۱۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۳
ترامپ به افزایش تنش با چین محتاج است
استاد دانشگاه پومانا آمریکا در گفتگو با بازار:

ترامپ به افزایش تنش با چین محتاج است

«تام لی» معتقد است که ترامپ از تشدید تنش‌ها میان چین و امریکا جهت پیروزی در انتخابات استفاده می‌کند. وی در عین حال دو عامل امنیت ملی هنگ کنگ و شیوع کرونا از چین را نیز بهانه‌های دیگری برای تشدید جنگ تجاری می داند.

فاطمه محمدی پور؛ بازار- کنگره ملی خلق چین پنج شنبه گذشته با قاطعیت تمام، لایحه امنیت ملی هنگ کنگ را با هدف مقابله با استقلال، براندازی، تروریسم و ‌دخالت های خارجی در این منطقه تصویب کرد.

وزیران خارجه آمریکا، انگلیس، استرالیا و کانادا  با صدور بیانیه‌ای مشترک نسبت به تصویب لایحه امنیت ملی هنگ‌کنگ در کنگره ملی خلق چین، عمیقا ابراز نگرانی کرده و از پکن خواستند تا به اعلامیه مشترک با انگلیس که طبق آن وعده خودمختاری با درجه بالا به هنگ‌کنگ داده شده، پایبند باشد.

کارشناسان معتقدند که تصویب این لایحه به تشدید شدن جنگ تجاری میان امریکا و چین منجر خواهد شد.

در این راستا خبرنگار بازار گفت وگویی با پروفسور« تام لی» استاد دانشگاه پومانا امریکا انجام داده است که در ادامه می آید.

* کنگره ملی خلق چین لایحه امنیتی جدیدی را برای هنگ‌کنگ تصویب کرده که براساس آن هر حرکتی در راستای تضعیف اقتدار دولت جمهوری خلق چین در آن سرزمین جرم و قابل پیگرد کیفری محسوب خواهد شد. ترامپ اعلام کرده بود اگر این قانون تصویب شود(که تصویب هم شد) شرکتهای آمریکایی را از هنگ کنگ خارج می کند. با توجه به تصویب این قانون آیا آمریکا چنین اقدامی خواهد کرد؟
تا آنجا که من اطلاع دارم «لری کودلو» مشاور ترامپ طی روزهای گذشته گفت از شرکت های امریکایی که در هنگ کنگ مستقر هستند و می خواهند به امریکا بازگردند استقبال می کنیم.

بنابراین به نظر می رسد دولت امریکا با دادن امتیازاتی ویژه به این شرکت ها آنها را تشویق به بازگشت به آمریکا کند.

* وزرای خارجه چهار کشور بریتانیا، آمریکا، کانادا و استرالیا در یک بیانیه مشترک تصویب قانون امنیتی جدید درباره هنگ کنگ بوسیله چین را "نقض تعهدات بین‌المللی چین" و "تهدید آزادی" دانستند. با توجه به رویکرد خصمانه آمریکا و همپیمانانش تصور می کنید جایگاه هنگ کنگ به عنوان یک بندر تجاری برای چین حفظ خواهد شد؟
هنگ کنگ در حال حاضر تحت قیمومیت دولت چین بوده و پکن نفوذ زیادی در این منطقه خودمختار دارد و به نظر من این منطقه به عنوان بندر تجاری همچنان برای پکن ارزشمند خواهد بود.

* تصویب این قانون باعث افزایش بیش از پیش تنشها میان چین و آمریکا شده است. آیا امکان تشدید جنگ تجاری میان دو کشور در شرایط فعلی و نادیده گرفته توافق اخیر تجاری میان دو کشور وجود دارد؟
توافق تجاری که اخیرا بین چین و امریکا امضاء شد به مرحله اجرا در نیامد و می توان گفت که تنش ها میان این دو کشور به قوت خود باقی بوده و در حال حاضر نیز تشدید شده است. از جمله مواردی که باعث تشدید تنش ها میان چین و امریکا شده می توان به تصویب لایحه امنیتی هنگ کنگ، شیوع ویروس کرونا از چین و نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده امریکا اشاره نمود زیرا ترامپ از حربه روابط تجاری با چین جهت پیروزی در انتخابات استفاده می کند.

* آیا تشدید جنگ تجاری با چین از سوی ترامپ لطمه ای به او در انتخابات آینده ریاست جمهوری نمی زند؟
همانطور که در پاسخ به سوال قبل گفتم به نظر من ترامپ از این حربه جهت پیروزی در انتخابات استفاده می کند زیرا می داند مردم امریکا از روابط تجاری بین دو کشور ناراضی هستند.

* افزایش تنشها میان آمریکا و چین در خصوص هنگ کنگ چه آثاری بر اقتصاد جهانی می تواند داشته باشد؟
طبیعی است که افزایش تنش میان دو اقتصاد بزرگ دنیا بر اقتصاد جهانی سایه می افکند و اکنون که اقتصاد جهانی در اثر ویروس کرونا به شدت آسیب دیده این تنش ها تاثیر منفی بیشتری بر آن خواهند داشت.

کد خبر: ۲۲٬۳۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha