۱۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۰
کاهش ۴ درصدی ضایعات غلات با جابه‌جایی بین استانی  ۱۷ هزار کمباین/ واگذاری ۱۸ هزار تراکتور به کشاورزان در سال‌جاری
رئیس مرکز مکانیزاسیون کشاورزی کشور در گفت و گو با بازار:

کاهش ۴ درصدی ضایعات غلات با جابه‌جایی بین استانی ۱۷ هزار کمباین/ واگذاری ۱۸ هزار تراکتور به کشاورزان در سال‌جاری

عباسی، رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی کشور از فعال بودن ۱۷ هزار کمباین در سطح مزارع کشور و برداشت غلات خبر داد و گفت: با جابه‌جایی این کمباین‌ها در استان‌ها، کار ۳۰ هزار کمباین را انجام می دهیم و انتظار داریم ضایعات برداشت غلات امسال به کمتر از ۴ درصد برسد.

یاسمن بلوردی؛ بازار: کامبیز عباسی، رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی کشور و مجری طرح تجهیز و نوسازی ناوگان ماشینی بخش کشاورزی اظهار داشت: با توجه به اینکه مکانیزاسیون یک مولفه اثرگذار در جهش تولید محصولات کشاورزی است و امسال نیز سال جهش تولید نامگذاری شده، اهمیت مکانیزاسون کشاورزی دو چندان شده است. به طوری که ما امسال حدود ۲۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات از بانک کشاورزی برای خرید لوازم، ماشینها و تجهیزات و ادوات کشاورزی به استانهای سراسر کشور تخصیص داده ایم.

عباسی افزود: این تسهیلات بدون محدودیت، با سود ۱۵ درصد و با دوره بازپرداخت ۵ تا ۷ ساله در اختیار کشاورزان قرار می گیرد.

وی در خصوص قیمت ماشین آلات کشاورزی نیز گفت: در سالجاری پیش‌بینی ‌مان این است که تلاطمات قیمتی مان کاهش پیدا کند و مثل سالهای ۹۷ و ۹۸ افزایش قیمتی نداشته باشیم. باتوجه به اینکه یک  ثبات و پایداری در حوزه صنعت ماشینهای کشاورزی ایجاد شده، براوردمان این است که حداکثر ۱۵ تا ۲۰ درصد نوسان قیمت را امسال داشته باشیم.

در برنامه ریزی  که برای تامین  تراکتور،   پیش بینی می کنیم امسال حدود ۱۶ تا ۱۸ هزار دستگاه تراکتور در اختیار کشاورزان قرار بگیرد و به این ترتیب وقفه ۲ تا ۳ ماهه که در عرضه و تحویل تراکتور ایجاد شده بود را پوشش بدهیم

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: از سوی دیگر مشکلی در حوزه قیمت‌گذاری  تراکتورسازی ایران وجود داشت که خوشبختانه هفته گذشته قیمت کارخانه تراکتور سازی ایران هم بعنوان یکی از بزرگترین  کارخانجات در حوزه ماشین های  کشاورزی و  نیرو محرکه بخش کشاورزی توسط سازمان حمایت و با همکاری مرکز مکانیزاسیون کشاورزی کشور تعیین و ابلاغ شد.

 عباسی افزود: در برنامه ریزی  که برای تامین  تراکتور برای کشاورزان به عمل آمد،  پیش بینی می کنیم امسال حدود ۱۶ تا ۱۸ هزار دستگاه تراکتور در اختیار کشاورزان عزیز قرار بگیرد و این وقفه ۲ تا ۳ ماهه که در عرضه و تحویل تراکتور ایجاد شده بود را پوشش بدهیم. برای شش ماه اول سال نیز ۸ هزار پیش فاکتور  برای کشاورزان توسط کارخانه  تراکتور سازی ایران صادر و امکان تامین میسر خواهد شد.

مجری طرح تجهیز و نوسازی ناوگان ماشینی  بخش کشاورزی اظهار داشت: در حوزه برداشت غلات کشور خوشبختانه با جابجایی کمباین های برداشت غلات و با ارتقای بهره وری این کار را به نحو مطلوبی انجام می دهیم. در حال حاضر در کشور تعداد ۱۷ هزار کمباین برداشت غلات داریم که الان در سطح مزارع کشور فعال هستند  و  با جابجایی بین استانها با این ۱۷ هزار کمباین الان کار نزدیک به ۳۰ هزار دستگاه را انجام می دهیم و اخبار خوبی از افزایش تولید و برداشت مناسب، به گوش می رسد  که امیدوار هستیم پایداری در تولید گندم هم ادامه پیدا کند.

عباسی تاکید کرد: با توجه به اینکه در سطح استانها کمباینها جابجا می شوند، در حال حاضر با کمترین ضایعات برداشت غلات انجام می شود به طوری که پیش بینی می کنیم ضایعات در برداشت غلات امسال به کمتر از ۴ درصد برسد در حالی که سال گذشته حدود ۵ درصد بوده است.

 پیش‌بینی ‌ما  برای امسال  این است که تلاطم قیمتی کاهش پیدا کند و مثل سالهای ۹۷ و ۹۸ شاهد افزایش قیمت نباشیم و با توجه به اینکه یک  ثبات و پایداری در حوزه صنعت ماشینهای کشاورزی ایجاد شده، براوردمان این است که امسال حداکثر ۱۵ تا ۲۰ درصد نوسان قیمت را داشته باشیم

 ۶ درصد سوخت کشور توسط جامعه کشاورزی مصرف می شود
رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی کشور گفت: تنها مشکلی که در حوزه برداشت غلات داریم این است که حوزه سوخت کشور توجه ویژه ای به تامین سوخت این کمباین‌ها در عملیات برداشت غلات ندارد و متاسفانه در برخی استانها با مشکلات تامین سوخت برای ماشین‌داران مان مواجه هستیم.

عباسی افزود: در حقیقت سامانه های جدیدی در حوزه سوخت کشور برای تحویل به بخش کشاورزی طراحی میکنند که این سامانه ها کارایی لازم را ندارند. بنابراین خواسته ما این است که در این حوزه تسهیل گری بیشتری توسط شرکت پخش فراورده های نفتی صورت بگیرد.

وی با بیان اینکه چیزی حدود ۶ درصد سوخت کل کشور در حوزه گازوئیل را  جامعه کشاورزی مصرف می کند، افزود: البته این کار با یک شرایط سخت و اسفناک صورت می گیرد چون سامانه هایی که اخیرا و طی چندماه گذشته طراحی شده باعث کندی تحویل سوخت به کشاورزان شده است.

حوزه سوخت کشور توجه ویژه ای به تامین سوخت کمباین‌ها در عملیات برداشت غلات ندارد و متاسفانه در برخی استانها با مشکلات تامین سوخت برای ماشین‌داران مان مواجه هستیم چرا که طب ۴ ماه گذشته سامانه های جدیدی در حوزه سوخت کشور برای تحویل به بخش کشاورزی طراحی شده که این سامانه ها کارایی لازم را ندارند

حضور پررنگ پهپادهای کشاورزی طی یک سال اخیر
این مقام مسئول اذعان داشت:در تامین سمپاش های نوین نیز باید بدانید که در طی ۳ تا ۴ سال اخیر سمپاش های مناسبی با تکنولوژی های کاهش مصرف سم تامین شده و یکی از دلایل توفیق ما در مبارزه علیه آفات، بیماری ها و علف هرز در کشور وجود همین سمپاشهای نوین است.

عباسی افزود: نزدیک به یک سال است که از پهبادهای کشاورزی نیز استفاده می کنیم و دانش بومی مان در حوزه  تولید پهباد در طی یکسال گذشته افزایش پیدا کرده است.

مجری طرح تجهیز و نوسازی ناوگان ماشینی بخش کشاورزی در خصوص حجم سرمایه گذاری در این حوزه نیز گفت: در حوزه مکانیزاسیون کشاورزی به طور میانگین سالی ۱۵۰۰ میلیارد تومان در تسهیلات کشاورزی به کشاورزان پرداخت می شود که اگر با آورده‌های شخصی و  خریدهای نقدی کشاورزان جمع ببندیم می توان گفت سالانه ۲ هزار میلیارد تومان در حوزه  مکانیزاسیون کشاورزی کشور سرمایه گذاری شده است.

عباسی در پاسخ به این سوال که در حال حاضر در چند درصد کشاورزی ما کشت مکانیزه صورت می گیرد، گفت: در محصولات و زمینه‌های مختلف ضریب نفوذ مکانیزاسیون متفاوت است با این وجود در حوزه غلات بیش از ۹۵ درصد برداشت مکانیزه است و  نزدیک به ۷۰ درصد اراضی ما نیز در حوزه غلات کشت مکانیزه انجام می شود. از سوی دیگر در مورد محصولات صنعتی مثل ذرت و چغندر قند  ۱۰۰ درصد مکانیزه هستیم. در محصولی مثل برنج نیز در ابتدای دولت حدودا ۱۰ تا ۱۵ درصد مکانیزه  بودیم اما الان بطور میانگین ۷۰ تا ۷۵ درصد مکانیزه هستیم.

کد خبر: ۲۲٬۳۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha