دریافت سوخت کشاورزان حل و پلاک‌گذاری آن‌ها انجام می‌شود اما متأسفانه این مشکل امسال نیز دامن‌گیر کشاورزان گلستانی است.

کمبود سوخت چالش زارعان گلستانی در فصل برداشت | سهمیه با میزان نیاز همخوانی ندارد

۱۱ هزار چاه دارای مجوز سهمیه سوخت ندارند

مدیرعامل شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی گلستان دراین‌رابطه به خبرنگار بازار، گفت: میزان سوخت توزیع شده در حوزه کشاورزی اگر تنها در بخش ادوات استفاده شود کمبودی به وجود نمی‌آید، اما مسائله اینجاست که این میزان سوخت در بخش‌های دیگر از جمله چاه‌های کشاورزی هم مصرف می‌شود.

سجاد نقوی ادامه داد: سال گذشته ۴۳۰ میلیون لیتر سوخت توزیع کردیم ۵۰ درصد در بخش حمل‌ونقل و ۴۰ درصد آن نزدیک ۱۵۰ میلیون لیتر در بخش کشاورزی مصرف شده است.

وی افزود: در بخش چاه کشاورزی ۱۳ هزار چاه دیزلی مجاز داریم که از این تعداد کمتر از دو هزار چاه در سامانه صدف و یا همان سامانه درخواست فرآورده‌های نفتی سوخت دریافت می‌کنند.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی گلستان با بیان اینکه متأسفانه بیش از ۱۱ هزار چاه دیگر سوختی از ما دریافت نمی‌کنند، افزود: چاه‌های مجازی که تاریخ بهره‌برداری مشخص دارند، می‌توانند در سامانه صدف ثبت‌نام و سوخت را از مجرای قانونی دریافت کنند.

وجود سوخت در بازار آزاد با قیمت بیشتر، نشانه این است که تأمین سوخت به‌درستی انجام می‌شود اما توزیع آن به‌خوبی نیست

وی ادامه داد: این شرکت به‌صورت حجمی فرآورده‌های نفتی را در اختیار جهاد کشاورزی قرار می‌دهد و سهمیه‌بندی و توزیع آن بر عهده این سازمان است.

نقوی در خصوص کمباین‌های بدون پلاک که در حوزه کشاورزی فعال هستند، گفت: به این وسایل نیز در این فصل سوخت تخصیص‌داده‌شده اما به دنبال این هستیم با همکاری دیگر نهادها بحث پلاک‌گذاری ادوات کشاورزی به‌خوبی انجام شود تا میزان موردنیاز سوخت آنها بررسی شود.

وی ادامه داد: وجود سوخت در بازار آزاد با قیمت بیشتر، نشانه این است که تأمین سوخت به‌درستی انجام می‌شود اما توزیع آن به‌خوبی نیست و در جایی انحراف وجود دارد.

اگر چه مدیرعامل شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی گلستان معتقد است که سوخت به‌اندازه نیاز توزیع می‌شود مشکل در نحوه توزیع آن است اما رئیس جهاد کشاورزی گلستان معتقد است انحرافی در توزیع سوخت وجود ندارد.

انحرافی در توزیع نیست

محمد برزعلی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه سوخت مصارف کشاورزی در حوزه تولید هزینه می‌شود، افزود: چیزی به اسم انحراف در توزیع برای سوخت وجود ندارد و اگر کشاورز از سهمیه ادوات خود برای چاه استفاده می‌کند باز هم در زمینه تولید مصرف می‌شود.

وی ادامه داد: با محاسبه‌ای که شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی داشته میزان استفاده کشاورزان ۱۵۰ میلیون لیتر در نظر گرفته درحالی‌که معمولاً در اراضی کشاورزی گلستان دو بار کشت در سال انجام می‌شود که این میزان پاسخگوی نیاز کشاورز نیست.

میزان سوختی که برای بخش کشاورزی در نظر گرفته شده نیاز کامل این حوزه را مرتفع نمی‌کند

برزعلی خاطرنشان کرد: میزان سوختی که برای بخش کشاورزی در نظر گرفته شده نیاز کامل این حوزه را مرتفع نمی‌کند و ما میزان مورداستفاده سوخت را ۱۷۰ لیتر در نظر می‌گیریم اما در پالایش سوخت فرآورده‌های نفتی این میزان ۱۴۰ لیتر محقق می‌شود.

وی گفت: امیدواریم با پیگیری‌های که در تهران داشتیم شرکت پخش فرآورده‌های نفتی مساعدت بیشتری با بخش کشاورزی گلستان داشته باشد.

تخصیص سهمیه متفاوت برای استان‌های شمالی

نماینده مردم علی‌آبادکتول در خصوص مشکلات سوخت کشاورزان در گفتگو به خبرنگار بازار گفت: در بهمن‌ماه از وزیر نفت درخواست داشتیم که به استان‌های شمال سهمیه متفاوتی داده شود.

رحمت‌الله نوروزی با تأکید بر اینکه نباید یک‌میزان سهمیه سوخت برای همه استان‌ها در نظر گرفته شود، خاطرنشان کرد: ادوات کشاورزی از لحاظ شخم دیسک و بذرپاشی برداشت محصول نیازمند سوخت هستند که اگر نتوانند به‌موقع آن را تأمین کنند به تولید لطمه وارد می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: این روزها با فرارسیدن به فصل برداشت محصول کشاورزان در حوزه کمبود سوخت با مشکلات زیادی مواجه هستند که امیدواریم بتوانیم گام‌های مؤثری برای حل این مشکل برداریم.

باتوجه‌به اهمیت سوخت در حوزه کشاورزی و مشکلات افزایش قیمت این محصول در بازار سیاه، به نظر می‌رسد مدیران باید برای رفع این مشکل‌ساز و کاری بیندیشند.

کد خبر: ۲۲۴٬۰۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha