۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۷
 ایران و تعمیق روابط با ۱۰ اقتصاد برتر دنیا
رئیس هیات‌مدیره اتاق بازرگانی ایران و چین مطرح کرد

ایران و تعمیق روابط با ۱۰ اقتصاد برتر دنیا

رئیس هیات‌مدیره اتاق بازرگانی ایران و چین گفت: که ظرف ۵ تا ۱۰ سال آینده بین ۱۰ اقتصاد برتر دنیا از کشورهای آسیایی انتخاب می‌شوند، و هر کشوری میتواند باید با این کشورها وارد مناسبات عمیق شود.

به گزارش بازار، مجیدرضا حریری، رئیس هیئت‌مدیره اتاق بازرگانی ایران و چین با بیان این که دنیا در حال تغییرات بزرگ بین‌المللی است، گفت: جایگزینی مدل ابر قدرتی فعلی با مدل دنیای آینده در حال وقوع است و لذا باید با دیگر قطب‌های آینده در دنیا وارد باز تعریف روابط شویم.

وی همچنین با یادآوری شرایط تحریمی که توسط غرب و امریکا بر ما تحمیل شده است، گفت: این شرایط موجب می‌شود امکان مطلوب نمودن مناسبات اقتصادی با غربِ فعلی میسر نیست و ۵۰ درصد اختیار در این زمینه در دست ماست.

اما امریکا نشان داد که همچون امضای سند برجام، می‌تواند هر توافقی را به‌راحتی کنار بگذارد و ازاین‌رو باید فشار تحریم را از روی اقتصاد کشور برداریم و راهی جایگزین برای ارتباط با غرب و امریکا برای خود تعریف کنیم که این مهم ما را ملزم می‌سازد با اقتصادهای نوظهور در شرق رابطه‌ای سنگین، وزین و نزدیک‌تر داشته باشیم.

حریری لزوم در دست‌گیری برگ‌های برنده با شرق را متذکر شد و افزود: این مسئله در مذاکرات به درد ما خواهد خورد.

رئیس هیئت‌مدیره اتاق بازرگانی ایران و چین در بخشی دیگر از سخنان خود در رادیو گفت‌وگو با تأکید بر این مطلب که باید برای ارتباط‌گیری با همه دنیا هدف‌گذاری کنیم، اذعان داشت: برای رسیدن به این ارتباط به یک‌سری تاکتیک نیاز داریم که ارتباطات در حد مجاز و تمایلِ دو طرف باید برقرار شود.

وی لزوم تحکیم این ارتباط با حفظ منافع ملی را یادآور شد و افزود: معتقدم بحث‌های دلارزدایی شعار است و باید از آن فاصله گرفت و لذا باید پذیرفت که در شرایط فعلی ۶۰ درصد اقتصاد دنیا با دلار انجام می‌گیرد و نباید خود را از این مسئله محروم کنیم.

از طرفی نمی‌توان مدعی شد که مبادله با پول ملی و تجارت آزاد به شکل دو یا چندجانبه و نیز منطقه‌ای باید مسکوت بماند؛ ازاین‌رو همه این مسائل باید حول یک استراتژی اتفاق افتد و در هر برهه‌ای یکی از تاکتیک‌های اقتصادی‌اش رو اهمیت بیشتری می‌یابد.

رئیس هیئت‌مدیره اتاق بازرگانی ایران و چین خاطرنشان کرد: ما باید تاکتیک‌های متنوع داشته و انعطاف‌پذیر باشیم تا در صورت تغییر شرایط، خود را با ویژگی‌های جدید اقتصاد در دنیا تطبیق دهیم.

کد خبر: ۲۲۳٬۳۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha