۱۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۲
چند بنگاه مسکن با یکدیگر هم دست می‌شوند تا قیمتها را افزایش دهند
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:

چند بنگاه مسکن با یکدیگر هم دست می‌شوند تا قیمتها را افزایش دهند

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه بالغ‌بر ۶۵ درصد مردم در شهرهای بزرگ اجاره‌نشین هستند و این آمار فاجعه بار رو به افزایش است، گفت: دولت فعلی نباید مرتکب اشتباه دولت سابق در ساخت مسکن شود.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، سیدغنی نظری خانقاه با انتقاد از افزایش نجومی قیمت اجاره بهاء مسکن در کشور، گفت: باوجود آنکه مسکن به نوعی کالای اساسی، ضروری و مصرفی جامعه است اما این کالا به دلایل متعددی ازجمله عدم نظارت، نقدینگی‌های سرگردان و ضعف‌های عمومی دولت به کالای سرمایه‌ای تبدیل شده است که در این شرایط دلال‌ها و واسطه‌ها وارد عرصه شده و مصرف‌کننده مجبور به خرید یا اجاره خانه از آن‌ها می‌شوند و دلال هم مسکن را به چند نفر می‌فروشد که بالا رفتن قیمت را به دنبال دارد بنابراین عمده مشکل ما در حوزه مسکن تبدیل شدن کالای مصرفی به سرمایه‌ای است.

نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس شورای اسلامی به نقش نقدینگی‌های سرگردان در جامعه که به جای وارد عرصه تولید شدن به سمت بازار معاملات مسکن سرازیر شده اشاره کرد و افزود: همچنین عملکرد بسیار ضعیف و غلط دولت گذشته سبب تشدید نابسامانی موجود در حوزه مسکن شده است چراکه باید سالانه حداقل ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار خانه در کشور ساخته شود اما در طول ۸ سال دولت گذشته هر سال مسکن کم ساخته شده که این کاهش عرضه، سبب افزایش تقاضا و بالا رفتن قیمت شده است بنابراین دولت فعلی نباید مرتکب اشتباه و خیانت دولت سابق در ساخت مسکن شود.

وی با اشاره به قوانین مصوبه مجلس همچون قانون جهش تولید مسکن با هدف کنترل بازار، گفت: در این قانون به دولت اختیارات بسیاری داده شده و حتی ادارات دولتی مکلف شده‌اند زمین‌های مازاد خود را در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار دهند و دولت متعهد به ساخت یک میلیون مسکن شده است لذا اگر این اتفاق بی‌افتد بسیاری از مشکلات کاهش پیدا خواهد کرد.

وی با یادآوری اینکه مجلس طرحی با هدف ساماندهی اجاره بهاء مسکن در دست بررسی است، اظهار کرد: در هیچ کشوری مانند ایران بازار مسکن اینگونه رها شده نیست این مسئله سبب شده که قیمت مسکن از نرخ تورم نیز پیش بگیرد مثلا اگر تورم ۵۰ درصد است تورم مسکن بالاتر خواهد بود که این مسائل ناشی از ضعف نظارتی دولت و دستگاه‌های نظارتی است.

نظری خانقاه با بیان اینکه حوزه مسکن با کمبود و نقص قانون رو به رو نیست، با این وجود درصورت نیاز به تصحیح قوانین دولت می‌تواند لایحه بیاورد و مجلس نیز همراهی خواهد کرد، مطرح کرد: عرضه خانه‌های خالی و اعمال مالیات بر این خانه‌ها، می‌تواند قیمت را در بازار تعدیل کند لذا اجرای قانون و ساخت خانه‌های با متراژ استاندارد در کنترل بازار مسکن تاثیرگذار است.

فروش اموال به‌ویژه فروش خانه‌های خالی بانک‌ها باید جدی گرفته شود
به گفته وی متاسفانه اکنون به دلیل عدم نظارت درست چند بنگاه مسکن با یکدیگر هم دست می‌شوند و یک شبه قیمت مسکن را افزایش نجومی می‌دهند اما دولت و قوه قضاییه با آن‌ها برخورد جدی نمی‌کند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بالغ‌بر ۶۵ درصد مردم در شهرهای بزرگ اجاره‌نشین هستند و این آمار فاجعه بار رو به افزایش است، گفت: دولت باید از ابزارهای موجود به جدیت استفاده کند ضمن آنکه باید موضوع فروش اموال به‌ویژه فروش خانه‌های خالی بانک‌ها را جدی بگیرد چراکه وظیفه بانک‌ها بانکداری است نه دلالی.

کد خبر: ۲۲۴٬۰۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 6
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۰۱:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
      4 0
      سلام اقای مسئول لطفا یه سر به املاکی های پرند بزن ببین چه باند بازی میکنن باعث گرونی میشن اما پول به جیب مالکا نمیره واسه خودشون بازار گرمی میکنند
    • عربلو IR ۰۲:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
      0 0
      دلال بازی و واسطه گری در پردیس و پرند و بومهن و رباط کریم در خصوص املاک بیداد می کند پولهای سرگردان باید در کار و تولید و بورس خلاصه شوند نه دلال بازی ۳ سال بورس را منفی کردن حاصلش رشد تورم و بی ارزش شدن پول ملی و....گردید
    • علی IR ۱۸:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
      0 0
      سلام. باعث گرانی مسکن و اجاره مسکن زیر سر املاکیها هستش. این اشخاص هستن که در بهم زدن نظم اقتصادی کشور نقش بالی دارن به سود خودشون. چطور یک شاگرد املاکی بعداز یک سال خودش مدیر ‌‌میشودو ماشینهای میلیاردی سوار میشن. بالا بود گرفتم خیلی به این جماعت حال میده.....
    • احمد IR ۱۸:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
      0 0
      همه شدن دلال مقصر اصلی دولت مسالح ساختمان ارزان نباشه مثلآ میلگرد سیمان وغیره مسکن ارزان نمشه
    • حمید FR ۲۳:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
      0 1
      دوست عزیز خوبه قبل اعلام این صحبت ها تحقیق کنین که دلال و املاکی مگه مریضه ملکی که میخرید ۳۰۰ میلیون ۲۰ میلیون سود میکرد و الان بخره ۲/۳۰۰ که بخواد ۱۰۰ میلیون سود ببره واقعا مسخرس قیمت ملک با بالا رفتن دلار و گرون شدن مصالح و ساخت و ساز کم بالا رفته من که به عنوان یه مشاور املاک از خدام هست بیاد پایین چون معامله اگه الان تو ماه یکی شاید بشه تو ماه ۱۰ تا انجام بدم
    • امین IR ۰۳:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۵
      0 0
      باسلام کاملا موضوع رو تصدیق میکنم این کار مخصوصا در عظیمیه کرج متداول هست من خودم املاکی هستم و موضوع رو تصدیق میکنم متاسفانه چند زیادی از همکاران تازه وارد شده به بازار بی تجربه بی وجدان مرتکب این فعل می شوند ابزار اعمال این کار هم گوشی اندروید و سایت دیوار می باشد متاسفانه سایت دیوار باعث بهم زدن بازار مسکن شده یارو چند تا آگهی فیک با چندتا سیم کارت میذاره مشتری هم نگاه میکنه اون قیمت رو مبنا قرار میده من خودم شاهدم بعد عید امسال با همین سایت دیوار آپارتمان متری ۴۰ تومن رو ۸۰ تومن کردن نه نظارتی هست نه برخوردی متاسفانه