۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۴
 عراق پروژه جاده توسعه را کلید زد

عراق پروژه جاده توسعه را کلید زد

نخست وزیر عراق گفت: پروژه جاده توسعه ستونی از اقتصاد پایدار و پیوندی است که به همسایگان و منطقه خدمت می‌کند.

به گزارش بازار، عراق طی کنفرانسی که مقامات کشورهای همسایه را در پایتخت گرد هم آورد، از پروژه زمینی و راه آهنی خبر داد که خلیج فارس را به مرز ترکیه متصل می‌کند و از طریق آن می‌خواهد به خط اصلی حمل و نقل کالا بین خاورمیانه و اروپا تبدیل شود.

این پروژه - که هزینه آن توسط دولت عراق حدود ۱۷ میلیارد دلار و طول ۱۲۰۰ کیلومتر در داخل عراق تعیین شده است - هنوز در مراحل اولیه است.

بغداد آرزو دارد این پروژه را با همکاری کشورهای منطقه از جمله قطر، امارات، کویت، عمان، اردن، ترکیه، ایران و عربستان سعودی اجرا کند که نمایندگان آن از وزارتخانه‌های حمل و نقل برای شرکت در کنفرانسی که به اعلام این پروژه اختصاص داشت به بغداد دعوت شدند.

بر اساس بیانیه کمیته حمل و نقل و اقتصاد پارلمان - که توسط خبرگزاری عراق گزارش شده است - این پروژه "یک سرمایه گذاری برای کشورهای شرکت کننده خواهد بود و هر کشوری می‌تواند بخشی از پروژه را تکمیل کند. "

در این بیانیه با اشاره به اینکه امیدواریم این پروژه ظرف ۳ تا ۵ سال تکمیل شود، افزود: مکانیسم سرمایه گذاری پس از برگزاری کنفرانس با کشورهای شرکت کننده مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

عراق نفت خیز از وخامت زیرساخت‌ها و جاده‌های خود در نتیجه دهه‌ها جنگ و فساد گسترده رنج می‌برد.

نخست وزیر عراق تأیید می‌کند که یکی از اولویت‌های دولت او بازسازی زیرساخت‌های حمل و نقل و جاده و همچنین بخش فرسوده برق است.

این پروژه که "جاده توسعه" نامیده شد، به عراق اجازه می‌دهد از موقعیت جغرافیایی خود استفاده کند و آن را به گذرگاه کالا و تجارت بین خلیج فارس و اروپا تبدیل کند.

در حال حاضر کار برای بازسازی بندر فاو در جنوب عراق در مجاورت کشورهای حاشیه خلیج فارس در حال انجام است که ایستگاه اصلی دریافت کالا قبل از حمل و نقل زمینی خواهد بود.

این پروژه همچنین با هدف ایجاد ۱۵ ایستگاه قطار برای کالا و مسافر در طول خط، از بصره در جنوب، عبور از بغداد و رسیدن به مرز با ترکیه، در نظر گرفته شده است.

عبدالرزاق محیبس، وزیر حمل و نقل عراق، تایید کرد که دولت قصد دارد فاز اول پروژه بندر الفاو را در پایان سال ۲۰۲۵ به بهره برداری برساند.

وی خاطرنشان کرد: میزان دستاوردهای بندر فاو در فاز اول بیش از ۵۰ درصد بوده است.

کد خبر: ۲۲۳٬۲۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha