۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۱۳
بررسی میزان تحقق اهداف اعتبارات پیش‌بینی شده برای اشتغالزایی در بودجه
رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید مجلس اعلام کرد

بررسی میزان تحقق اهداف اعتبارات پیش‌بینی شده برای اشتغالزایی در بودجه

رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید مجلس از بررسی میزان تحقق اهداف اعتبارات پیش‌بینی شده برای اشتغالزایی در بودجه ۱۴۰۱ در کمیسیون متبوعش خبر داد.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، سیدشمس الدین حسینی در تشریح نشست امروز(یکشنبه ۷ خرداد ماه)کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی مجلس شورای اسلامی گفت: بررسی نحوه اجرا و میزان تحقق اهداف بند (الف) تبصره (۱۸) قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور دستورکار نشست امروز کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید مجلس بود.

نماینده مردم تنکابن، رامسر و عباس آباد در مجلس شورای اسلامی افزود: یکی از محورهای اصلی بودجه در سال‌های اخیر بند (الف) تبصره ۱۸ قانون بودجه است؛ قوانین بودجه ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ در حوزه تسهیلات و منابع بودجه‌ای سازوکار جدیدی در این بند لحاظ کرده است و در سال ۱۴۰۰ از ۳۲ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده در این بند حدود ۱۹ هزار میلیارد تومان پرداخت شد.

وی اضافه کرد: در سال ۱۴۰۱ تخصیص منابع این بند به دلایل مختلف کاهش پیدا کرد و در نهایت در آخرین روز سال یعنی ۲۹ اسفند ۱۴۰۱ حدود ۵ هزار میلیارد تومان به صورت نقدی و ۱۷ هزار میلیارد تومان به صورت اوراق برای بند (الف) تبصره ۱۸ قانون بودجه ۱۴۰۱ تخصیص و پرداخت صورت گرفت.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: براساس گزارش ارائه شده در جلسه امروز از سوی وزارت امور اقتصادی و دارایی، سازمان برنامه و بودجه، سازمان هدفمندی یارانه‌ها و دیوان محاسبات حدود ۴ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان که- ۸۰۰ میلیارد تومان مربوط به برگشتی ۱۴۰۰ یا تسهیلات پرداخت شده و ۴ هزار میلیارد تومان نیز از ردیف ذیربط جدول هزینه‌های متفاوت بوده- تامین و به دستگاه‌های اجرایی واگذار و عملیاتی شده است اما از محل ۱۷ هزار میلیارد تومان در قالب اوراق هنوز پرداختی صورت نگرفته است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه بین آنچه در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ برای این بند پیش بینی شده و آنچه تخصیص و پرداخت صورت گرفته، فاصله وجود دارد، تصریح کرد: در قانون بودجه ۱۴۰۲ نیز منابع خوبی برای این موضوع پیش بینی شده است؛ یک صد هزار میلیارد تومان در قالب تسهیلات قرض الحسنه و یکصد هزار میلیارد تومان از منابع دیگر پیش‌بینی شده است.

حسینی ادامه داد: سازوکار این بند کمی تغییر پیدا کرده و در سطح ملی هیات امنا با مسئولیت رئیس جمهور و در سطح استان‌ها هیات امنای حساب‌های پیشرفت و عدالت با مسئولیت استاندار تشکیل می‌شود که براساس گزارش ارائه شده در جلسه امروز آئین‌نامه های مربوط به این موضوع تهیه شده و امیدواریم در ماه جاری این بخش نیز عملیاتی شود.

وی با بیان اینکه ما پیگیری خود درباره این موضوع را ادامه می‌دهیم و دیوان محاسبات نیز مسئول شده که پیگیری کند تا منابع به موقع تخصیص داده شود، افزود: بخشی از تلاش کمیسیون و مجلس این بوده که منابع بخش اشتغال در اولویت قرار گیرد به این معنا که این گونه نباشد که به دلیل کسری منابع و پایین بودن تحقق منابع، به هزینه‌های جاری و حتی هزینه‌های عمرانی که به دولت بر می‌گردد، اولویت داده شود اما بخشی که به اشتغال و تولید در بخش غیردولتی کمک می‌کند، نادیده گرفته شود به ویژه اینکه امسال رشد اقتصادی و رشد تولید یکی از اجزای اصلی شعار سال است.

رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید مجلس تصریح کرد: در سال ۱۴۰۲ از محل این بند پرداختی صورت نگرفته است، البته بخشی از منابع تحقق یافته است؛ کمااینکه از محل منابع قبلی صندوق توسعه ملی برای اشتغال حدود ۸ هزار میلیارد تومان نزد ۴ بانک وجود دارد که در سال جاری بایستی تسهیل شود و به این مسئله تخصیص پیدا کند.

حسینی اثربخشی را بُعد اصلی این بند دانست و تصریح کرد: همان‌گونه که به منابع و مصارف توجه می‌کنیم و ارزیابی حسابداری از این بند داریم باید ارزیابی اقتصادی و اثربخشی درباره افزایش سرمایه‌گذاری، افزایش تولید و اشتغالزایی نیز داشته باشیم که برای این منظور مقرر شد وزارت امور اقتصادی و دارایی به عنوان مرجع این کار گزارشی از وضعیت سرمایه‌گذاری، تولید و اشتغالزایی حاصل شده از این محل ارائه کند؛ هرچند گزارش‌هایی ارائه شده اما این گزارش‌ها باید تکمیل شود.

کد خبر: ۲۲۳٬۳۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha