۱۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۲
تعیین نرخ ۱۷ هزار تومانی خرید تضمینی گندم خودکفایی در سال آینده را قطعی می کند
رییس کمیسیون کشاورزی مجلس:

تعیین نرخ ۱۷ هزار تومانی خرید تضمینی گندم خودکفایی در سال آینده را قطعی می کند

رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی گفت: در صورت تعیین نرخ ۱۷ هزار تومانی برای خرید تضمینی گندم، خودکفایی ما در سال آینده قطعی خواهد بود.

به گزارش بازار، محمد جواد عسکری، رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی و محمد سبزی دیگر عضو این کمیسیون پیش از ظهر امروز (چهارشنبه۱۰ خرداد ماه) در جریان نظارت میدانی خود از شهرستان اراک، در «رویداد ملی احیای نان کامل» که در فرهنگسرای صنعتی شهر اراک برگزار شد، حاضر شدند.

عسکری در جریان این همایش، ضمن تشکر از مسئولین محترم استانداری استان مرکزی گفت: همه ما می‌دانیم امنیت غذایی یکی از مباحث جدی جوامع بشری است.

وی با بیان اینکه امنیت غذایی به امنیت ملی گره خورده است، گفت: امروز در حوزه تامین غذایی مردم هر کشور و ملتی اگر در قالب نقشه راه حرکت نکند، حتماً آسیب می‌بینند لذا ما دیدیم که چطور یک مناقشه امنیتی بین روسیه و اوکراین بر روی امنیت غذایی کشورهای توسعه یافته نیز تاثیر گذاشت. بنابراین اهمیت تامین غذا و نحوه تامین غذا یک مبحث جدی است که باید به طور ویژه به آن توجه شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در پرتو سلامت و امنیت است که جامعه می‌تواند به پایداری و توسعه برسد اظهار کرد: اگر ما امروز در بخش تولیدات محصولات کشاورزی هزینه کنیم حتماً در حوزه بهداشت و درمان کمتر هزینه خواهیم کرد. اگر ما امروز تولید گندم مناسب و نان خوبی به مردم بدهیم قطعاً نیاز نیست ۱۰ برابر آن را در حوزه سلامت هزینه کنیم کما اینکه هزینه می‌کنیم. بنابراین حرکتی که در این استان پیرو احیای نان کامل مدنظر قرار گرفته، حرکت ارزشمندی است و ما به دنبال این موضوعات هستیم.

وی ادامه داد: در بحث غنی‌سازی نان باید شیوه خودمان را تغییر دهیم و حتما باید رویکردهای این رویداد به سایر نقاط کشور تعمیم داده شود.

این نماینده مجلس با بیان اینکه در حال حاضر یک دهم دور ریز نان داریم بیان کرد: حرکتی که استان مرکزی در رابطه با احیای نامه کامل مدنظر قرار داده، حرکت ارزشمندی است که باعث می شود تا ماندگاری نان بیشتر شود.

وی با بیان اینکه ما در مجلس شورای اسلامی و به کمک سایر نمایندگان مسائل این بخش را در قالب موضوعات تقنینی پیگیری کرده ایم، بیان کرد: ما اعتقاد داریم که گندم یک محصول استراتژیک است که باید روند تهیه آن به نان با کیفیت مناسبی رو به رو شود.

عسگری با بیان اینکه اگر ما بتوانیم این حوزه را به خوبی مدیریت کنیم می توانیم گندم تولید شده را صادر کنیم، اظهار کرد: ما با فرهنگی سازی در مصرف نان نیز می توانیم حداکثر بهره برداری را از این بخش داشته باشیم.

وی با بیان اینکه در موضوعات مربوط به هزینه های گندم مباحثی را با دولت پیگیری می‌کنیم گفت: البته دولت محترم هم در این بخش مشکلات خاص خود را دارد.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با بیان اینکه باید نرخ خرید گندم به ازای هر کیلوگرم به ۱۷ هزار تومان برسد، گفت: همچنین ما در بودجه سال ۱۴۰۲ هم ۱۰۲ همت برای این بخش منابع در نظر گرفتیم، البته سال گذشته دولت نرخ خرید تضمینی گندم را ۷، ۹ و ۱۰ هزار تومان اعلام کرد که نپذیرفتیم و نهایت روی ۱۱۵۰۰ تومان توافق کردیم.

وی با بیان اینکه ما ۵ میلیون تن گندم تولیدی داشتیم، گفت: ۲.۲ میلیون تن گندم هم در انبارها برای قاچاق بود که وقتی افراد دیدند قیمت گندم خوب است همه آن را تحویل دولت دادند و رقم گندم خریداری شده توسط دولت به ۷.۵ میلیون تن رسید.

عسکری با بیان اینکه تاکنون بالغ بر سه میلیون تن میزان گندم تولیدی ماست، ادامه داد: پیش بینی می کنیم به میزان ۹ میلیون تن گندم در سال جاری تولید شود که این موضوع ما را از وابستگی نجات می دهد. ما دلایل معقولی برای نرخ ۱۷ هزار تومانی برای هر کیلو گندم داریم و بر آن اصرار داریم.

عسکری با اشاره به جلسه کمیسیون کشاورزی با سرپرست وزیر جهاد کشاورزی برای تعیین نرخ مناسب خرید تضمینی گندم، بیان کرد: دیروز هم بنده در خدمت آقای مخبر بودم و در نهایت تاکید کردم که اگر نرخ خرید تضمینی گندم ۱۷ هزار تومان باشد، سال آینده تعهد می دهیم که به خودکفایی برسیم.

وی تاکید کرد: اگر نرخ خرید تضمینی گندم ۱۷ هزار تومان نباشد سه اتفاق رخ می دهد بیان کرد: ابتدا قاچاق گندم رخ خواهد داد، چراکه قیمت گندم در کشورهای همسایه بالاتر است. دوم؛ گندم خوراک دام خواهد شد. و سوم؛ خیلی از مزارع سبز به چرا می رود.

عسکری ادامه داد: در صورت نرخ ۱۷ هزار تومانی برای قیمت خرید تضمینی گندم حتما خودکفایی ما در سال آینده قطعی خواهد بود.

فرزاد مخلص‌الائمه، استاندار استان مرکزی در جریان برگزاری این همایش گفت: بحث احیای نان کامل آرزو و مطالبه سالهای بزرگان این عرصه و علاقه مندان به سبک صحیح تغذیه به ویژه نان بوده است.

وی تاکید کرد: ما توانسته ایم در قالب یک کار تیمی به نقطه ای که شاید گام اصلی این نهضت باشد برسیم.

استاندار استان مرکزی بیان داشت: از مسئولین تقاضا داریم در قانون برنامه هفتم توسعه به عنوان یک نیازمندی، اصلاح شیوه تولید آرد و نان را مد نظر قرار دهند چراکه نان عرضه شده در کشور به دلایل مختلف کیفیت مناسبی ندارد.

در ادامه ملکی، دبیر آرد و نان کامل شهر اراک در این همایش گزارشی از نهضت احیای نان کامل در استان مرکزی ارائه کرد و گفت: این نهضت یکسال است که شروع به کار کرده و اقدامات موثری در یک سال اخیر در این بخش انجام شده است. وی توافق نامه با خبازان برای بهبود نان را از جمله اقدامات موثر این نهضت قلمداد کرد.

دبیر آرد و نان کامل شهر اراک تاکید کرد که نهضت احیای نان کامل در استان مرکزی به دستور استاندار شکل گرفته است.

لازم به ذکر است، در جریان این همایش و با حضور مسئولین حاضر و رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس، از نشان نان کامل در استان مرکزی رونمایی شد.

همچنین در جریان این همایش از خادمین حوزه آرد و گندم استان مرکزی تقدیر به عمل آمد.

کد خبر: ۲۲۳٬۹۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha