۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۹
خیز فرودگاه آبادان برای هاب اقتصادی/ ارزآوری در گرو حضور ایرلاین‌های خارجی
بازار گزارش می‌دهد؛

خیز فرودگاه آبادان برای هاب اقتصادی/ ارزآوری در گرو حضور ایرلاین‌های خارجی

خوزستان - یکی از مبانی رشد اقتصادی منطقه آزاد اروند فرودگاه بین‌المللی آبادان بوده که هم‌ اکنون در حال تبدیل شدن به هاب اقتصادی جنوب غرب ایران است.

محمود نواصر؛ بازار: یکی از ظرفیت‌های اقتصادی در هر نقطه که موجب رونق اقتصادی می‌شود، فرودگاه است. در بسیاری از اقصی نقاط جهان تلاش می‌شود تا بتوانند یک فرودگاه با پروازهای داخلی احداث کنند اما فرودگاه فعلی آبادان بین‌المللی است.

فرودگاه بین‌المللی آیت‌الله جمی آبادان جزو اولین فرودگاه‌های کشور است که در سال ۱۳۲۰ توسط شرکت ملی نفت ایران و به ‌دلیل وجود پالایشگاه احداث شد و با رونق گرفتن آبادان و خرمشهر فرودگاه نیز توسعه یافت تا جایی‌ که نخستین پروازهای خارجی از مهرآباد و سپس آبادان در نیمه دوم سال ۱۳۲۸ آغاز شد.

کویت ایرویز، کی ال ام هلند، بریتیش ایرویز انگلیس، لوفت هانزای آلمان، مالتای مالت، سوئیس ایرویز سوئیس، اسکاندیناوی ایر اسکاندیناوی و آلیتالیای ایتالیا برخی از شرکت‌های هواپیمایی فعالی بودند که پروازهایشان تا قبل از جنگ تحمیلی در فرودگاه آبادان نشست و برخاست داشت و اکنون با وجود ظرفیت بالای اقتصادی، گردشگری و درمانی در شهرهای آبادان و خرمشهر باید رویکرد و برنامه جهانی برای این فرودگاه مهم در نظر گرفته شود.

ظرفیت حضور ایرلاین‌های داخلی و خارجی
سید محمد مولوی، نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: فرودگاه بین‌المللی آبادان به ارتقای تجهیزات فنی نیاز دارد و باید از نظر توسعه‌ای نیز ارتقا یابد.

وی افزود: متاسفانه حتی تا پیش از شیوع ویروس کرونا همه خطوط پروازی در آبادان فعال نبود و بعضا فعالیت‌هایی انجام می‌شد.

فرودگاه بین‌المللی آبادان پتانسیل لازم را برای حضور بسیاری از ایرلاین‌های داخلی و خارجی معتبر دارد

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه فرودگاه بین‌المللی آبادان پتانسیل لازم را برای حضور بسیاری از ایرلاین‌های داخلی و خارجی معتبر دارد، عنوان کرد: این امر زمانی محقق می‌شود که در موضوع توسعه‌ای و همچنین جذب ایرلاین در راستای خدمات پروازی مناسب، اقدامات لازم انجام شود.

برنامه‌های کلان اقتصادی
پروانه سهرابی، مدیر فرودگاه بین‌المللی آبادان نیز در گفتگو با خبرنگار بازار در خصوص مهم‌ترین اقدام‌های انجام شده در سال گذشته، اظهار کرد: از شش ماه دوم سال گذشته تمرکز خود را بر تکمیل پروژه احداث ترمینال جدید فرودگاه گذاشتیم. آن زمان پروژه ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت اما اکنون بیش از ۸۱ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و برنامه‌ریزی‌ها بر این است تا در هفته دولت تکمیل و به بهره برداری برسد.

وی با اشاره به این که مقرر شده بود در خرداد سال جاری این پروژه افتتاح شود اما به دلیل شیوع ویروس کرونا به تعویق افتاد، افزود: با وجود تمام مشکلات ناشی از ویروس کرونا، بهسازی ترمینال قدیم را آغاز کرده‌ایم و این ترمینال تغییرات ۱۰۰ درصدی دارد.

به دلیل وضعیت سوق‌الجیشی منطقه و همچنین استقبال خوب سرمایه‌گذاران در نظر داریم فرودگاه آبادان به هاب صادرات و واردات کشور تبدیل شود

مدیر فرودگاه بین‌المللی آبادان در این خصوص ادامه داد: به دلیل وضعیت سوق‌الجیشی منطقه و همچنین استقبال خوب سرمایه‌گذاران در نظر داریم فرودگاه آبادان به هاب صادرات و واردات کشور تبدیل شود. برای این منظور با مسئولان اتاق بازرگانی خرمشهر و سازمان منطقه آزاد چندین جلسه برگزار کرده‌ایم، خوشبختانه استقبال تجار و بازرگانان بسیار خوب بوده و از این که قرار است مذاکرات تجاری آنها در همین فرودگاه انجام شود، ابراز خرسندی کردند.

سهرابی عنوان کرد: می‌توان از ترمینال قدیم برای پروازهای خارجی استفاده کرد و یک طبقه آن را در اختیار تجار و بازرگانان قرار دهیم تا فرودگاه دروازه صادرات و واردات شود.

وی با بیان این که ترمینال قدیم تقریبا هفت هزار و ۶۰۰ متر مساحت دارد، اظهار کرد: سال گذشته به طور میانگین ماهانه ۹۰۰ پرواز داشتیم و این عدد به یک هزار و ۲۰۰ پرواز نیز رسید.

مدیر فرودگاه بین‌المللی آبادان با بیان این که این فرودگاه سال گذشته ارزآوری خوبی برای کشور داشته است، تصریح کرد: به دنبال این هستیم با ایجاد کارگو و توسعه هوانوردی عمومی فرودگاه آبادان را به سمت اقتصادی شدن و درآمدزایی ببریم.

سهرابی با بیان اینکه اکنون اجرای شش پروژه مهم را برنامه‌ریزی کرده‌ایم، توضیح داد: نوسازی ترمینال جدید با پیشرفت ۸۱ درصدی، بهسازی کامل ترمینال قدیم، ایجاد سر درب جدید فرودگاه، احیای ۱۷ هزار هکتار فضای سبز و سطوح پروازی، بهسازی فیبر نوری و دوربین‌ها، مطالعات سطوح پروازی و گرفتن مشاور، تامین اعتبار سطوح پروازی و زهکشی باند از جمله اقدام‌های در دست احداث است.

وی در خصوص پروازها نیز اظهار داد: در شرایط کرونا اجازه ندادیم فرودگاه غیر عملیاتی شود و طی روزهای اخیر نیز برخی پروازها مجددا از سرگرفته شده است، تلاش داریم تا پروازهای خارجی نیز هر چه سریعتر راه‌اندازی شود؛ مشهد، شیراز، بندرعباس، تهران و اصفهان بیشتر مقاصد پروازی فرودگاه آبادان به شمار می‌روند.

مدیر فرودگاه بین‌المللی آبادان افزود: اکنون در حال برنامه‌ریزی برای پساکرونا هستیم، زیر ساخت‌ها را آماده می‌کنیم تا بعد از اتمام شرایط کنونی بتوانیم با قوت و توان هر چه بیشتر کار کنیم.

روزهای درخشان صنعت هوانوردی
غلامرضا اکبری زاده، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی آبادان نیز در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: عدم برقراری پرواز از فرودگاه بین‌المللی آبادان به سایر نقاط جهان باعث شده تا ارزآوری از مراکز تجارت جهان به منطقه آزاد اروند به شدت کاهش یابد.

حضور ایرلاین‌های خارجی موجب تقویت ظرفیت‌های گردشگری منطقه آزاد اروند و همچنین تقویت حوزه سیاسی و امنیتی کشور می‌شود

وی با تاکید بر اینکه حضور ایرلاین‌های خارجی موجب تقویت ظرفیت‌های گردشگری منطقه آزاد اروند و همچنین تقویت حوزه سیاسی و امنیتی کشور می‌شود، افزود: وجود اتاق‌های بازرگانی آبادان و خرمشهر در محدوده منطقه آزاد اروند ضرورت برقراری پروازهای خارجی برای تجار و بازرگانان را دو چندان کرده است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی آبادان در ادامه سخنان خود به طرح‌های توسعه‌ای فرودگاه بین‌المللی آبادان اشاره کرد و توضیح داد: تکمیل و تجهیز ترمینال جدید فرودگاه بین‌المللی آبادان و همچنین ساخت جاده دسترسی به ترمینال جدید و بهسازی ترمینال قدیم بخشی از طرح‌های عمرانی بزرگ این فرودگاه است که ضرورت دارد از مدیریت فعلی تقدیر و تشکر شود.

اکبری زاده با تاکید بر اینکه طرح‌های توسعه‌ای فرودگاه بین‌المللی آبادان نویدبخش روزهای درخشان صنعت هوانوردی در این شهر است، عنوان کرد: در اغلب مناطق توسعه یافته گردشگری دنیا شبکه حمل و نقل با کیفیت و مطلوب و مناسب وجود دارد و تردیدی نیست که رشد صنعت گردشگری مدیون توسعه سیستم حمل و نقل است؛ امروزه یکی از معیارهای سنجش سطح توسعه یافتگی هر سرزمینی، نظام حمل و نقل آن سرزمین است.

پیگیری افزایش پروازها
مرتضی جزایری اصل، نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرمشهر نیز در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: در دوره نهم اتاق خرمشهر کمیسیون‌های تخصصی به شکل قابل توجهی فعال شده‌اند و هر کدام در بخش‌های زیر مجموعه خویش با انجام کارهای کارشناسی شده، سعی در توسعه و بهبود فضای اقتصادی منطقه را دارند.

وی افزود: کمیسیون‌های حمل و نقل و گردشگری اتاق بازرگانی خرمشهر با مطالعه کافی و مشاوره با فعالان بخش خصوصی منطقه، پیگیری توسعه پروازهای داخلی و برقراری پروازهای مفید خارج از کشور از طریق فرودگاه بین‌المللی آیت‌الله جمی آبادان را در دستور کار دارند.

نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرمشهر تاکید کرد: در این مسیر سرمایه‌گذاران و فعالان بخش خصوصی آمادگی کامل خود را برای بهبود شرایط فعلی اعلام می‌کنند.

فرودگاه بین‌المللی آبادان دارای ظرفیت‌های بالایی است و هم اکنون برنامه‌های عمرانی ویژه‌ای در حال اجرا است و به طور حتم یکی از مبانی رشد اقتصادی منطقه آزاد اروند همین فرودگاه است.

صنایع و کشاورزی دو محور مهم اقتصادی در شهرهای آبادان و خرمشهر است که بخشی از صادرات این دو محور و در نتیجه آن ارزآوری باید از طریق مسیر هوایی انجام شود.

کد خبر: ۲۲٬۳۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha