۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۰
۴کانون بحرانی در منابع طبیعی استان مرکزی وجود دارد؛ نابودی ۲۸۰۰ هکتار مرتع در آتش
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

۴کانون بحرانی در منابع طبیعی استان مرکزی وجود دارد؛ نابودی ۲۸۰۰ هکتار مرتع در آتش

اراک- مسئولان استان اراک از شناسایی چهار کانون بحرانی حریق در منابع طبیعی استان مرکزی خبر می‌دهند کانون‌هایی که سالانه میزبان حریق‌های ریز و درشتی است که بخش اعظمی از محیط زیست و منابع طبیعی این استان را به کام نابودی می‌کشاند.

بازار؛ گروه استان‌ها: استان مرکزی از دشت‌ها و نواحی متنوع کشاورزی بهره مند است، دشت ساوه، دشت زرند، دشت اراک و فراهان و دشت شراء «اراضی اطراف رودخانه‌ی قره چای در غرب منطقه» از مهم‌ترین دشت‌های این استان محسوب می‌شوند که در سنوات گذشته طی فصل تابستان گاهاً درگیر حریق شده اند.

از سوی دیگر این روزها که هر چه بیشتر پیش می‌رویم حال زمین و زمینیان ناخوش‌تر می‌شود، مامن جنگل‌ها نیز طعمه‌ای شده اند برای حریق‌های گاه و بی گاه، آغاز تابستان مقدمه‌ای برای این آتش سوزی ها است که اغلب علتی برای آنها نیز یافت نمی‌شود، مگر سناریوی تکراری و همیشگی خطای انسانی یا گرمای بیش از حد، اما جان کلام اینجاست که بالاخره چه باید کرد؟ تا کِی و کجا باید نظاره گر آن باشیم که منابع ملی و ذخایر طبیعی جلوی چشمانمان خاکستر شوند و فقط ما به گلایه‌های توییتری و عکس‌ها و مرثیه‌های اینستاگرامی بسنده کنیم.

خشم طبیعت و بلایای طبیعی دست در دست یکدیگر سپرده اند تا یادآوری کنند که زمین جای زیستن است، اما همچنان بشر با تخریب، خسارت و سهل انگاری از همه هشدارها روی برگردانده و تا خاکستر شدن درختان و کوچ اجباری پرندگان و شکار حیوانات و تمام شدن تمام منابع زیستی پای کار مانده است.

درباره آخرین وضعیت کانون‌های بحران در جنگل‌ها و مراتع استان مرکزی با عبدالحسین محمدی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی به گفتگو نشستیم. 

* چه برنامه ریزی هایی در حوزه مبارزه و جلوگیری از حریق در مراتع صورت گرفته است؟

در حال حاضر چهار شهرستان شازند، اراک، خمین و خنداب به ترتیب از مناطق بحرانی محسوب می‌شوند که مجموعه منابع طبیعی و همیاران طبیعت بر این مناطق متمرکز شده اند.

 اولویت بندی و شناسایی مراتع و پلاک‌های حساس به حریق با توجه به تجزیه و تحلیل‌های انجام شده نسبت به حریق‌های ۱۰ سال اخیر در استان یکی از قدم‌های مثبت و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته است از سوی دیگر هم اکنون استان مرکزی ۳۰ هزار نفر همیار طبیعت دارد که دو هزار و ۴۰۰ نفر از آنان در آماده باش هستند که در مواقع وقوع حریق بسیج شده و کمک رسانی می‌کنند لذا برای کمک به همیاران و آشنایی بیشتر این عزیزان با مناطق، قسمت‌های مختلف به صورت سه دسته مختلف شامل مناطق بحرانی، نیمه بحرانی و مناطق عادی تقسیم بندی شده اند.

* درباره امکانات بگویید

 هم اکنون آمادگی لازم در تمامی شهرستان‌های استان وجود دارد و برای تهیه تجهیزات و تأمین اعتبار مورد نیاز با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مکاتباتی صورت گرفته تا خرید تجهیزات به سرعت انجام شود که این موارد شامل تجهیزات انفرادی، دمنده، کوله پشتی، بیل و آتش‌کوب است به طوری که هر شهرستان چیزی در حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ عدد تجهیزات انفرادی نیاز دارد، اما با توجه به شرایط موجود برای خرید ۲۰ عدد تجهیزات برای هر شهرستان استان مرکزی با سازمان برنامه بودجه مکاتبه انجام شده است.

همکاری فرودگاه اراک برای اطفای آتش سوزی‌های احتمالی در آینده نیز خبری است که می توان به مردم داد امروزه به دلیل اینکه معمولاً حریق در نقاط صعب العبور رخ می‌دهد که امکان تردد خودرو وجود ندارد لذا برای اطفا باید پیاده روی دو تا سه کیلومتری داشته باشیم، بر همین اساس تجهیزات حفاظت فردی از اهمیت بالایی برخوردار است که در تلاش هستیم با همکاری فرودگاه اراک برای حضور در مناطق صعب العبور از ظرفیت این مجموعه و پرواز برای حضور سریع در مناطق آتش سوزی شده بهره مند شویم.

* میزان حریق سال قبل چقدر بوده و علل آن چه هستند ؟

سال گذشته اراک در میان شهرستان‌های استان مرکزی بیشترین میزان حریق مراتع را به خود اختصاص داد و مجموعاً دو هزار و ۸۰۰ هکتار از مراتع استان در آتش سوخته است. علت ۹۵ درصد آتش‌سوزی های سال گذشته ناشی از بی احتیاطی انسانی است.

اکثر حریق‌ها در روزهای پایانی هفته و تعطیلات رخ داده و بر اساس آمارها شازند طی هشت سال اخیر بیشترین حریق مراتع را داشته اما با اقدامات فرهنگی صورت گرفته این شهرستان طی سال گذشته به جایگاه هفتم استان از نظر میزان وقوع حریق مراتع رسیده است.

حریق در هر هکتار یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان خسارت بر جای می گذارد که با توجه به آتش‌سوزی دو هزار و ۸۷۴ هکتار مراتع در سال گذشته خسارت سه میلیارد و ۷۳۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی به استان وارد شد.

* و در سال ۹۹ ؟

خوشبختانه در سال ۹۹ تاکنون آتش سوزی در سطح گسترده‌ای از استان گزارش نشده اما با توجه به بارندگی‌های اخیر پراکنش گیاهی نسبت به سال قبل بهتر و احتمال حریق نیز در مناطق بحرانی بیشتر شده است لذا در بحث اطفای حریق به ویژه در شش شهرستان بحرانی شامل شازند، خمین، خنداب، اراک، ساوه و زرندیه این آمادگی از سوی این اداره کل وجود دارد که در صورت وقوع آتش سوزی نیروها با امکانات لازم وارد عمل شوند.

حریق در منابع طبیعی همواره قصه تلخی است که همه موجودات از آن آسیب می‌بینند، سوختن زاگرس این روزها قلب همه دوستداران طبیعت در همه دنیا و کسانی که در آن دامن سبز قدم گذاشته بودند را جریحه دار کرده است و آن طور که از شواهد پیداست در استان مرکزی با زخم‌هایی که حریق سال گذشته بر جان طبیعت این استان باقی گذاشته،

امسال آمادگی خوبی در این موضوع صورت گرفته و امیدواریم مسئولان و همیاران طبیعت در این استان به گونه‌ای عمل کنند که زخم‌های پیشین طبیعت التیام یابد و اولویت بندی‌های صورت راهگشایی برای مقابله با آتش سوزی باشند.

کد خبر: ۲۲٬۳۴۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha