۱۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۱
سوخت پروازهای کارگو از مبداء فرودگاه پیام تامین شود
در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی مطرح شد؛

سوخت پروازهای کارگو از مبداء فرودگاه پیام تامین شود

کرج- رئیس اتاق بازرگانی البرز گفت:برای حل مسئله تامین سوخت پروازهای کارگو از فرودگاه پیام اقدام عملی صورت نمی‌گیرد در حالیکه مبادلات خارجی از این طریق می‌تواند ارزآوری مناسبی برای کشور داشته باشد.

به گزارش روابط‌عمومی اتاق بازرگانی البرز، «پرهام رضایی» عصر روز سه‌ شنبه در نودوهشتمین نشست «شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان» که با حضور معاون اجرایی رئیس جمهور در استانداری البرز برگزار شد، اظهار کرد: متاسفانه در حال حاضر به دلیل تحریم‌های ظالمانه برای صادرکنندگان ایرانی تسریع روند بازگرداندن ارزهای صادراتی امکان‌پذیر نیست و تا مادامی که این مشکل حل نشود، نمی‌توانیم شاهد افزایش چشمگیر حجم تجارت میان ایران و کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا باشیم.

رضایی عنوان کرد: به منظور سرعت‌بخشی به بازگشت ارزهای صادراتی باید برای مواردی همچون کاهش پرداخت‌های سنگین مالیاتی و عوارض گمرکی چاره‌اندیشی شود، چرا که مانع جدی بر سر راه صادرکنندگان از جمله فعالان حوزه کشاورزی کشور از جمله البرز است که با صادرات محصولاتی مانند میوه و تره بار نقش مهمی در بالا بردن آمار مراودات بین‌المللی کشورمان دارند.

وی گفت: یکی دیگر از خواسته‌های مهم بخش خصوصی از مجلس شورای اسلامی این است که در تصویب لایحه برنامه هفتم توسعه تعجیل صورت نگیرد، زیرا از دیدگاه ما به اصلاحاتی نیاز دارد و باید به مواردی مانند نقش‌آفرینی بخش خصوصی و ارائه پیشنهاداتی برای رفع مشکلات ساختاری اقتصاد کشور در آن توجه شود.

برخی بانکها جزیره ای عمل می کنند

رضایی با بیان اینکه بحث انجام مبادلات خارجی از مناطق ویژه اقتصادی انگیزه صادرات کالا از این مبادی را در میان فعالان اقتصادی بیشتر می‌کند، بیان کرد: متاسفانه بانک مرکزی جزیره‌ای عمل می‌کند، بخشنامه‌های مختلف مخل کسب و کار و صادرات می‌شود و بعدها انتظار می‌رود که در جلسات کارشناسی مجموعه‌هایی مانند اتاق‌های بازرگانی، برای تسهیل فرآیند صادرات اقدامات لازم انجام شود.

وی ادامه داد: کمیته اقدام ارزی در حال حاضر از سازمان توسعه تجارت به بانک مرکزی منتقل شده است و به راحتی امکان دسترسی صادرکنندگان به این کمیته وجود ندارد، درخواست می ‌شود که در این مورد تهمیدات لازم اندیشیده شود.

رضایی با بیان اینکه باید فیلترینگ‌های ارزی برداشته شود، گفت: از اسفندماه سال گذشته به فعالان اقتصادی حوزه تولید ارز تخصیصی داده نشده است، در سال جاری انتظار می‌رود که سهمیه لازم برای فعالیت اقتصادی بخش خصوصی تعیین و میزان آن مشخص شود.

تاکید بر واگذاری اختیارات بیشتر توسط دولت به بخش‌خصوصی

معاون اجرایی رئیس جمهور در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی البرز گفت: دولت باید آنچه می‌تواند توسط بخش خصوصی انجام شود را به آنها بسپارد و موجب تقویت فعالیت‌های این عرصه شود.

«محسن منصوری» اظهار کرد: عزم دولت بر این است که در حوزه‌های صنعت، معدن، تجارت، ‌ بازرگانی و دیگر فعالیت‌های مرتبط به فعالان اقتصادی شاهد رخدادهای مثبت و اثرگذار باشیم، البته برخی موارد نیاز به اصلاح آئین‌نامه دارد و زمان‌بر است، خوشبختانه تاکنون اقدامات مناسبی صورت گرفته و خروجی آن می‌تواند منجر به رشد اقتصادی کشور شود.

منصوری با اشاره به اینکه ما مشکلات حوزه تولید را می‌دانیم، گفت: مشکلات زیاد است اما مسیرهای ممکن به سمت رفع این موانع را پیش می‌بریم.

معاون اجرایی رئیس جمهور با بیان اینکه در پایان سال ۱۴۰۰ رشد اقتصادی کشور به ۴/۴درصد رسید، افزود: این عدد در انتهای سال گذشته برابر چهار درصد بود و در بخش‌های مختلف صنعت و یا سرمایه ثابت نیز که عمده آن بحث ماشین‌آلات است، رشد قابل توجهی نسبت به قبل حاصل شد.

تضعیف بخش خصوصی بر اراده کشور در مباحث اقتصادی هم اثرگذار است

منصوری با بیان اینکه تولید و تجارت کار آسانی نیست، گفت: در برنامه هفتم توسعه تا حدودی توانسته‌ایم نظر مثبت بخش خصوصی را اتخاذ کنیم، جلساتی هم با حضور فعالان این عرصه برگزار شد و باز هم از پیشنهادات آنها استقبال می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه تضعیف بخش خصوصی بر اراده کشور در مباحث اقتصادی هم اثرگذار است، گفت: تاکیدات مقام معظم رهبری بر مردمی‌سازی کشور و دولت بیشتر معطوف به حوزه اقتصاد است.

منصوری با بیان اینکه اگر سهم دولت در اقتصاد بیشتر از بخش خصوصی باشد موجب افزایش آسیب در این حوزه می شود، افزود: دولت باید در مقام سیاست گذاری نظارت و حمایت حاضر شود و نقش تسهیلگری خود را تقویت کند.

معاون رییس جمهور با اشاره به مجموعه‌هایی که ارزهای حاصل از صادرات سال ۱۴۰۰ را هنوز بازنگردانده‌اند، گفت: با انجام مکاتبات لازم می‌توانیم پیگیر حل ‌و فصل مشکلات آنها شویم، برای تعیین تکلیف چگونگی بازگشت ارزهای صادراتی مرتبط به سال های ۹۸ و ۹۹ هنوز جلسات کارشناسی در حال برگزاری است.

وی افزود: در مورد حل و فصل مسائل مرتبط با منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین المللی پیام گه یک زیرساخت مناسب برای کشور است، موقعیت جغرافیایی مناسب آن به لحاظ قرارگیری در البرز و همجواری با پایتخت دلیل محکمی است گه پیگیر حل مسائل آن باشیم.

کاهش آسیب‌های وارده به فعالان اقتصادی در حوزه تولید

منصوری در بخش دیگری در مورد قیمت‌های دستوری آن هم در شرایطی که اقتصاد پایداری را در کشور شاهد نیستیم، گفت: وظیفه دولت کنترل کردن است و سعی ما بر این است که تولیدکنندگان و دیگر فعالان اقتصادی کمتر آسیب ببینند.

وی با اشاره به تامین ارز تخصیصی به فعالان اقتصادی از جمله تولیدکنندگان افزود: این فرآیند را نیز کوتاه خواهیم کرد چرا که باید تقاضای بخش تولید زودتر مرتفع شود چون کاهش فعالیت این بخش آسیب‌هایی مانند بالا رفتن تورم را به همراه خواهد داشت.

منصوری در مورد ساماندهی لکه‌های صنعتی در استان‌های مختلف از جمله البرز بیان کرد: در این مورد تجربه موفقی در تهران داشتیم، بحث محدودیت‌های مالیاتی ایجاد شده برای فعالیت صنایع بر اساس مصوبه شعاع ۱۲۰ کیلومتر از جمله این موارد بود، در این مورد به ضوابط زیست ‌محیطی پایبند بوده و آن را مدنظر قرار دادیم و از سویی اقدام موثری برای ساماندهی بیش از ۳۸ لکه صنعتی در استان تهران انجام شد و آمادگی لازم به منظور پیشبرد چنین اقداماتی را برای البرز نیز داریم

تقاضا برای استقلال مدیریت برق البرز

استاندار البرز نیز در این نشست با بیان اینکه البرز توانمندی‌های فراوانی در حوزه‌های مختلف تولیدی به ویژه در بخش دارو و مواد غذایی دارد، افزود: کسب رتبه اول در تنظیم بازار، رتبه اول رونق تولید و رتبه برتر قاچاق کالا در کشور از جمله دستاوردهای این استان است.

«مجتبی عبداللهی» گفت: ایران باید در صادرات کالا تحول ایجاد کند چرا که بسیاری از کشورهای همجوار به کالاهای ما نیاز دارند و می‌توان با بازاریابی درست در راستای دیپلماسی‌های دولت به این هدف مهم دست پیدا کرد.

عبداللهی افزود: اختصاص سوخت یارانه‌ای به پروازهای کارگو از مبدا فرودگاه پیام البرز می‌تواند مشوق بسیار خوبی برای گسترش تجارت به ویژه در بخش مواد غذایی و محصولات زراعی و کشاورزی محسوب شود.

استاندار البرز ظرفیت مسافربری فرودگاه پیام را عامل مهمی در پشتیبانی از فرودگاه‌های امام خمینی(ره) و مهرآباد دانست و بر ضرورت تعیین تکلیف و مدیریت تخصصی بخش مسافربری این فرودگاه به منظور افزایش بهره‌ وری با ورود دولت تاکید کرد.

وی گفت: استقلال برق استان البرز مورد تقاضا است چرا که ضرورت دارد برق این استان به صورت مستقل مدیریت شود.

عبداللهی با بیان اینکه البرز در جایگاه دهم درآمدی کشور بدون نفت قرار دارد، افزود: فعالان اقتصادی استان با توجه به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های موجود می‌توانند منشا اثر در توسعه اقتصادی به خصوص در حوزه تولید و صادرات باشند.

راه‌اندازی کریدور حمل‌ونقلی در مسیر فرودگاه پیام-اشتهارد ضرورت دارد

نماینده کرج، فردیس و اشتهارد در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اهمیت راه‌اندازی یک کریدور حمل‌ونقلی مناسب برای جابجایی بار و نیروی کار در مسیر ماهدشت و منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین‌المللی پیام تا اشتهارد که بیش از ۳هزار و ۵۰۰ واحد صنعتی در این شاهراه فعال است، افزود: در مجموع سالانه بالغ بر ۶۵ میلیون تن محصول توسط مجموعه‌های صنعتی در این محور تولید می‌شود

مهدی عسگری اظهار کرد: به دلیل بعد مسافتی تقاضای اشتغال در سطح شهرک‌های صنعتی شهرستان اشتهارد پایین است و به همین دلیل واحدهای تولیدی و کارخانه‌ای آنجا با کمبود نیروی کار مواجه است.

وی با اشاره به اینکه ساخت مسکن کارگری نمی‌تواند راهکار مناسبی برای جذب نیروی کار در شهرک‌های صنعتی مستقر در اشتهارد باشد، افزود: این مسئله خود تقاضای مهاجرت ایجاد می‌کند و نیازهای اشتغال واحدهای صنعتی را پوشش نمی‌دهد.

راه اندازی کریدور از سمت پل کردان به منطقه ویژه پیام موجب رونق در استان می شود

عسگری با بیان اینکه در گذشته فاز مطالعاتی در مورد پروژه راه‌اندازی کریدوری از سمت پل کردان به منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین‌المللی پیام انجام شده است، افزود: این مطالعات را می‌توان تکمیل کرد، چون به لحاظ فنی و همچنین اقتصادی توجیه لازم را دارد و می‌تواند موجب رونق در استان شود.

وی در بخش دیگری در مورد مسئله کسری برق در بخش صنعت عنوان کرد: به جزء احداث پست برق ۴۰۰ مگاواتی باغستان در کرج اقدام عملیاتی مهمی در این حوزه انجام نشده است و حتی موضوع پست برق ۴۰۰ مگاواتی اشتهارد نیز چندین سال در حال پیگیری است و با کندی پیش می‌رود.

نماینده کرج، فردیس و اشتهارد گفت: در بودجه سال ۱۴۰۱ این اجازه را به دولت و وزات نیرو در مورد تبدیل برق‌های منطقه ای به استانی داده‌ایم اما نمی‌دانیم به چه دلیلی متوقف شده است، بنابراین خواستار ادامه فرآیند مذکور هستیم تا بتوانیم مطالبات البرز را در این مورد در سطح استان پیگیری کنیم.

کد خبر: ۲۲۳٬۸۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha