۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۶
راهی جز مردمی سازی مصرف انرژی نداریم
عضو کمیسیون انرژی مجلس:

راهی جز مردمی سازی مصرف انرژی نداریم

عضو کمیسیون انرژی مجلس تاکید کرد: اینکه دولت در تامین زمین برای ساخت یک میلیون مسکن در سال موفق نباشد یا الگوی توسعه افقی شهرها را دنبال نکند چه بخواهد چه نخواهد نمک بر زخم مسکن مردم پاشیده است.

به گزارش بازار، هادی بیگی نژاد در نشست علنی امروز(دوشنبه ۸ خردادماه) مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور با بیان اینکه چون در دیدار اخیر مقام معظم رهبری گفتند از بلندگوی مجلس، شهدا را یاد کنید، می خواهد مقداری از وقت نطق اش را به یکی از شهدای بزرگ اختصاص دهد و گفت: طی یازده سال گذشته ۶ میلیون و ۵۲۶ هزار نفر در گروه علوم تجربی در کنکور سراسری شرکت کرده اند، عمده ایشان متقاضی پزشکی بودند، از این جمع تعداد محدودی در پزشکی پذیرفته شدند، عده ای نیز به خارج از کشور رفتند و در دانشگاه های غیر مرتبط مشغول به تحصیل شدند تا فقط پزشک شوند. اما من کسی را می شناسم که در ۱۶ سالگی به جبهه رفت و هنگامی که رزمنده بود در کنکور شرکت کرد و رتبه یک کنکور را به دست آورد و دانشجوی پزشکی شد همانی که میلیون ها برای آن مسابقه می دهند اما دست از جهاد نکشید و در ۲۰ سالگی در عملیات کربلای پنج شهید شد؛ شهید احمدرضا احدی.

نماینده ملایر در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: این شهید دست نوشته هایی دارد که امروز به نام کتاب "حرمان هور" چاپ شده، چند جمله ای از این کتاب را می خوانم" چه شیرین است دور از هیاهو، دور از هر ریاکاری و هر تظاهری، دور از جنجال شهر در این بیابان ها وکوهستان ها فقط و فقط برای احیای دین و خدا و احکام خدا با دشمنان کافر که قصد نابودی دین و مهین را دارند نبرد کرد. این شهید یک جمله وصیت نامه دارد و آن این است" فقط نگذارید حرف امام(ره) زمین بماند. "

وی اظهار داشت: امروز می خواهم درباره دو موضوع مهم صحبت کنم، طی بیست سال گذشته، درآمد خانوارهای ایرانی ۳۰ برابر شده است این درحالی است که قیمت مسکن در مراکز استان ها ۹۰ برابر شده است. این افزایش قیمت خانه دار شدن را برای اقشار ضعیف به یک آرزو تبدیل کرده. از سال ۹۶ تا ۱۴۰۰، سالیانه حدود ۶۰ درصد به قیمت مسکن افزوده شده این در حالی است که میانگین تورم ۳۴ درصد و افزایش حقوق سالیانه حدود ۲۰ درصد بوده یعنی داشتن یا نداشتن مسکن عامل شکاف طبقاتی شده است.

این نماینده مجلس مطرح کرد: اگر کسی طی سال های گذشته خانه دوم خریده باشد ۲۶ درصد از تورم سالیانه بیشتر درآمد دارد و مستاجر روز به روز فقیرتر شده باید گفت کسانی که مسکن مهر را مزخرف می دانستند یا آنهایی که دولت را مسئول ساخت مسکن نمی دانستند دستشان تا مرفق در خون ملت ایران است.

بیگی نژاد عنوان کرد: محاسبات نشان می دهد طی ۱۰ سال آینده باید حدود ۱۰ میلیون مسکن ساخته شود، یعنی سالی یک میلیون که وعده رئیس جمهور نیز است اما با این کُندی کار، گرفتاری روز به روز بیشتر می شود. اگر مسئولان مربوطه به صورت جهادی و با تغییر شیوه مدیریت اقدام کنند مشکل حل می شود. اینکه دولت در تامین زمین موفق نباشد یا الگوی توسعه افقی شهرها را دنبال نکند چه بخواهد چه نخواهد نمک بر زخم مسکن مردم پاشیده است. ما از کُندی حرکت ناراحتیم اما از اینکه مسئولان دولتی از توان مجلس و سایر دستگاه برای رفع این مشکل استفاده نمی کند بیشتر ناراحتیم.

عضو کمیسیون انرژی در مجلس در بخش دیگر نطق خود گفت: طبق برنامه اعلامی سال ۱۴۰۲، روزانه در ایران ۲۲۰ میلیون لیتر بنزین و گازوئیل تولید و مصرف می شود ارزش این حجم از دو محصول ۲هزار و ۴۰۰ هزار میلیارد تومان است، یعنی بیشتر از کل بودجه عمومی دولت در سال ۱۴۰۲ . قیمت میانگین بنزین و گازوئیل در ایران ۸درصد قیمت منطقه غرب آسیا است اگر فقط یک درصد از این محصول قاچاق شود حدود ۲۰هزار میلیارد تومان برای قاچاقچیان سود خواهد داشت.

وی افزود: برآوردها نشان می دهد، حداقل ۵.۵ میلیارد لیتر در سال قاچاق سوخت صورت می گیرد که ارزش آن حدود ۱۴۰ هزار میلیاردتومان است. از طرف دیگر بی توجهی به بهینه سازی مصرف در کشور عجیب است. در سال ۱۳۹۰ سرانه مصرف بنزین به ازای هر خودرو هزار و ۵۶۱ لیتر بوده که در سال ۱۴۰۱ تقریبا همین مقدار است. طی این ۱۲ سال پیشرفت تکنولوژی هیچ اثری روی مصرف سوخت نداشته است.

این نماینده مجلس مطرح کرد: جالب اینجا است نه تنها بهینه سازی انجام نمی شود که در سال ۱۴۰۲ واردات بنزین و گازوئیل هم داریم یعنی بنزین و گازوئیل را لیتری ۳۰ هزار تومان وارد می کنیم یا غیر بهینه مصرف می کنیم یا تقدیم قاچاقیان می کنیم. در حوزه گاز هم وضعیت برای همه روشن است. مصرف بسیار بالا که تولید جوابگوی آن نیست حتی اگر سرمایه گذاری ۵۰ میلیارد دلاری در میادین گازی هم انجام شود با این شیوه مصرف باز هم کمبود داریم راه کار فقط بهینه سازی است. گران سازی انرژی بدون توجه به مسائل اجتماعی راه کار مناسبی برای کاهش مصرف نیست ما راهی جز مردمی سازی انرژی و ذی نفع کردن مردم در بهینه سازی نداریم.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس اظهار داشت: اگر مردم پای کار بیایند حتما مشکل حل خواهد شد احکام قانون بودجه ۱۴۰۲ شروع خوبی برای بهینه سازی است امیدواریم دولت حداقل دلش برای خودش بسوزد و این قوانین را به خوبی اجرا کند.

کد خبر: ۲۲۳٬۴۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha