۱۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۱
استمرار غیرقانونی تعرفه ۴درصدی گمرک؛ با عدم همکاری بانک مرکزی و گمرک کمبود تجهیزات پزشکی بر می گردد
عضو هیئت مدیره انجمن تجهیزات پزشکی مرآت

استمرار غیرقانونی تعرفه ۴درصدی گمرک؛ با عدم همکاری بانک مرکزی و گمرک کمبود تجهیزات پزشکی بر می گردد

چیذری عضو هیئت مدیره انجمن تجهیزات پزشکی مرآت به بازار گفت: هرچند سازمان غذا و دارو موانع تولید و تامین تجهیزات پزشکی را برداشته اند اما هنوز بانک مرکزی و سازمان گمرک کشور همکاری لازم را ندارند.

بازار؛ گروه صنعت: بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی ایران هلث که روز گذشته به کار خود پایان داد محلی برای تجدید دیدار فعالان و تولیدکنندگان حوزه های تجهیزات پزشکی، دندانپزشکی، آزمایشگاهی و دارویی کشور با یکدیگر بود.

البته در این رویداد شمار قابل توجهی از هیئت های خارجی نیز حضور داشتند و ضمن آشنایی نزدیک با دستاوردهای صنعتی ایران، قراردادهای جدیدی را برای شروع همکاری با شرکت کنندگان این رویداد منعقد کردند که ثمرات آن در ماه های آینده مشخص خواهد شد.

حضور حداکثری در نمایشگاه ایران هلث

در خصوص برگزاری این رویداد علیرضا چیذری عضو هیئت مدیره انجمن ملزومات و تجهیزات پزشکی مرآت به بازار گفت: امسال سال اولی است که انجمن از برگزاری نمایشگاه ایران هلث حمایت کرد و همانطور که می دانید باشکوه ترین نمایشگاه ایران هلث بخصوص از جنبه تولید داخل و تامین فراگیر و همه جانبه را شاهد هستی؛ چرا که نمایشگاه ایران هلث ۱۴۰۲ با حضور بیش از ۶۰۰ شرکت کننده میزبان حضور فعالان داخلی و خارجی این صنعت شد که همین اعداد و ارقام از رشد ۳۰-۳۵ درصدی حضور فعالان این صنعت نسبت به سال های گذشته خبر می دهد.

وی در خصوص توانمندی هایی که از صنعت تجهیزات پزشکی در بیست و چهارمین رویداد نمایشگاهی ایران هلث به نمایش درآمده است افزود: با توجه به حضور مستمری که در نمایشگاه های بین المللی خارجی همچون عرب هلث دارم می توانم به جرات بگویم استانداردهای حضور نمایشگاهی ایران هلث نسبت به گذشته نه تنها رشد بسیار خوبی یافته بلکه در مسیر پیشرفت نیز قرار دارد.

جهش تولید در دستگاه های «های تک» تجهیزات پزشکی بازدیدکنندگان نمایشگاه ایران هلث را حیرت زده کرد

چیذری گواه افزایش استانداردهای حضور در نمایشگاه ایران هلث را حضور گسترده هیئت های خارجی در این رویداد ایرانی دانست و بیان داشت: امسال میزبان تعداد زیادی از بازدیدکنندگان خارجی در گروه های تامین کنندگان و حتی تولیدکنندگان هستیم. همچنین هیئتی از روسیه به ایران آمده تا برای تامین دستگاه های پزشکی مورد نیاز خود از طریق تولیدکنندگان ایرانی اقدام کند.

وی اضافه کرد: نکته جالب اینجاست که سفرای کشورهای سطح اول در تولید تجهیزات پزشکی جهان مثل ژاپن وقت خیلی زیادی را در بازدید از توانمندی های ملی ایران در نمایشگاه گذاشتند و امثال نیز توجه مسئولان وزارت بهداشت و وزارت صمت نیز نسبت به توان شرکت ها تغییر کرده است؛ چرا که یک جهش چشمگیری در تولید دستگاه های «های تک» و روز مثل دستگاه های پیشرفته سی تی اسکن و تصویربرداری ایجاد شده است.

این تامین کننده تجهیزات پزشکی ادامه داد: دانش تولید تجهیزات پیشرفته سی تی اسکن و تصویربرداری تنها در اختیار معدود شرکت هایی است و می بینیم که تولید این تجهیزات در ایران نیز به خوبی انجام شده است. تولیدکنندگانی که از اعضای مرآت هستند و به این توانایی رسیده اند که سی تی اسکن را به بالاترین کیفیت جهانی عرضه کنند؛ تجهیزاتی که فقط تعدادی معدودی تکنولوژی تولید آن را دارند.

خارجی ها حیرت زده از پیشرفت ایرانی ها

چیذری در پاسخ به این سوال که امسال در نمایشگاه ایران هلث شاهد حضور بازدیدکنندگان از چه کشورهایی بوده است گفت: امسال خوشبختانه شاهد حضور گسترده هیئت های خارجی از کشورهایی همچون کوبا، ژاپن، روسیه، سوریه، یمن، عربستان، عراق، چین، بلژیک بودیم. البته گروه های آلمانی، ترک و غیره را هم در این رویداد دیدیم.

وی با اشاره به اینکه چینی ها در راستای تولید قطعات با مجموعه های ایرانی وارد فاز همکاری شده اند و این موضوع نشان از کیفیت بالای محصولات دارد افزود: در حال حاضر برای صادرات گسترده به دنیا با دو مانع جدی در مسیر خود مواجه هستیم؛ نخست استانداردهای سی ای مشکل زا شده و دوم، معضل برگشت منابع مالی به کشور هنوز پا برجاست که همگی ادامه فعالیت را دشوار می سازد.

عضو هیئت مدیره انجمن مرآت ادامه داد: انشالله موانع همکاری با کشورهای خارجی هم همگام با تدابیری که برای همکاری با کشورهای عضو شانگهای و اوراسیا در نظر گرفته شده برطرف شود. تدابیری که قرار است برمبنای آن جای سوئیفت را بگیرند و به طور حتم می توان امید داشت که قدم های محکم تری برای همکاری با خارجی ها برداشته شود.

این تامین کننده تجهیزات پزشکی با اشاره به ضرورت استمرار حمایت مسئولان برای تقویت تولید و تامین تجهیزات پزشکی در داخل کشور و هموار سازی صادرات به کشورهای خارجی تاکید کرد: از معاونت توسعه صادرات درخواست دارم که نسبت به شرکت های تولیدکننده و دانش بنیان توجه ویژه ای در اخذ استاندارد سی ای داشته باشد. استانداردی که برای تولیدکنندگان بسیار هزینه بر است. به طور حتم حمایت از تولید داخلی می تواند زمینه رشد ۱۵ تا ۲۰ درصدی در صادرات دستگاه های پزشکی را فراهم آورد.

چیذری افزود: جای فخر است که امسال بر خلاف سال های گذشته که در نمایشگاه های ایران هلث شاهد حضور خارجی ها در زمینه هایی همچون به نمایش درآوردن دستگاه های لیزر بودیم و امسال این جایگاه با تولیدکنندگان داخلی پر شده است. خوشبختانه امسال در بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی ایران هلث در زمینه دستگاه های لیزر می بینیم که بزرگترین غرفه ها در اختیار تولیدکنندگان داخلی که دانش بنیان هم هستند است.

چتر حمایت بسته شود کمبودها دوباره اوج می گیرد

عضو هیئت مدیره انجمن مرآت در پاسخ به این سوال که کمبودهای حوزه تجهیزات پزشکی به کجا رسیده و آیا باز هم امسال باید نگرار تکرار بحران کمبودهای تجهیزات پزشکی باشیم؟ گفت: هرچند سال گذشته از ۲۵۰ مورد کمبود تجهیزات پزشکی سخن به میان آمده بود اما در حقیقت کمی بعد با استمرار چالش ها این رقم به حدود ۷۰۰ قلم رسیده بود و همچنان هم مسیر افزایشی را طی می کرد. با این حال با ثبات سازمان غذا و دارو از این بحران خارج شدیم.

گمرک از اجرای طرح کاهش تعرفه ۴ درصدی گمرک به یک درصد سر باز می زند

وی افزود: خوشبختانه امسال نه در اداره تجهیزات پزشکی توقف داریم و نه شاهد این ایستایی در سازمان غذا و دارو هستیم؛ چرا که روند دریافت مجوزها بسیار تسهیل شده است. منتهی هرچند از این بحران عبور کرده ایم اما اکنون بخش های دیگری در مسیر پیشرفت این صنعت سنگ اندازی می کنند؛ الان با گمرک و بانک مرکزی دچار چالش هایی هستیم که ممکن است دوباره حجم کمبودها از ۲۰ قلم که در استاندارد جهانی طبیعی قلمداد می شود عبور کند و افزایشی شود.

چیذری ادامه داد: متاسفانه بعد از گذشت سه ماه از سال هنوز تکلیف مان با این دو ارگان کاملا مشخص نیست. برای مثال تعرفه های ۴ درصدی گمرک که جناب آقای مخبر معاون اول رئیس جمهور می گویند باید یک درصد باشد، مجلس نیز طی نامه ای آن را تایید کرده و رئیس جمهور نیز بر این امر تاکید دارند را هنوز سازمان گمرک اجرایی نکرده و به برنامه و بودجه پاس می دهد. همچنین جناب منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز درخواست رئیس جمهور دستور را ابلاغ کرده است.

این تامین کننده تجهیزات پزشکی اضافه کرد: در زمینه تامین ارز نیز ردیف های تعرفه ای دچار مشکل بود که ردیف های تعرفه ای نیز با همکاری اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت صمت اصلاح شد اما این مانع هم هنوز در سیستم های بانکی قابل مشاهده و مشهود است که اجرایی نشده. بنابراین بیم آن می رود که این دست اندازهای کوچکی که سازمان غذا و دارو طی ۱۰ سال اخیر بی اثر کرده دوباره بی اثر شوند و مشکلات برگردد.

کد خبر: ۲۲۳٬۸۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha