۱۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۹
سدهای نوار مرزی گلستان تقریبا خالی است
مدیر سدها و تأسیسات آبی شرکت آب منطقه‌ای گلستان:

سدهای نوار مرزی گلستان تقریبا خالی است

گرگان- برزگر، مدیر سدها و تأسیسات آبی شرکت آب منطقه‌ای گلستان با بیان اینکه سدهای نوار مرزی گلستان تقریباً خالی است، گفت: مردم باید به حقوق یکدیگر احترام بگذارند و از آب به میزان موردنیاز بهره ببرند.

موسی برزگر در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه خشکسالی یک رفتار طبیعی در کره زمین است، اظهار کرد: ما همواره با ترسالی و خشکسالی و سال‌های نرمال مواجه هستیم اما اینکه چرا خشکسالی پشت‌سرهم و مداوم اتفاق می‌افتد علت آن تغییر اقلیم، وجود گازهای گلخانه‌ای است.

مدیر سدها و تأسیسات آبی شرکت آب منطقه‌ای گلستان افزود: در کنار این خشکسالی شاهد افزایش دما و کاهش بارندگی خواهیم بود که به‌تبع آن تبخیر بیشتر می‌شود که به‌این‌ترتیب روند نرمال طبیعت با این تغییر اقلیم و گازهای گلخانه دچار مشکل می‌شود.

وی با بیان اینکه بشر با تولید گازهای گلخانه‌ای، نیروگاه‌ها، کارخانه‌ها، شهرسازی و از ایجاد شبکه‌های ارتباطی مثل راه‌ها اکوسیستم طبیعی را به‌هم‌ریخته، اضافه کرد: به همین خاطر طبیعت هم در مقابل با آتش‌سوزی جنگل‌ها و خشکی رودخانه‌ها و تالاب‌ها واکنش نشان می‌دهد.

او معتقد است: در صورت تداوم شرایط خشکسالی پدیده فرونشست زمین اتفاق می‌افتد که در اثر برداشت‌های بی‌رویه منابع آبی زیرزمینی اتفاق می‌افتد بنابراین باید به مصرف‌کننده‌ها بیاموزیم که به حقوق دیگران احترام بگذارند و از آب به میزان موردنیاز بهره ببرند.

وی ادامه داد: در چند سال اخیر با کاهش بارندگی، آورد رودخانه‌های استان کم شده و به دلیل افزایش دما تبخیر تشدید شده که همه اینها باعث کاهش حجم منابع آبی استان شده است.

مدیر سدها و تأسیسات آبی شرکت آب منطقه‌ای گلستان خاطرنشان کرد: مطابق آماری که از سدهای گلستان موجود است سد شهید چمران هشتصد هزار مترمکعب در حال حاضر آب دارد درحالی‌که سال گذشته دو میلیون و ۴۵۰ مترمکعب آب داشته است.

وی اضافه کرد: سد گلستان در حال حاضر ۴۰۰ هزار مترمکعب آب دارد ولی در سال گذشته ۱۱ میلیون و ۳۰۰ هزار مترمکعب آب داشته؛ اگر بخواهیم سایر سدهای استان را هم مقایسه کنیم بقیه سدها هم تقریباً خالی هستند تا جایی که می‌توان گفت در سدهای نوار مرز ما تقریباً آبی وجود ندارد.

برزگر افزود: در مقایسه‌ای برای حجم مخازن سدهای استان از سال گذشته تاکنون درمی‌یابیم که حجم مخازن سدهای استان در سال گذشته ۶۴ میلیون مترمکعب بوده که در حال حاضر ۱۵ میلیون مترمکعب رسیده است به عبارتی در حال حاضر شش درصد از ذخایر سدهای ما آب دارند درحالی‌که سال گذشته ۲۶ درصد از سدهای استان آب داشت.

وی در خاتمه تأکید کرد: با این مقایسه متوجه می‌شویم که شرایط استان به لحاظ منابع آبی خوب نیست باید برای استفاده از آب رعایت نکات را داشته باشیم تا حداکثر استفاده از منابع آبی با کمترین تنش را داشته باشیم.

کد خبر: ۲۲۳٬۸۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha