۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۴
تنش آبی در شاهرود بالا گرفت| منابع آب جدید نداریم!
مدیر آبفای شاهرود:

تنش آبی در شاهرود بالا گرفت| منابع آب جدید نداریم!

شاهرود- باقری، مدیر آب و فاضلاب شاهرود با بیان اینکه تنش آبی با گرم شدن هوا در این شهرستان بالاگرفته است، گفت: متاسفانه در یافتن منبع جدید آب برای شاهرود ناکام بوده‌ایم.

ابراهیم باقری در گفتگو با خبرنگار بازار ضمن بیان اینکه تنش آب همه ساله در نزدیکی فصل تابستان و گرم سال گریبانگیر شهرستان شاهرود می شود، بیان کرد: شاهرود در زمره وسیع ترین شهرستان های کشور به لحاظ تامین منابع آبی است که علاوه بر شاهرود پنج شهر و ۹۲ روستا را نیز تحت پوشش دارد که فاصله مرکز شهرستان سمت شرق با آخرین روستا ۲۸۰ کیلومتر، از سمت شمال ۷۵، از سمت جنوب ۱۷۵ کیلومتر و سمت غرب ۳۵ کیلومتر است که نشان می دهد توزیع آب در این شهرستان دشواری های خاصی دارد.

وی با بیان اینکه ۱۰۰ درصد جمعیت شهری و ۸۸ درصد جمعیت روستایی شاهرود تحت پوشش آبفا است، بیان کرد: ۹۲ هزار مشترک شهری و ۲۳ هزار و ۸۰۰ مشترک روستایی و ۱۵ هزار مشترک فاضلاب در شاهرود وجود دارد.

۲۵ مخزن شهری و ۷۵ مخزن روستایی وجود دارد

رئیس آبفای شاهرود با بیان اینکه سالانه حدود ۲۲ میلیون متر مکعب سالانه آب از منابع آبی شهری و هفت میلیون و ۲۴۰ هزار متر مکعب نیز از منابع آبی روستاهای شهرستان شاهرود تولید می شود، بیان کرد: ۳۵ چاه در حوزه شهری و ۳۶ چاه در حوزه روستایی آب مورد نیاز شهرستان شاهرود را تامین می کنند همچنین یک دهه چشمه به کمک آب مورد نیاز شهری و ۲۱ دهنه چشمه به کمک آب روستایی شهرستان شاهرود می آید.

سال گذشته سفر کمیسیون عمران به شهرستان شاهرود را شاهد بودیم که مصوبه ۱۵۰ میلیارد تومانی را برای آبفای شاهرود داشت

باقری با بیان اینکه در حوزه شهری یک رشته قنات و روستاهای شهرستان شاهرود شش رشته قنات وجود دارد، گفت: ۸۵۰ کیلومتر طول شبکه شهری و ۳۵۰ کیلومتر طول شبکه توزیع آب در روستاهای شهرستان شاهرود محسوب می شود که روی هم یک هزار و ۲۰۰ کیلومتر را شامل می شود از این میزان ۱۶۸ کیلومتر شهری و ۲۴۶ کیلومتر نیز خط انشعابات روستایی محسوب می شود.

وی با بیان اینکه ۲۵ باب مخزن آب در شهرهای شاهرود و ۷۵ باب مخزن آب در روستاهای شهرستان شاهرود وجود دارد، افزود: در سال مالی گذشته ۶۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار برای آبفای شاهرود در نظر گرفته شد که ۴۶ میلیارد و ۶۳۰ میلیون تومان تخصیص داده شد همچنین در سال مالی جاری ۶۲ میلیارد و ۳۹۰ میلیون تومان اعتبار مصوب شده که ۴۳ میلیارد و ۹۴ میلیون تومان آن تخصیص یافته و بخش عمده ای از این میزان جذب شده است.

اعتبارات آبفای شاهرود

رئیس آبفای شاهرود با بیان اینکه اعتبارات در قالب متوازن، محرومیت زدایی، ملی، استانی، فاضلاب و ... به این اداره در شهرستان اختصاص می یابد، ابراز کرد: سال گذشته سفر کمیسیون عمران به شهرستان شاهرود را شاهد بودیم که مصوبه ۱۵۰ میلیارد تومانی را برای آبفای شاهرود داشت این میزان مقرر شد در سه سال اختصاص یابد.

شاهرود تنها شهری است که همه منابع تامین آب آن زیرزمینی بوده و افق روشنی برای تامین آب ندارد

باقری با بیان اینکه در سفر کمیسیون عمران مجلس همچنین افزایش ظرفیت فاضلاب و ارتقای تصفیه خانه آب شاهرود دو درخواست مهمی بود که مطرح شد، ابراز کرد: مقرر شد که معاونان وزارت نیرو به شاهرود سفری داشته و موضوع را بررسی کنند که خوشبختانه این دو سفر برگزار شده است.

وی با بیان اینکه مجوز حفر ۱۵ حلقه برای ارتقای آب شاهرود اخذ شده که بخشی از آن در قالب قرارداد با پیمانکار منعقد شده و بخشی نیز دنبال تامین اعتبار هستیم، افزود: بالغ بر ۴۰ باب ایستگاه ها و چاه ها در سال گذشته مهندسی مجدد شد تا بتوانیم با اصلاح و تعویض پمپ چاه ها و اقداماتی از این دست آبرسانی را بهبود ببخشیم.

شاهرود دارای تنش آبی

مدیر آبفای شاهرود با بیان اینکه مدیریت فشار شبکه یکی از مهمترین موضوعاتی است که در شهرهای دارای تنش آبی باید صورت گیرد، ابراز کرد: این اقدام با ۱۸ فشار شکن داخل شهر شاهرود در دست اجرا است همچنین مطالعات زون بندی (منطقه بندی) شهر شاهرود انجام شده و مخازن مورد نیاز در این طرح ساخته شده است از سوی دیگر خطوط انتقال جدید نیز در این طرح دیده شده اما هنوز شاهد تکمیل پروژه نیستیم لذا دنبال تامین اعتبار این طرح هستیم تا بتوانیم با اجرای آن فشار آب را در تمام سطح شهر شاهرود یکسان و متعادل کنیم.

پروژه آب قطری پنج میلیون متر مکعب تخصیص و مجوز برای شاهرود داشت

باقری با بیان اینکه شاهرود تنها شهری است که همه منابع تامین آب آن زیرزمینی بوده و افق روشنی برای تامین آب ندارد زیرا شهرهای دیگر استان منابع رودخانه ای دارند اما شاهرود چنین موضوعی نیست، ابراز کرد: شاهرود منبع قابل اطمینانی ندارد و لذا طرح هایی پیشنهاد کردیم تا بتوانیم مشکل آب شاهرود را تا میزانی کاهش دهیم اما هر کجا خواستیم این طرح ها را اجرایی کنیم با تنش اجتماعی روبرو شدیم.

وی با بیان اینکه پروژه آب قطری پنج میلیون متر مکعب تخصیص و مجوز برای شاهرود داشت اما علیرغم اینکه ما ۵۸ کیلومتر خطوط انتقال احداث کردیم این میزان به دو و نیم میلیون متر مکعب کاهش یافت و آن هم به صورت کلی انجام نشد لذا سه سال طول کشید تا ما بتوانیم مجوز حفر چاه در آن منطقه را بگیریم ابتدا مجوز دو حلقه چاه داده شد که مجوز محیط زیست و منابع طبیعی و استعلام حوزه سیاسی و استحفاظی استانداری سمنان را داشت و قرارداد نیز بسته شد حتی دستگاه ها نیز به منطقه اعزام شد اما هشت ماه است که کار خوابیده و اجازه حفاری داده نمی شود.

مدیر آبفای شاهرود با بیان اینکه فعلاً موضوع قطری منتفی است و ما هم منبع جدید آب برای شاهرود پیدا نکرده ایم، بیان داشت: تمام مجوزها برای این امر گرفته و ۷۲ متر نیز حفاری شده است حتی پنج متر به آب نیز رسیده ایم اما جلوی ادامه کار گرفته شده است.

کد خبر: ۲۲۳٬۳۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha