۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۴
گمرکات و بنادر متعدد زمینه ساز بروز قاچاق است| ناکارآمدی قوانین حوزه تجارت خارجی
معاون ستاد مبارزه با قاچاق کالا در گفتگو با بازار:

گمرکات و بنادر متعدد زمینه ساز بروز قاچاق است| ناکارآمدی قوانین حوزه تجارت خارجی

اردبیل- معاون امور حقوقی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز نهاد ریاست جمهوری گفت: وجود گمرکات و بنادر متعدد در ترخیص کالاها بر موضوع گستردگی قاچاق در کشور دامن زده است.

مصطفی پورکاظم شایسته در حاشیه نشست بررسی فرمان چهار ماده ای مبارزه با قاچاق کالا و ارز در به خبرنگار بازار گفت: ما با ناکارآمدی قوانین حوزه تجارت خارجی روبه رو هستیم که در حقیقت زمینه بروز و گستردگی قاچاق را به وجود آورده و ما نتوانسته ایم فعالان این حوزه را به شکلی درست و واقع بینانه سر و سامان بدهیم.

وی تصریح کرد: در حالی که سالانه ۱۰۰ میلیارد دلار رقم تجارت خارجی کشورمان است ما با فعالیت ۱۵۰ گمرک و ۶۰ بندر تجاری روبه رو هستیم در حالی که در نقطه مقابل در بسیاری از کشورها با آماری بالاتر از این رقم تجارت خارجی گمرکات و بنادر محدودی را شاهد هستیم.

شاهد چرخش سالانه ۲۰ میلیارد دلار کالای قاچاق در کشور هستیم

معاون امور حقوقی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز نهاد ریاست جمهوری گفت: در کنار این معضل، ما شاهد چرخش سالانه ۲۰ میلیارد دلار کالای قاچاق در کشور هستیم که گاه مبدأ و مقصد آن نیز مشخص نشده است.

پورکاظم شایسته افزود: بالاتر از نگرانی این میزان کالای قاچاق سیال در بازار، ما نگران فساد تولید شده در سایه قاچاق هستیم که به معنای واقعی به تولید و تجارت خارجی ما ضربه وارد می کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: این میزان ورود کالاهای قاچاق در حقیقت زمینه ساز فساد بالاتری است که به رغم تلاش موثر در ارتقای سلامت اداری و اجرای دقیق قانون پول شویی به رغم همه نواقص سعی شده تا اقدامات پیشگیرانه در حوزه قاچاق کالا مورد توجه قرار گیرد.

پورکاظم شایسته اصلاح قوانین را در این حوزه بسیار مهم و ضروری اعلام کرد و ادامه داد: در کنار این عوامل، ما موضوع ترک فعل و معرفی مسئولان مقصر در گستردگی قاچاق را پیگیری کردیم که در همین راستا برای رئیس گمرک کشور تشکیل پرونده ترک فعل انجام شده و برکناری او را شاهد بودیم.

وی اضافه کرد: امیدواریم با اعمال قوانین و مقررات در حق مسئولانی که در این حوزه ترک فعل می کنند، بتوانیم در صحنه عمل چالش ها و مشکلات را در این بخش از بین ببریم.

قاچاق ابرفساد ۱۰۰ ساله کشور

پورکاظم شایسته بیان کرد: سال گذشته سه میلیارد دلار از خروجی کالاها کاسته شده و در کنار آن ما با روند افزایشی قاچاق سوخت در کشور به عنوان یک معضل جدی روبه رو هستیم.

وی از قاچاق به عنوان ابرفساد ۱۰۰ ساله کشور یاد کرد و گفت: آنچه که نگرانی های ما را تشدید کرده قاچاق برخی از کالاهای اساسی و یارانه ای داخلی است که این امر نیز بر نگرانی ها افزوده است.

پورکاظم شایسته ضرورت ساماندهی سامانه های حوزه مبارزه با قاچاق کالا و ارز را یادآور شد و اظهار کرد: در کنار اتصال سامانه های مختلف این حوزه به سامانه تجارت و انبارها، تلاش ما بر این است تا در سطح عرضه کالاهای قاچاق نیز ورود پیدا کنیم تا با تدابیری مناسب جلوی عرضه آن گرفته شود.

وی تصریح کرد: تنها یک درصد کل قاچاق کشور در استان اردبیل رخ می دهد که با تلاش و پیگیری مسئولان این استان سعی بر جلوگیری از قاچاق کالا و ارز است.

پورکاظم شایسته کمبود برخی از کالاها را دلیل قاچاق این محصولات عنوان کرد و افزود: در این زمینه نیز ما با ورود محصولات بی کیفیت در حوزه آرایشی و بهداشتی روبه رو هستیم در حالی که محصولات سلامت محور با حساسیت بیشتر مورد رصد و پایش قرار می گیرد.

معاون امور حقوقی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز نهاد ریاست جمهوری از هموطنان خواست تا در خرید کالاهای ایرانی، شناسنامه و کد رهگیری را مورد رصد قرار دهند و با اطمینان از کیفیت این کالاها خرید خود را انجام دهند.

کد خبر: ۲۲۳٬۷۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha