۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۱:۲۲
 نیاز به «بازار جایگزین» برای کنترل قیمت ارز و طلا
کارشناس مسائل اقتصادی مطرح کرد

نیاز به «بازار جایگزین» برای کنترل قیمت ارز و طلا

استاد دانشگاه اقتصاد گفت: برای به حاشیه راندن دلالان از بازار ارز و سکه نیاز به بازاری جایگزین و مطمئن برای سرمایه‌گذاری داریم.

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، عزیز آرمن، کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه در خصوص لزوم اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه و تاثیر آن در بازار ارز و طلا، اظهارداشت: متولیان امر به موازات اجرای هر طرحی مثل مالیات بر سوداگری باید به فکر راهکار و ایجاد انگیزه‌ برای مردم باشند تا سرمایه‌های افراد، ناخواسته و احساسی به بازار ارز و طلا سرازیر نشود.

وی به لزوم ایجاد و معرفی یک بازار جایگزین برای ورود دارایی و سرمایه‌های سرگردان مردم در بخش‌های مولد و اقتصادی اشاره کرد و گفت: راه‌اندازی یا معرفی یک بازار جایگزین برای جلوگیری از سرمایه گذاری در بازار سیاه باید به گونه‌ای محقق شود که هم سود امیدوارکننده‌ای برای مردم داشته باشد و هم حامی بزرگ و مطمئنی برای بخش مولد به حساب آید.

آرمن ادامه داد: هر گاه مسئولان توانستند به موازات اجرای طرح‌های مختلف، به ایجاد انگیزه بپردازند، مردم هم با دلگرمی و اطمینان خاطر بیشتری، جذب بازارهای جایگزین می‌شوند. به عنوان مثال می‌توان بازده فضای کسب و کار و تولید را بالا برد تا سرمایه‌های سرگردان، فارغ از هیاهوی تبلیغاتی و روانی به تولید و اقتصاد واقعی سوق پیدا کند.

این استاد دانشگاه، ریسک سرمایه‌گذاری در تولید را بسیار بالا خواند و گفت: باید طرحی برای تسهیل ورود به بخش مولد تدوین و اجرایی شود و همچنین این حقیقت را هم در نظر گرفت که فاکتورهای فراوانی از جمله محدودیت‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی ممکن است راه رسیدن به این هدف را دشوار سازد، اما می‌توان با تکیه بر همان ایجاد انگیزه و اعتمادسازی، سختی راه را پشت سر گذاشت.

وی تاثیر مشوق‌های مختلف برای جذب سرمایه‌گذاری در بخش مولد را هم کوتاه مدت و مقطعی خواند و افزود: برای کنترل بازار و سرمایه‌های سرگردان باید به فکر توسعه زیرساخت و طرح‌های ریشه‌ای بود، چراکه اقدامات و تدابیر مقطعی نمی‌تواند دست دلالان و سفته‌بازان را از بازارهای ارز، سکه و خودرو کوتاه کند.

کد خبر: ۲۲۳٬۴۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha