۱۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۰
با کمبود شدید منابع علوفه‌ای مواجه هستیم
رییس هیات مدیره اتحادیه کارخانجات خوراک دام و طیور:

با کمبود شدید منابع علوفه‌ای مواجه هستیم

کیهانی، رییس هیات مدیره اتحادیه کارخانجات خوراک دام و طیور کشور از کمبود شدید منابع علوفه‌ای خبر داد و گفت: در حال حاضر حجم تولید در کارخانجات به شدت کاهش یافته و پیامدش را بعدا نشان خواهد داد.

یاسمن بلوردی؛ بازار: حسین کیهانی، رییس هیات مدیره اتحادیه کارخانجات خوراک دام و طیور کشور گفت: بر اساس آماری که در سامانه اطلس کارخانجات خوراک دام احراز هویت شده، حدود ۷۰۰ واحد در کشور وجود دارد که ظرفیت اسمی این واحدها طبق آخرین آمار چیزی حدود ۲۱ میلیون تن سالانه است.

کیهانی افزود: ظرفیت عملیاتی ما در کشور سالانه ۱۰ میلیون تن است یعنی ۵۰ درصد ظرفیت اسمی مان در حال فعالیت هستیم.

وی با بیان اینکه ما تکنولوژی بالا و به روزی داریم، افزود: اما متاسفانه اینجا اولویت‌هایی که دولت باید به کارخانجات خوراک دام برای تخصیص نهاده بدهد، در قالب توزیع مواد خام در اختیار مرغدار و دامدار قرار می گیرد و بخشی عمده‌ای از خود این افراد خوراک دام‌شان را به صورت سنتی تولید می کنند و از این فناوری کارخانجات خوراک دام استفاده بهینه ای نمی شود.

آلودگی در  خوراک دام کشور
کیهانی اظهار داشت: به لحاظ تکنولوژی از اروپا هیچ  چیزی کمتر نداریم و حتی شاید به دلیل استفاده از دانش فنی همسطح این کشورها هم باشیم. اما به جهت اینکه زمان مواد اولیه ای که از خارج از کشور می آید طولانی مدت است و حمل و نقل اش به صورت دریایی و ریلی است در نتیجه مسافت زیادی طی میشود، برخی آلودگی ها یا الودگی قارچی در محمولات ما ایجاد می‌شود. وقتی به هر صورت به شکل فراوری شده در کارخانجات خوراک دام، فرایند تولید اتفاق می افتد بنابراین این خوراک را به صورت یک خوراک استرلیزه در می آورد؛ یعنی فرایند تولید باعث می‌شود که  اجرام میکروبی، قارچ و کپک کلا از محدوده خارج شود و خوراکی که در اختیار دامدار و مرغدار قرار می گیرد سلامت و مطمئن باشد.  

وی تصریح کرد: جالب است بدانید به دلیل اینکه به  اصطلاح یک خوراک «نیم پز یا نیمه آماده» می‌شود، دام و طیور انرژی خود را صرف هضم این غذا  نخواهد کرد و صرفا صرف تولید گوشت و  شیر می‌شود؛ یعنی انرژی مازادی از حیوان دریافت نمی کند.

در کارخانجات خوراک دام، فرایند تولید اتفاق می افتد بنابراین خوراک را به صورت یک خوراک استرلیزه در می آورد؛ یعنی فرایند تولید باعث می‌شود که  اجرام میکروبی، قارچ و کپک کلا از محدوده خارج شود و خوراکی که در اختیار دامدار و مرغدار قرار می گیرد سلامت و مطمئن باشد

کیهانی گفت: به عبارت دیگر چون خوراک طی فرایند تولید تحت فشار، بخار و دمای بالا تقریبا پخته می شود و در اختیار حیوان پرورشی قرار می گیرد، از این بابت ما ضریب تبدیل بسیار خوبی خواهیم داشت. به عنوان مثال در واحدهای مرغداری اگر ضریب مرغدار با دان سنتی اش مثلا ۱.۸ در می آید یعنی یک کیلو و ۸۰۰ گرم خوراک باید بدهی تا یک کیلو وزن زنده بگیری،  ما می توانیم با ۱.۶ و حتی کمتر این خوراک را در اختیار مرغداران قرار دهیم و همان وزن را بتوانیم در پایان دوره پرورشی کسب کنیم.

این مقام مسئول اظهار داشت: به این ترتیب اگر میانگین ۲ دهم وزنی را در تعداد واحدهای پرورش مرغ در کشور در نظر بگیریم رقم بسیار بالا می رود و روی قیمت بسیار تاثیر خواهد داشت. بنابراین می توان بررسی کرد که این کاهش خوراک دام با توجه مسائل تحریم‌ها و مشکلات فعلی ما، چه حجم بالایی صرفه جویی اقتصادی برای صنعت ما خواهد  داشت.

سال ۹۸ به دلیل استفاده از ذرت و سویا که با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد می شد درگیر ممنوعیت صادرات بودیم و فقط مقدار ناچیزی خوراک آبزیان صادرات داشتیم

صادرات ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تن خوراک آماده در سال ۹۷ و ممنوعیت صادرات در سال ۹۸
رییس هیات مدیره اتحادیه کارخانجات خوراک دام و طیور کشور در خصوص بحث صادرات خوراک آماده نیز گفت: ما در این زمینه صادرات داریم اما بنا به دلایلی مثل کرونا و یا توقف ناگهانی صادرات توسط دولت، بازارهایمان را از دست می‌دهیم. در حالی که کشورهای قابل دسترس را بازاریابی می کنیم اما گاهی اوقات با قوانینی که وضع می شود به یکباره صادرات دچار مشکل می شود و  به صادرکننده ضربه میزند. چون نمی تواند بازارهای آن طرف را دائما در اختیار داشته باشد به همین دلیل در برخی از این بازارها شاهد هستیم که کشور ترکیه امده و بازار را گرفته است.

کیهانی در خصوص حجم صادرات خوراک آماده گفت: ما در سال ۱۳۹۷ بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تن صادرات داشتیم که عمدتا به کشورهای آسیای میانه، کردستان عراق و کشورهای حاشیه خلیج فارس بوده است.

وی ادامه داد: سال ۹۸ به دلیل استفاده از ذرت و سویا که با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد می شد درگیر ممنوعیت صادرات بودیم و فقط مقدار ناچیزی خوراک آبزیان صادرات داشتیم.

توزیع علوفه به صورت خام خوری بین واحدهای پرورشی
این مقام مسئول در خصوص مشکلات و چالشهای موجود نیز گفت: اکثرا مشکل ما در خصوص مواد اولیه است. به این معنا که قابلیت دسترسی کارخانجات خوراک دام به مواد اولیه متاسفانه با اولویت ندادن به آن کاهش یافته است. به طوری که در حال حاضر هر میزان علوفه که در کشور توزیع میکنند، ابتدا به صورت خام خوری در اختیار واحدهای پرورشی می گذارند و  کارخانجات خوراک دام را در این قالب نمی گنجانند.

کیهانی افزود: البته وزارت جهاد کشاورزی در این زمینه تعامل خوبی با ما داشته است. با توجه به محدودیت اقلام علوفه‌ای که هست، آن میزان که انتظار داشتیم در اختیار کارخانجات قرار داده شود و بتوانند رصد کنند این موضوع اتفاق نیفتاده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ما ۲۴ هزار واحد مرغداری در سطح کشور داریم، افزود: سوال اینجاست که آیا دولت می تواند تمام این واحدها را کاملا رصد و پایش کند؟ قطعا این اتفاق نخواهد افتاد اما مسلما می تواند ۶۰۰ تا ۷۰۰ کارخانه خوراک دام را به راحتی کنترل کند.

پتانسیل کارخانجات خوراک دام قطعا می تواند الان به عنوان یک اهرم کمک دولت باشد و دولت اگر از این پتانسیل استفاده نکند ضربه اش را  مجددا خود ما خواهیم خورد چرا که ۸۰ تا ۹۰ درصد نهاده ها وارداتی است و بعنوان پاشنه آشیل این صنعت است

خطر تعطیلی و بیکاری ۲۰ هزار کارگر
رئیس هیات مدیره اتحادیه کارخانجات خوراک دام و طیور کشور گفت: علیرغم این آمادگی و چندین بار که به دولت اعلام کردیم آماده هستیم با در اختیار قرار گرفتن مواد علوفه‌ای،  پتانسیل  و توان خودمان را عرضه کنیم اما این حوزه را در اختیار ما نگذاشتند و ما الان شدیدا با کمبود منابع علوفه ای مواجه هستیم.

کیهانی افزود: متاسفانه کارخانجات ما رو به تعطیلی است، خطوط تولید از کار افتاده و حدود ۲۰ هزار کارگر در سطح واحدهای کارخانجات ما داریم که آینده شغلی شان در خطر قرار گرفته است.

وی در خصوص میزان تولید در سال جاری نیز گفت: پیش بینی حجم تولید در امسال سخت است چون حجم تولید به مواد اولیه بستگی دارد. سال گذشته حداقل ۱۰ میلیون تن تولید خوراک داشتیم اما امسال با توجه به محدودیت علوفه ای که داریم قابل پیش بینی نیست. با این وجود در حال حاضر حجم تولید در کارخانجات به شدت کاهش یافته است و این پیامدهایش را بعدا نشان خواهد داد.

کیهانی تاکید کرد: دلیل کمبود اقلام علوفه ای نیز این است که از انتهای سال گذشته بانک مرکزی برای تامین نهاده ها ارز تخصیص نداده است بنابراین کمبود داریم.

این مقام مسئول در پایان نیز گفت: پتانسیل کارخانجات خوراک دام قطعا می تواند الان به عنوان یک اهرم کمک دولت باشد و دولت اگر از این پتانسیل استفاده نکند ضربه اش را  مجددا خود ما خواهیم خورد چرا که ۸۰ تا ۹۰ درصد نهاده ها وارداتی است و بعنوان پاشنه آشیل این صنعت است. پس اگر نتوانیم نهاده وارد کنیم و در کارخانجات فراوری نکنیم ضررش متوجه خود این صنعت خواهد بود و امنیت بهداشتی و امنیت غذایی مملکت را تهدید می کند.

کد خبر: ۲۲٬۳۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha