۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۳
کوچ سرمایه ها از بازار طلا و سکه به بازار خودرو! | قیمت سکه، طلا  و ارز کاهشی شد
« بازار» گزارش می دهد

کوچ سرمایه ها از بازار طلا و سکه به بازار خودرو! | قیمت سکه، طلا  و ارز کاهشی شد

بازار طلا این روزها در حالی از وجود خریداران خالی شده است که به گفته کارشناسان این صنف نام نویسی گسترده مردم برای خودرو و نوسان قیمت طلا باعث شده است تا معامله چندانی در این بازار اتفاق نیفتد.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: بازار معاملات طلا و سکه که تا چندی پیش به دلیل ثبات نرخ ارز روال عادی خود را سپری می کرد مدتی است از رونق افتاده است و فروشندگان این صنف مشتری چندانی ندارند. واحدهای طلا فروشی به ندرت مصنوعات طلا می فروشند اما در مقابل بازار خرید طلا همچنان گرم است و فروشندگان طلا و سکه این روزها به بازار هجوم آورده اند تا با نقد کردن سرمایه های خود پول آن را صرف ثبت نام یا خرید خودرو کنند.

طلایی که از دیر باز به عنوان سرمایه ای نقد در مواقعی چون خرید خانه، خودرو، گوشی موبایل، هزینه سفر و... و. همیشه به داد سرمایه گذاران آن می رسد. به طوری که اکنون خیل عظیمی از مردم که اندوخته ای در قالب طلا و سکه دارند آن را به بازار آورده تا با فروش آن بتوانند برای دستیابی به خرید خودرو ثبت نام کنند.

ثبت نام خودرو هر چند شرایط خاص خود را دارد اما مابه التفاوت قیمت آن در بازار آزاد و کارخانه درصورت دستیابی متقاضیان به خودروهای داخلی و مونتاژی بین ۱۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان برآورد می شود در چنین شرایطی است که سرمایه ها از بازار طلا به این بازار کوچ کرده است

ورود سرمایه ها به بازار خودرو، بازار طلا را کساد کرد

هر چند قیمت طلا این روزها از نوسان بالایی برخوردار نیست اما به گفته کارشناسان قیمت طلا و سکه در پی افت تدریجی نرخ ارز مسیر کاهشی را می پیماید به طوری که سکه ۳۳ میلیونی ماه گذشته هم اکنون در آستانه ورود به کانال ۳۰ میلیون تومان است و طلا نیز که برای ورود به کانال ۳ میلیون تومان در هرگرم خیز برداشته بود این روزها در بازار به کمتر از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده است. به هر حال فراز و نشیب قیمت ها در بازار های سرمایه گذاری به گونه ای است که هر از چندگاهی یک بازار رونق می گیرد و سرمایه ها از سایر بازارهای سرمایه گذاری به آن بازار سرازیر می شوند. به طور مثال با گرم شدن بازار ثبت نام خودرو بخش عمده نقدینگی از هفته های گذشته به سمت خرید این کوچ کرد.

این در حالی است که در سال گذشته بازار ارز و سکه جولانگاه سرمایه گذاران شده بود و خیلی از سرمایه ها در این بازار به خرید و فروش این کالاها اختصاص می یافت. ثبت نام خودروهایی که هر چند شرایط خاص خود را دارد اما مابه التفاوت قیمت آن در بازار آزاد و کارخانه درصورت دستیابی متقاضیان به خودروهای داخلی و مونتاژی بین ۱۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان برآورد می شود. در چنین شرایطی است که سرمایه گذاران برای ثبت نام خودرو در سامانه یک پارچه خودرو به این بازار هجوم آورده اند تا بتوانند به خودرو مورد نیاز دست یابند و یا از این طریق سود قابل توجهی را از سرمایه گذاری در این بخش نصیب خود کنند.

با توجه به ثبات نسبی قیمت ارز در بازار و احتمال نزولی شدن نرخ آن به دلیل تاثیر گذاری مسائل سیاسی و ... همچنین فعال شدن ارتباطات دیپلماسی کشور با برخی کشورها، پیش بینی ها حکایت از افت قیمت طلا در صورت کاهشی شدن نرخ ارز در بازار داخلی دارد

احتمال افت قیمت طلا با نزولی شدن قیمت ارز

ابراهیم محمدولی، فعال بازار طلا و رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفتگو با خبرگزاری «بازار» درباره وضعیت این روزهای بازار طلا گفت: بازار طلا به دلیل نوسانات قیمتی و فعال شدن سایر بازارهای سرمایه گذاری نظیر خودرو مدتی است از رونق چندانی برخوردار نیست اما با توجه به ثبات نسبی قیمت ارز در بازار و احتمال نزولی شدن قیمت ها در این بازار به دلیل تاثیر گذاری مسائل سیاسی و ... همچنین فعال شدن ارتباطات دیپلماسی، پیش بینی ها حکایت از افت قیمت در صورت کاهشی شدن نرخ ارز در بازار داخلی دارد.

وی با بیان اینکه خرید طلا همیشه برای سرمایه گذارانی که می خواهند مدتی طلا را نگه دارند سودآور بوده است، گفت: معاملات طلا چندسالی است به دلیل کاهش قدرت خرید مردم در پی رشد نرخ تورم چون گذشته پر رونق نیست و معامله این کالا متاسفانه خیلی در قالب خرید مصنوعات طلا انجام نمی شود و چنانچه خریدی نیز صورت گیرد اغلب مشتریان خواهان طلای کهنه و آب شده برای سرمایه گذاری با هدف جلوگیری از افت ارزش سرمایه های خردی که دارند هستند. در چنین شرایطی است که واحدهای طلا فروشی معاملات چندانی انجام نمی دهند زیرا پول مازاد آنچنانی در دست مردم نیست که آن را به خرید طلا اختصاص دهند.

سفارشات قابل توجهی برای خرید مصنوعات طلای ایران با عیار بالا و وزن سنگین وجود دارد اما به دلیل برخی مسائل چون تحریم ها و مشکلات بانکی تامین نیاز متقاضیان چون گذشته برآورده نمی شود، البته با توجه به رایزنی های دیپلماسی امید است مسیر صادرات مصنوعات طلا هموار شود

رونق تولید مصنوعات طلا با ورود یک تن شمش به کشور

رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران در پاسخ به این سئوال که طبق گزارش های موجود یک تن شمش طلا در قالب بازگشت ارز صادرات به کشور وارد شده است، اثر بخشی آن در صنعت طلا و بازار این کالا چگونه خواهد بود؟ گفت: شمش مواد اولیه ساخت طلاست حال از آنجایی که تولیدکنندگان طلا به این کالا نیاز ضروری دارند و خیلی ها برای تهیه آن در زمان کمبود دچار مشکل می شوند اما هم اکنون با ورود این محموله سنگین به کشور بی تردید دستیابی فعالان صنعت طلا به این کالا آسان می شود. مزایای دیگر آن این است که معمولا تولید کنندگان طلا اگر بخواهند مثلا هر گرم شمش را ۳ میلیون خریداری کنند درصدی اضافه برای تهیه آن به دلیل محدودیت شمش می پردازند اما با وفور این کالا در کشور فعالان صنعت طلا دیگر رقمی اضافه را برای خرید شمش نمی پردازند.

وی با بیان اینکه تولید مصنوعات طلا به دلیل ظرافت کاری کم نظیر آن در ایران زبانزد کشورهای خارجی بخصوص همسایگان است، افزود: سفارشات و تقاضای قابل توجهی برای خرید مصنوعات طلای ایران با عیار بالا و وزن سنگین وجود دارد اما به دلیل برخی مسائل چون تحریم ها و مشکلات بانکی تامین نیاز متقاضیان چون گذشته برآورده نمی شود. البته اکنون با توجه به رایزنی های دیپلماسی چون ورود پادشاه عمان به کشورمان امید است مسیر دادو ستد و صادرات مصنوعات طلا هموار و موانع پیش رو برداشته شود. چرا که اگر راه صادرات طلا هموار شود از این طریق می توان علاوه بر فعال شدن و رونق بخشی صنعت ساخت طلا، ارزآوری قابل توجهی را از این طریق نصیب کشور کرد.

قیمت طلا، سکه و ارز امروز در بازار نسبت به روزهای گذشته روندی کاهشی گرفت به طوری که در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هر گرم ۲ میلیون و ۴۹۵ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۳۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و نرخ دلار آزاد به کمتر از ۵۱ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است

کاهش قیمت ها در بازار ارز، سکه و طلا

اظهارات رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران در خصوص وضعیت بازار طلا در حالی مطرح است که قیمت طلا، سکه و ارز امروز در بازار نسبت به روزهای گذشته روندی کاهشی به خود گرفته است. به طوری که در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هر گرم ۲ میلیون و ۴۹۵ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۳۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان همچنین سکه تمام‌بهار آزادی طرح قدیم ۲۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان شده است.

علاوه بر این بر اساس معاملات بازار مبادله ارز و طلای ایران، قیمت هر اسکناس دلار امروز با کاهش نسبت به روز کاری قبل معادل ۴۲ هزار و ۴۹۹ تومان و قیمت حواله دلار ۳۸ هزار و ۶۳۶ تومان اعلام شده است. همچنین در مرکز مبادله ارز و طلا، نرخ اسکناس درهم نیز ۱۱ هزار و ۵۷۲ تومان و نرخ حواله درهم نیز ۱۰ هزار و ۵۲۰ تومان اعلام شده است. این در حالی است که قیمت دلار آزاد که روز گذشته در آستانه ۵۲ هزار تومان قرار گرفته بود هم اکنون با سیر تدریجی نزولی به ۵۱ هزار ۵۰۰ تومان رسیده و فعالان بازار طلا احتمال تداوم افت قیمت این کالا را در روزهای آینده پیش بینی می کنند.

کد خبر: ۲۲۳٬۲۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha