لزوم اولویت دهی به بومی سازی در نوسازی صنایع
رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران تاکید کرد

لزوم اولویت دهی به بومی سازی در نوسازی صنایع

کلاهی، رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران گفت: اولویت در بازسازی و نوسازی صنایع باید بومی سازی و استفاده از توان و تخصص داخلی باشد.

به گزارش بازار، علیرضا کلاهی گفت: بومی سازی نیازمند برنامه بلند مدت است. در این بین باید چند رشته مشخص را که توانایی بومی سازی آن وجود دارد انتخاب و فرایند نوسازی را عملیاتی کنیم. همچنین می‌توانیم در رشته‌هایی که نیاز به توان خارجی است یکسری از سازنده‌های قوی بین المللی را انتخاب کنیم تا نوسازی را همراه با انتقال فناوری به شرکت‌های ایرانی واگذار کنند در مقابل بتوانند از بازار ایران استفاده کنند.

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران افزود: پایین بودن بهره وری مسائل زیادی را در بر می‌گیرد مثل مسائل مدیریتی، فرهنگ سازمانی، آموزش نیروهای کار؛ در حال حاضر در دانشگاه‌ها یک لشکر مهندس تربیت می‌کنیم آیا تکنسین ماهر هم تربیت می‌کنیم، اساسا نظام آموزشی ما باید بیشتر به آلمان‌ها توجه کنند که چه کاری انجام می‌دهند.

وی ادامه داد: اگر ما بهترین ماشین آلات دنیا را هم خریداری و وارد کنیم در آن ساختاری که بقیه مشکلات وجود دارد، بهره وری نخواهیم داشت؛ در این شرایط که کشور در مضیقه منابع قرار دارد اگر بخواهیم سرمایه گذاری و ماشین آلات را نو کنیم منابع مالی به واحدهایی که کارنامه قابل قبولی در گذشته نداشته اند اختصاص نیابد.

رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران اضافه کرد: باید برای ورود فناوری‌های نو به کشور در صورت لزوم برنامه ریزی داشته باشیم همین طور با یک نگاه واقع بینانه برای بومی سازی بخشی که می‌توانیم اجرا کنیم؛ به طور مثال در حوزه ماشین سازی و لوازم تولید، بلایی که بر سر صنعت خودروسازی کشور آوردیم، نیاوریم.

کلاهی با بیان اینکه بالاترین شدت استفاده از انرژی را در میان کشورهای دیگر دنیا داریم گفت: علت همه این مسائل به خاطر فرسودگی ماشین آلات نیست بلکه بخشی از آن به خاطر ساختار غلط توسعه صنعتی و تمرکز بیش از حد روی صنایع بالادستی و منبع محور و انرژی بر مانند فولاد، فلزات و پتروشیمی‌ها بوده است.

عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران گفت: به صنایع ساخت محور که در آن، سهم انرژی پایین، اشتغال و ارزش افزوده بالا کم توجهی کرده ایم بنابراین بخشی از ساختار را باید اصلاح کنیم و بخشی دیگر را که به علت سوء مدیریت بخش دولتی از جمله بی توجهی به ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید در موضوع افزایش بهره وری انرژی بوده دوباره فعال و این معضل را در اقتصاد ایران حل کنیم.

کلاهی افزود: متاسفانه با برخی بی تدبیری‌ها و سیاست‌های غلط، انرژی به یکی از نقاط ضعف تولید در ایران و قطعی برق برای صنایع انرژی بر مثل فولاد و آلومینیوم به یک فاجعه تبدیل شده است.

وی اضافه کرد: با توجه به اعلام قطعی‌های برق صنایع در آینده، قطعا این امر آسیب به صنایع و بازارهای صادراتی آسیب خواهد زد و قطعا باعث تورم خواهد شد و فرایند باطلی را با آسیب به تولید، تورم، افت صادرات، کاهش ظرفیت کارخانه‌ها و کاهش اشتغال ایجاد می‌کند بنابراین باید برای بخش انرژی کشور فکر جدی و برنامه ریزی کرد.

کد خبر: ۲۲۳٬۷۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha