۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۵
تجارت ۳۵۴ میلیون دلاری مازندران| تکیه صادرات بر ۵ قلم کالا
ناظر گمرکات مازندران اعلام کرد؛

تجارت ۳۵۴ میلیون دلاری مازندران| تکیه صادرات بر ۵ قلم کالا

ساری- ناظر گمرکات مازندران میزان تجارت خارجی گمرکات استان را طی سال جاری ۳۵۴ میلیون دلار ذکر کرد.

به گزارش بازار به نقل از گمرکات مازندران، عسگر نیک نفس گفت: از مجموع تجارت خارجی کشور در دو ماهه امسال ۱۷۹ هزار تن به ارزش ۴۶ میلیون و ۸۷۴ میلیون دلار به صادرات قطعی کالاهای غیرنفتی و ۵۹۳ هزارتن به ارزش ۳۰۷میلیون و۳۰۳ هزار دلار به واردات اختصاص داشت.

نیک نفس در خصوص میزان تغییرات صورت گرفته در صادرات و واردات در دو ماهه امسال صادرات گمرکات مازندران افزود: در این مدت به لحاظ وزنی ۳ درصد افزایش و از حیث ارزش ۸ درصد کاهش و واردات نیز به لحاظ وزن و ارزش به ترتیب ۱۵۶ درصد و ۱۴۱ درصد افزایش یافته است.

به گفته ناظر گمرکات مازندران و مدیرکل گمرک نوشهر ، ۵ قلم اول کالاهای صادراتی شامل فرآورده های لبنی به ارزش ۲۱ میلیون دلار، مواد پلاستیکی ۵ میلیون دلار، سیمان ۵ میلیون دلار، فرآورده های خوراکی گوناگون ۳ میلیون دلار و بستنی و سایر شربت های یخ زده در حدود دو میلیون دلار بوده است و پنج قلم اول کالاهای صادراتی در دو ماهه امسال بیش از ۷۷ درصد از ارزش کل صادرات گمرکات مازندران را در این مدت به خود اختصاص داد.

نیک نفس در ادامه به ۵ قلم اول واردات در این مدت اشاره و تشریح کرد : ذرت دامی با ۱۱۸ میلیون دلار، چربی ها و روغن های حیوانی و نباتی ۶۹ میلیون دلار، جو دامی ۶۳ میلیون دلار، کک نفتی و متالوژی ۲۰ میلیون دلار و محصولات شیمیایی به ارزش ۹ میلیون دلار اختصاص داشت. ۹۱ درصد از ارزش کل واردات در ۲ ماهه امسال به ۵ قلم فوق الذکر اختصاص داشته است.

به گفته ناظر گمرکات مازندران، عراق، روسیه، پاکستان، ترکمنستان و قزاقستان ۵ کشور اول مقصد کالاهای صادراتی بوده است که به ترتیب ۲۳ میلیون و۳۶۹ هزار دلار، ۷ میلیون و ۳۶۷ هزاردلار، ۲ میلیون و ۲۸۱ هزار دلار، ۲ میلیون و۲۴۹ هزار دلار و یک میلیون و ۹۶۳ هزار دلار به این ۵ کشور صادر شد.

همچنین ۵ کشور اول مبدا کالاهای وارداتی در ۲ ماهه امسال به ترتیب شامل امارات متحده عربی به ارزش ۱۰۷ میلیون و۷۵۶ هزار دلار، ترکیه ۷۱ میلیون و ۸۶۸ هزار دلار، روسیه ۵۴ میلیون و ۲۴۳ دلار، سوئیس ۱۶ میلیون و ۴۹۹ هزاردلار و انگلستان ۱۲ میلیون و ۶۱۰ هزار دلار بوده است.

ناظر گمرکات مازندران و مدیر کل گمرک نوشهر در خصوص میزان ترانزیت کالا از مسیر گمرکات مازندران در ۲ ماهه امسال افزود: در این مدت ۲۱ هزار تن کالا به ارزش ۴۹ میلیون دلار از مسیر ایران ترانزیت شد که نسبت مدت مشابه سال قبل از نظر وزنی ۵۲ درصد کاهش و از نظر ارزشی ۲۸ درصد رشد داشته است.

کد خبر: ۲۲۳٬۷۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha