۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۲
افزایش مصرف سوخت باعث کندی توسعه زنجیره ارزش نفت خام شد
کارشناس حوزه انرژی:

افزایش مصرف سوخت باعث کندی توسعه زنجیره ارزش نفت خام شد

کارشناس حوزه انرژی گفت: افزایش مصرف سوخت در داخل کشور که نام آن را خام سوزی می‌گذاریم، منجر به کاهش صادرات فرآورده‌های نفتی و همچنین قرار نداشتن توسعه زنجیره ارزش در اولویت‌های وزارت نفت شده است.

به گزارش بازار، مصطفی سعیدی گفت: توسعه نیافتن صنعت بانکرینگ در ایران رابطه مستقیمی با موضوع خام سوزی دارد؛ بانکرینگ صادرات نفت کوره‌ای است که گوگردزدایی می‌شود، اما در شرایطی که زمستان‌ها مشکل کمبود گاز داریم، نه تنها نفت کوره بلکه گازوئیل را در نیروگاه‌ها به عنوان سوخت استفاده می‌کنیم که هر سال نیز، حجم آن افزایش می‌یابد.

وی افزود: تا زمانی که نتوانیم بحث خام سوزی و ناترازی انرژی را حل کنیم، هرگز نمی‌توانیم صنعت بانکرینگ را توسعه دهیم؛ البته کارهایی مانند ساخت مخازن در قشم انجام شده، اما مسئله مهم‌تر این است که ما در انرژی، ناترازی داریم.

این کارشناس حوزه انرژی ادامه داد: شرایط به شکلی است که هر سال، رقم صادرات نفت کوره در صنعتبانکرینگ کاهش می‌یابد؛ حتی در گذشته صادرات نفتا داشتیم که اکنون صادرات این محصول هم، صفر شده استتا با استفاده از آن، بنزین کشور را تأمین کنیم.

وی تاکید کرد: مصرف داخلی به قدری افزایش یافته که به عنوان مثال، در پالایشگاه اصفهان برنامه‌ریزی‌ها به شکلی تغییر کرده تا بتوانند به جای نفت کوره، بنزین و گازوئیل تولید کنند؛ پالایشگاه شازند اراک هم مدت‌هاست که واحد RFCC راه اندازی کرده و با شکستن نفت کوره، بنزین و گازوئیل تولید می‌کند.

آقای سعیدی اظهار کرد: اکثر پالایشگاه‌ها در حال برنامه‌ریزی هستند تا نفت کوره را به سمت تولید بنزین و گازوئیل ببرند که تولید نفت کوره را کاهش می‌دهد و طبیعتاً صنعت بانکرینگ هم نزول می‌کند.

وی با اشاره به قابل مشاهده بودن برنامه‌های بلندمدت وزارت نفت در پایگاه اینترنتی این وزارتخانه، افزود: وزارت نفت در بلندمدت، برنامه‌ای برای صادرات نفت کوره و توسعه بانکرینگ ندارد؛ البته باید توجه شود که بانکرینگ، نوعی نیمه خام فروشی است، اما از خام‌فروشی بهتر است و مشتری‌های فراوانی دارد.

این کارشناس حوزه انرژی در ادامه گفت: بانکرینگ راه را برای دور زدن تحریم‌ها باز می‌کند، اما در صادرات نفت خام، شرایط تحریمی به شکلی است که فقط می‌توانیم به چند پالایشگاه خاص در دنیا به ویژه چین صادر کنیم.

کد خبر: ۲۲۳٬۴۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha