۲۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۰
افزایش شیرین‌سازی آب دریا در بوشهر؛ دنبال کاهش وابستگی هستیم
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

افزایش شیرین‌سازی آب دریا در بوشهر؛ دنبال کاهش وابستگی هستیم

بوشهر- حمزه پور، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر از توسعه شیرین‌سازی آب دریا در استان خبر داد و گفت: تا سال ۱۴۰۱ با راه‌اندازی پروژه‌های آب‌شیرین‌کن ۴۰ درصد آب آشامیدنی استان بوشهر از منابع داخلی تأمین می‌شود.

محمد غلامحسینی؛ بازار: یکی از مهمترین چالش‌های حوزه آب شرب استان بوشهر را می‌توان وابستگی شدید به منابع آبی خارج از استان دانست که اکنون بیش از ۸۰ درصد از آب مصرفی در استان از طریق استان‌های همسایه تامین می‌شود.

استان های کهگیلویه و بویراحمد و فارس مهمترین تامین‌کننده آب در استان بوشهر هستند که آب پس از طی مسیر طولانی وارد خانه‌های مردم استان بوشهر می‌شود و البته تلفات بسیار زیادی را نیز در این مسیر دارد.

این میزان وابستگی باعث شده است تا در مقاطع مختلف سال و خصوصا در فصل گرم سال، آب شهرها و روستاهای مختلف استان بوشهر برای روزها و یا در برخی سال‌ها برای هفته‌ها قطع شود.

در حالی که برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس، آب کشاورزی خود را نیز از طریق دریا تامین می‌کنند، استان بوشهر همچنان در تامین آب شرب خود مانده است

در استانی که بیش از ۹۰۰ کیلومتر مرز دریایی دارد، تامین آب شرب نباید تبدیل به یک چالش اساسی شود و بلکه باید با استفاده از ظرفیت دریا برای تامین آب شرب مورد نیاز مردم استان اقدام شود.

در حالی که برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس، آب کشاورزی خود را نیز از طریق دریا تامین می‌کنند، استان بوشهر همچنان در تامین آب شرب خود مانده است و میزان تولیدی آب از دریا در استان بوشهر معادل یک هزارم کشورهای حاشیه خلیج فارس است. در این خصوص با مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر به گفتگو پرداختیم که مشروح آن را در ادامه می خوانید.

راه‌اندازی پروژه‌های آب‌شیرین‌کن‌ جدید
عبدالحمید حمزه پور در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: با راه‌اندازی پروژه‌های آب‌شیرین‌کن نیاز استان بوشهر به منابع خارج از استان به میزان ۲۰ درصد کاسته خواهد شد.

وی تصریح کرد: ۸۰ درصد منابع آب آشامیدنی استان بوشهر وابسته به استان‌های دیگر است که از طریق سد مخزنی مؤثر در استان کهگیلویه و بویراحمد ۶۰ درصد و از منطقه کازرون استان فارس شامل رودخانه شاهپور، چشمه ساسان و چاه‌های منطقه نیز ۲۰ درصد تامین می شود.

حمزه پور افزود: برای بهره‌برداری از منابع داخلی آب استان بوشهر که آب‌های شور، غیرمتعارف و دریا است برنامه‌ریزی ویژه‌ای برای استفاده و تولید آب شرب شده است.

وی با بیان اینکه بخشی از آب مورد نیاز آشامیدنی در دو شهر بوشهر و کنگان از طریق آب‌شیرین‌کن تأمین می‌شود، اضافه کرد: تولید آب از طریق آب‌شیرین‌کن‌های استان بوشهر روزانه ۳۰ هزار مترمکعب است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر از سرمایه‌گذاری هزار میلیارد تومانی بخش خصوصی در پروژه‌های آب‌شیرین‌کن استان بوشهر خبر داد و تصریح کرد: در قالب ۱۴ سایت نزدیک به ۱۵۰ هزار مترمکعب پروژه آب‌شیرین‌کن توسط بخش خصوصی در مرحله اجرا و یا در مرحله انتخاب سرمایه‌گذار است.

در قالب ۱۴ سایت نزدیک به ۱۵۰ هزار مترمکعب پروژه آب‌شیرین‌کن توسط بخش خصوصی در مرحله اجرا و یا در مرحله انتخاب سرمایه‌گذار است

هزینه شیرین‌سازی آب دریا ۱۰۰ هزار ریال است
وی با بیان اینکه که باید مدیریت مصرف و صرفه‌جویی آب مورد توجه مردم قرار بگیرد، تصریح کرد: اکنون هزینه هر مترمکعب شیرین‌سازی آب دریا ۱۰۰ هزار ریال است که با پرداخت یارانه کامل در اختیار مردم قرار می‌گیرد که این هزینه برای دولت بسیار بالا است.

حمزه پور افزود: ۲۰۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی برای تکمیل پروژه‌های آب‌رسانی روستایی شامل نوسازی و توسعه شبکه آب‌رسانی، احداث مخازن ذخیره آب، حفر و تجهیز چاه‌های آب شرب تخصیص‌یافته است.

۲ برابر سرانه مصوب مصرف، آب در استان بوشهر تأمین و تولید می‌شود
وی بیان کرد: سرانه‌های مصوب مصرف آب در شهرها و روستاها بین ۱۵۰ تا ۲۲۰ لیتر که در حال حاضر دو برابر همین سرانه آب در شهرها و روستاهای استان بوشهر تأمین و تولید می‌شود که بخشی از آن به نوع مصرف و استفاده و بخشی هم به هدر رفت آب از شبکه‌های آب‌رسانی بستگی دارد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر گفت: اگر مشترکان آب از شیوه‌های درست مصرف آب استفاده کنند و برای مصارف شرب و بهداشتی مورد توجه قرار دهند قطعاً هیچ کمبودی در سطح شهرها و روستاهای استان بابت آب شرب نداریم ولی متأسفانه در برخی نقاط به سبب انشعابات غیرمجاز و دست‌کاری شبکه‌های آب‌رسانی، استفاده نامطلوب آب شرب شبکه در خانه باغ‌ها، مشکلات آب‌رسانی ایجاد می‌شود.

نوسانات ارزی و تحریم‌های ظالمانه در اجرای طرح‌های آب‌شیرین‌کن‌ها در تأمین برخی تجهیزات اثر گذاشته است ولی تلاش شده در اجرای پروژه‌های آب‌شیرین‌کن وقفه‌ای ایجاد نشود

وی تصریح کرد: استفاده از آب شبکه برای آبیاری نخل‌ها، گیاهان و اراضی کشاورزی پیرامون منازل بر مشکلات آب شهرها و روستاها افزوده است که باید مشترکان غیر از مصرف بهداشتی و شرب بپرهیزند تا شاهد کمبود آب در برخی نقاط شهری و روستایی نباشیم.

حمزه پور گفت: با اجرای طرح توسعه و افزایش ظرفیت آب‌شیرین‌کن، تولید آب از پروژه آب‌شیرین‌کن بوشهر از ۱۰ هزار مترمکعب به ۲۲ هزار و ۵۰۰ مترمکعب افزایش یافت.

وی تصریح کرد: حفر، احیاء، کف شکنی و تجهیز چاه‌های آب شرب در نقاط مختلف استان بوشهر امسال مورد توجه قرار گرفت و در شهرستان‌های دشتی، جم، عسلویه، تنگستان و دشتستان امسال ۱۰ حلقه چاه حفر، تجهیز و اجاره و وارد مدار شده است.

وقفه‌ای در اجرای طرح‌های آب‌شیرین‌کن‌ها ایجاد نشده است
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر با بیان اینکه برخی از منابع اعتباری اجرای پروژه‌های آب‌شیرین‌کن ارزی است، افزود: نوسانات ارزی و تحریم‌های ظالمانه در اجرای طرح‌های آب‌شیرین‌کن‌ها در تأمین برخی تجهیزات اثر گذاشته است ولی تلاش شده در اجرای پروژه‌های آب‌شیرین‌کن وقفه‌ای ایجاد نشود.

حمزه پور اظهار کرد: اجرای آب‌شیرین‌کن ۶۰۰ مترمکعبی در روستای لاور ساحلی موجب تأمین آب شش روستای ساحلی خواهد شد و تابستان امسال وارد مدار بهره‌برداری می‌شود.

وی اضافه کرد: پروژه آب‌شیرین‌کن جزیره شیف بوشهر بر اساس برنامه زمان‌بندی تا پایان امسال افتتاح می‌شود و در این راستا تلاش می‌شود آب‌شیرین‌کن ۳۵ هزار مترمکعبی بوشهر تا پایان امسال بخشی از آن وارد مدار تولید شود و موارد بهره‌برداری قرار بگیرد.

حمزه پور گفت: پروژه‌های پنج هزار مترمکعبی شهر و روستاهای شهرستان عسلویه مجوزهای آن صادرشده که با حل مشکلات زمین و مجوزهای زیست‌محیطی به زودی اجرایی می‌شود.

وی با بیان اینکه سرمایه‌گذار آب‌شیرین‌کن هفت هزار و ۵۰۰ مترمکعبی تنگستان باید تا آخر سال پروژه را تحویل دهد، تصریح کرد: سرمایه‌گذار آب‌شیرین‌کن هفت هزار و ۵۰۰ مترمکعبی تنگستان انتخاب‌شده ولی به برنامه‌های مدنظر عمل نکرده است که تا پایان امسال وقت تکمیل پروژه را دارد که در غیر این صورت نسبت به فسخ قرارداد آن و برخورد قانونی اقدام می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر با بیان اینکه اقداماتی که سال گذشته انجام‌شده بخش عمده‌ای از تأمین آب شهرهای بوشهر و برازجان پایدار شده است، افزود: اکنون بخش عمده‌ای از محلات جنوبی شهر بوشهر از جمله تنگک‌ها، بهمنی، سبز آباد و دیگر نقاط تأمین آب آن شبانه‌روزی و پایدار شده است.

حمزه پور افزود: برخی نقاط شهر برازجان که قبلاً با بحران کم آبی و با جیره‌بندی مواجه بودند اکنون تأمین آب آن‌ها پایدار شده است.

کرونا و گرما باعث افزایش مصرف آب در استان بوشهر شده‌اند
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر گفت: فصل گرما و کرونا خودبه‌خود سرانه مصرف آب در استان بوشهر افزایش داده و مصرف از حد متعارف عبور کرده است.

حمزه پور افزود: انشعابات آب غیرمجاز سبب اختلال در مدیریت شبکه آب‌رسانی در توزیع و مصرف است که باید بر اساس قانون این انشعابات قطع شود که برای تحقق این مهم نیاز به همکاری بیشتر دستگاه‌های اجرایی ذیربط ازجمله فرمانداری‌ها، بخشداری‌ها، نیروی انتظامی، دستگاه قضایی، شوراها، دهیاری‌ها است.

وی بیان کرد: یکسری انشعابات غیرمجاز در حاشیه شهرها است که نیاز به همکاری شهرداری‌ها در تعیین تکلیف املاک آن‌ها است تا واگذاری انشعابات به آن‌ها به صورت قانونی صورت بگیرد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر اظهار کرد: سال گذشته با استفاده از ظرفیت‌های قانونی قریب سه هزار انشعاب آب، مجاز شد که پیش‌بینی می‌شود حداقل بیش از پنج هزار انشعاب غیرمجاز در شهرها و روستاها وجود داشته باشد.

کد خبر: ۲۲٬۳۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha