۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۳
حمایت از نخبگان تبریز؛ فصل جدید تحول خلاقانه در مدیریت شهری
بازار گزارش می‌دهد؛

حمایت از نخبگان تبریز؛ فصل جدید تحول خلاقانه در مدیریت شهری

تبریز- حمایت از نخبگان تبریز را می توان به عنوان فصل جدیدی از تحول خلاقانه در مدیریت شهری برشمرد که این روزها به بارزترین اقدامات شهرداری در دوره فعلی تبدیل شده است.

آناهیتا رحیمی؛ بازار: رشد و توسعه پرشتاب شهرها و الزامات و ضرورت های زندگی شهری و شهرنشینی، با توجه به کارکردها و رویکردهای عملکردی و برنامه ریزی در حوزه مدیریت شهری، با انبوهی از وظایف و ماموریت های جدید عمرانی، خدماتی، فرهنگی و اجتماعی، به خلق و ایجاد پیش شرط ها و پیش نیازهای جدید در این حوزه دامن زده است.

این پیش نیازها عمدتا یا اولویت و محوریت انسان و در راستای ساختن شهری انسان محور، مطرح و مدیران شهری را ناگزیر از توجه به الزامات و حرکت به سمت ماموریت های جدید، به ویژه در حوزه های اجتماعی، فرهنگی و علمی سوق داده است.

در این میان، بهره گیری از تخصص، تجربه، ایده ها و طرح های نو و خلاقانه شهروندان، به ویژه شهروندان خلاق و نخبگان و صاحبان ایده و فکر در حوزه ها و بخش های مختلف، از جمله ضرورت ها و الزاماتی است که در عصر حاضر، بیش از سایر دوره ها، سیاست گذاران و مدیران اجرایی شهرها را به آن حساس کرده است.

مشارکت بخشی به حضور و فعالیت نخبگان و بسترسازی برای فعالیت موثر و کنشگرانه این گروه از شهروندان در تصمیم سازی و سیاست گذاری های مدیریت شهری تبریز، این روزها به بارزترین اقدامات شهرداری در دوره فعلی تبدیل شده است.

در دیدارهای موسوم به قرار خدمت شهرداری که به صورت هفتگی در محلات و مناطق مختلف شهری برگزار می شود موضوع دیدار و هم اندیشی با نخبگان و صاحبان فکر و ایده شهر تبریز، یکی از اقدامات و برنامه های ثابت شهرداری را شکل داده است.

در این دیدارها، شهردار تبریز علاوه بر گفت و گو و تبادل نظر با نخبگان شهر به ویژه جوانان و فعالان حوزه های مختلف، از نخبگان برای مشارکت و همکاری با مدیریت شهری در اداره، توسعه و خدمات رسانی شهری دعوت به عمل می آورد تا ابتکار جدید، تا امروز این هم اندیشی ها نتایج مثبتی نیز به همراه داشته است.

آغوش باز شهرداری به سوی نخبگان

در همین حال، یعقوب هوشیار، شهردار تبریز، با تاکید بر اهمیت و ضرورت بهره گیری از ظرفیت و توان علمی، اجرایی و مدیریتی نخبگان در اداره و توسعه شهر، احصاء و ظرفیت های نخبگان شهی تبریز و تبدیل این ظرفیت ها به الگوهای برنامه ریزی را موتور شتاب بخش توسعه تبریز می داند.

وی با اشاره به اینکه نرخ نخبگی و ضریب هوشی در تبریز سه الی چهار برابر دیگر شهرها است، تاکید می کند: در بحث مدیریت کلانشهر تبریز باید توجه ویژه به نظرات و پیشنهادات جامعه نخبگی داشته باشیم.

شهردار تبریز همچنین به اصل مطالبه گری نخبگان در تمامی امورات و موضوعات شهری و استانی اشاره و خاطرنشان می کند: در سایه مطالبه گری و پی گیری های جامعه نخبگان و نیز مشاوره های اثربخش این گروه از شهروندان، امکان و زمینه همکاری های میان نخبگان و مدیران شهری در راستای نیل به برنامه ریزی های موفق فراهم خواهد شد.

همین زاویه نگاه و اعتماد و اعتقاد عملی مدیریت شهری تبریز در ماه های اخیر، البته به مرحله ای از اثربخشی رسیده است که امروز به جرات می توان گفت، نخبگان و جوانان مستعد و صاحب فکر و ایده های خلاقانه تبریز، در حال تبدیل شدن به بازوهای مشورتی شهرداری و شورای اسلامی شهر هستند.

دیدارها و نشست های هفتگی شهردار تبریز با نخبگان و جوانان موفق مناطق و محلات مختلف تبریز که معمولا در قالب دیدارهای گروهی یا موردی برگزار می شود، تا امروز به شناسایی و دسته بندی تعداد قابل توجهی از این نخبگان در حوزه های کاری و تخصصی مختلف منجر شده است.

حمایت از نخبگان تبریز؛ فصل جدید تحول خلاقانه در مدیریت شهری

نخبگان تبریز که قرار است در تخصص ها و حوزه های مختلف مرتبط با ماموریت ها و مسوولیت های شهرداری تبریز دسته بندی شده و پای کار برنامه های شهرداری در همه زمینه ها باشند، امروز این امکان و فرصت را یافته اند تا با حضور در طرح ها و برنامه ریزی های متنوع شهری، در هم افزایی برنامه ها و طرح ها، تخصصی و علمی تر شدن اقدامات و برنامه ریزی های شهری و نیز، کاهش ضریب خطاها و هزینه های اجرایی طرح ها و پروژه های عمرانی، خدماتی شهرداری سهیم باشند.

نکته قابل توجه در این میان، توجه و برنامه ریزی شهرداری تبریز به امر استعدادیابی و حمایت از استعدادهای بالقوه جوانان و نوجوانان تبریز در همه حوزه های فرهنگی، اجتماعی، علمی و ورزشی است، موضوعی که با دستور و ابلاغ شهردار تبریز به شهرداران مناطق و دیگر مدیران ارشد شهرداری، به موازات حمایت و توجه به نخبگان فعال و خلاق تبریز دنبال می شود.

یعقوب هوشیار، شهردار تبریز در این رابطه می گو ید : بر اساس تفاهم نامه امضا شده مقرر بود بحث کارخانه نوآوری به طور مشترک توسط شهرداری و معاونت فناوری رئیس جمهور پیگیری و راه اندازی شود. طرح یک فوریتی این کارخانه امروز ارائه می‌شود تا در صورت مساعدت، این موضوع آغاز شود.

وی با بیان اینکه این کارخانه می‌تواند مانع جریان مهاجرت نخبگان شود، افزود: اگر دولت بخواهد برای ۸۰۰ نفر اشتغال ایجاد کند، ۵۰۰ میلیارد باید هزینه کند ولی با کارخانه‌ فناوری تنها ۱۰۰ میلیارد هزینه خواهد شد. تبریز جوانان مستعدی دارد و نفرات برتر علمی کشور از این شهر هستند که یکی از موضوعات مهم در این حوزه اشتغال است.

هوشیار مکان مورد نظر برای راه اندازی کارخانه نوآوری را هشت سوله از پارک باغشمال عنوان کرده و ادامه می دهد : این کارخانه باید نزدیک به دانشگاه باشد. فارغ‌التحصیلان دانشگاهی به خصوص بعد از مقطع دکترا، ارتباط خود را با دانشگاه قطع می‌کنند. این مکان به مرکز شهر، دانشگاه و... نزدیک است و می‌تواند ارتباط موثری با دانشگاه داشته باشد. تلاش داریم پارکینگی با ظرفیت یک هزار دستگاه در آن محدوده ایجاد کنیم تا ترافیک مطرح شده نیز حل می‌شود.

شهردار تبریز در پایان بیان می کند : تبریز در حوزه صنایع فناورانه با شهری مثل اصفهان گاهی پنج برابر فاصله دارد و با احداث این کارخانه سرانه شهری از نظر بهره‌مندی مردم از حوزه آی تی نیز افزایش می‌یابد. این هشت سوله برای این حوزه ناچیز است و باید به فکر فضاهای جدید باشیم.

تشکیل دبیرخانه شهر خلاق

با هدف ایجاد و تامین زیرساخت های توسعه متوازن شهر و در راستای بهره گیری از ظرفیت و ایده های نخبگان، صاحبان ایده و طرح های خلاقانه، شهرداری تبریز در ماه های اخیر به سمت راه اندازی و تشکیل دبیرخانه تخصصی شهر خلاق در این مجموعه حرکت کرده است.

مشارکت پذیری از نخبگان برای تولید ایده و طرح های نو و بدیع در توسعه و اداره شهر، یهره گیری از ظرفیت و توان فنی شرکت های دانش بنیان، حمایت از ایده های راهگشا، بسترسازی برای تغییر الگوهای خدمات رسانی و مدیریتی، تلاش برای تغییر ماهیت های کارکردی مدیریت هری و در نهایت، افزایش سطح و میزان رضایتمندی شهروندان از بدنه مدیریتی شهرداری، از اهداف تشکیل دبیرخانه شهر خلاق به شمار می رود.

جوانان مستعد حمایت می شوند

همچنین، شهردار تبریز از توجه و نگاه ویژه شهرداری به امر استعدادیابی و حمایت از جوانان و نوچوانان مستعد تبریز در همه حوزه ها خبر داده است.

یعقوب هوشیار این موضوع را چندی پیش در نشست مدیران ارشد شهرداری یادآور شد و تصریح کرد: در راستای پرورش و هدایت درست جوانان و نسل سازی برای پیشرفت و توسعه آتی شهر، به شکلی که زمینه مشارکت پذیری و نقش آفرینی همه آحاد جامعه به ویژه جوانان را فراهم آورد، شهرداری تبریز خود را متعهد به برنامه ریزی در حوزه شناسایی و جذب استعدادهای جوان و نخبه در همه حوزه ها می داند.

وی می گوید: بخش مهمی از سیاست ها و برنامه ریزی های پیش روی شهرداری تبریز، تمرکز روی مسایل اجتماعی، فرهنگی خواهد بود و این وظیفه در راستای تاکیدات و سیاست گذاری های شورای اسلامی شهر، در مسیر صحیح و اثربخش خود هدایت خواهد شد.

حمایت از نخبگان تبریز؛ فصل جدید تحول خلاقانه در مدیریت شهری

نصب درخت مصنوعی در تبریز

آلودگی هوای تبریز به خصوص در فصول بارش و مواقع وارونگی هوا، یکی از مهم ترین علل نصب درخت مصنوعی در کلانشهر تبریز بود که قرار است به تعداد مورد نیاز از این دستگاه تولید شده و در نقاط پر تردد و آلوده از جمله هسته مرکزی شهر و همچنین پالایشگاه و مناطق صنعتی نصب شود.

در این راستا نخستین درخت مصنوعی که ویژگی مبلمان شهری دارد و از ظاهر متناسب بومی و کاربردی دو وجهی برخوردار است، در هسته مرکزی شهر نصب و به بهره برداری رسید. هزینه ساخت هر درخت مصنوعی بسیار کمتر از تاثیر کارکرد آن در کاهش آلودگی هوا است و برنامه ریزی برای نصب ۱۵ سازه بزرگ با ارتفاع ۱۰۰ تا ۱۵۰ متر در سطح شهر ادامه دارد.

این اثر موسیقایی با هدف شناساندن هر چه بیشتر جایگاه تاریخی و معنوی شهر تبریز و با شعری از مولانا به خوانندگی فرزاد پوراحمد از چهره های جوان و پراستعداد در زمینه موسیقی و آهنگسازی پیمان حاتمی تولید و منتشر شده است. فرزاد پوراحمد از شاگردان استاد شهرام آبرومند خواننده تبریزی موسیقی سنتی و علیرضا قربانی از هنرمدان بزرگ ایرانی است.

محلول پاشی به جای نمک پاشی

از جمله مهم ترین طرح‌های دانش‌بنیان که جزو یکی از دستاوردهای مهم مدیریت شهری در سال گذشته به شمار می رود می توان به محلول پاشی در فصول زمستان اشاره کرد که با اجرای این طرح آلودگی هوای تبریز پس از اجرای محلول پاشی ۳۰ واحد کاهش یافته است.

طرح محلول‌پاشی به جای نمک‌پاشی در زمستان سال گذشته برای اولین بار در کشور، یکی از طرح‌های دانش‌بنیان مدیریت شهری تبریز بود که پس از اجرای موفق، مورد استقبال و درخواست دیگر کلانشهرهای کشور قرار گرفت.

گفتنی است جایگزین نمودن محلول پاشی به جای نمک پاشی یکی از مهمترین اقدامات شهردار کلانشهر تبریز برای صیانت از محیط زیست، منابع آبی و خاکی بود.

حمایت مدیریت شهری تبریز از نخبگان، تنها در حوزه مباحث نظری متوقف نشده و به شکل عینی و عملی، وارد فاز اجرایی نیز شده است.

در این میان و علاوه بر حضور نخبگان در نشست ها و دیدارهای اختصاصی با شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر، تعداد قابل توجهی از این نخبگان، در سطح و سنین مختلف اعم از دانش آموزان، دانشجویان، فارغ التحصیلان رشته های مختلف و نیز اساتید و چهره های برجسته و فرهیخته علمی، فرهنگی، هنری و ورزشی تبریز نیز در صحن علنی شورای اسلامی مورد تجلیل و تکریم مدیریت شهری قرار گرفته اند.

تجلیل از نخبگان علمی کشور، برگزیده های مسابقات و المپیادهای کشوری، دانش آموزان برتر، برگزیدگان رتبه های برتر کنکور، ورزشکاران مدال آور، پیشکسوتان حوزه های مختلف، صاحبان آثار فرهنگی، ادبی، مفاخر و بزرگان فرهنگ، هنر، ادب تبریز، پژوهشگران و محققان مختلف و متعدد تبریز از جمله اقدامات عملی شهرداری تبریز است که به رویه غالب این سازمان تبدیل شده است.

علاوه بر این، به درخواست و دستور شهردار تبریز، مقرر شده است اقدامات و برنامه ریزی های اولیه برای تدوین بانک اطلاعات و کتاب نخبگان مناطق و محلات شهری تبریز در همه بخش ها و عرصه ها در دستور کار مناطق دهگانه شهرداری قرار گیرد.

رونمایی از طرح های زیست محیطی جدید طی روزهای آینده

با توجه به دستور شهردار تبریز مبنی بر چهارشنبه های دانش بنیان، تمامی ایده ها و فناوری های جدید در این جلسات طرح و بررسی می شود.

حذف نمک پاشی و کمک به کاهش آلودگی هوا با اجرای طرح محلول پاشی در تبریز و همچنین نصب درخت مصنوعی در هسته مرکزی شهر از جمله طرح هایی بود که در دوره مدیریت جدید شهری انجام یافت اما طرح های زیست محیطی جدید در شهر اولین ها تنها به همین نقطه ختم نمی شود و شاهد رونمایی از طرح های زیست محیطی جدید از جمله تصفیه آب و هوا نیز در روزهای آتی خواهیم بود.

کد خبر: ۲۲۳٬۷۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha