۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۲
بیم ها و امیدهای شش جزیره مسکونی_مصنوعی در مازندران؛ حسرت نوازی جدید برای بندرهای متوسط به پایین خزر
بازار گزارش می‌دهد؛

بیم ها و امیدهای شش جزیره مسکونی_مصنوعی در مازندران؛ حسرت نوازی جدید برای بندرهای متوسط به پایین خزر

تنکابن- قرار است شش جزیره مصنوعی مسکونی در حاشیه دریای مازندران احداث شود اما به‌راستی مشتریان و مالکان این خانه‌های لوکس چه کسانی هستند.

بازار؛ گروه استان ها: حرکت لاک پشتی و روند کند اجرای مسکن ملی در مازندران متولیان امر را بر آن داشت تا در دریا و روی آب جزایر مصنوعی مسکن را ایجاد کنند.

دو سالی از شروع پروژه مسکن ملی در مازندران می گذارد اما همچنان این پروژه بزرگ به دلایل مختلف از جمله کمبود زمین در مراحل اولیه و ابتدایی قرار دارد. به رغم تلاش های صورت گرفته تاکنون فقط ۱۳۴ هکتار برای پروژه مسکن ملی مازندران تهیه ساخت ۱۰ هزار خانه نیز شروع شده است اما متقاضیان زیادی چشم به این طرح ملی دوختند تا خانه دار شوند.

حساب های اولیه حکایت از آن دارد به سرانجام رساندن پروژه مسکن ملی در مازندران ۱۵۰۰ هکتار زمین نیاز دارد و با توجه به محدودیت های موجود از جمله ارزش بالای زمین و درجه یک و دو بودن اراضی استان تامین زمین در مازندران با کندی روبرو شده است. از سوی دیگر به رغم آنکه دولت دستگاه های اداری را مکلف کرد تا اراضی مازاد را برای این طرح اختصاص دهند اقبال دستگاههای اجرایی مازندران در این زمینه کم رنگ بوده است.

اخیراً طرحی از سوی وزارت راه و شهرسازی مطرح شد تا در قالب آن شش جزیره مسکونی در حاشیه دریای خزر برای ساخت مسکن در استان در نظر گرفته شود. اتفاقی که قبل از آن بهتر است شرایط ساحل نشینان به پای حداقل معیشت برسد تا مبادا خوشگذرانی های طبقه مرفه در برابر چشمان اهالی، تبدیل به حسرتی جدید برای آنها شود.

اگرچه متولیان امر بر این عقیده هستند که درآمد حاصل از این طرح برای ساخت کلان پروژه آزادراه غرب مازندران از چالوس تا رامسر هزینه می شود اما این جزایر مصنوعی در حاشیه خزر مشتریان خاص خود را دارد و دست افراد محروم و نیازمند به کلید این خانه‌ها نخواهد رسید.

شش جزیره مصنوعی احداث می شود

معاون وزیر راه وشهرسازی در گفتگو با خبرنگار بازار از طراحی شش جزیره مصنوعی مسکونی در حاشیه نوار ساحلی و اجرای پروژه آزادراه غرب مازندران خبر داد.

مشتریان جزایر مسکونی مصنوعی ساحلی در مازندران چه کسانی هستند

خیرالله خادمی با بیان این کلان پروژه آزادراه غرب مازندران به طول ۹۰ کیلومتر اجرا می شود، تصریح کرد: برای این پروژه ۶۰ هزار میلیارد تومان هزینه اجرا و حدود ۱۰ تا ۲۰ هزار میلیارد تومان هزینه تملک پروژه درنظر گرفته شده است و قرار شد برای سرمایه گذاری در آن در شش نقطه جزایر مصنوعی ایجاد کنیم تا درآمد صرف ساخت پروژه شود.

پروژه مسکن ملی در مازندران به یک دغدغه تبدیل شده است و با آن که سعی شده از ظرفیت های مختلف نظیر بازآفرینی بافت شهری، بهسازی بافت های فرسوده ارتفاع سازی و غیره برای تحرک بخشیدن این طرح بهره گرفته شود اما هنوز این پروژه ملی شتاب لازم را در مازندران ندارد. وزیر راه و شهرسازی در حاشیه سفر به مازندران و بازدید از پروژه های این استان می گوید: ساخت مسکن ملی از اولویت های مهم دولت به شمار می رود.

مهرداد بذرپاش در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان این که تملک زمین در استان مازندران به دلیل اقلیم سرزمینی و ارزش بالای زمین آن با مشکل روبرو است افزود :مولد سازی دارایی های دولتی از جمله راهکارها برای تهیه زمین و مسکن ملی در استان به شمار می رود.

۱۳۰ هکتار زمین تهیه شده است

وی با بیان اینکه تهاتر، واگذاری زمین، تعیین قیمت برای ساخت مسکن ملی از اختیاراتی که بع استان داده شده است بر لزوم تسریع در اجرای این طرح تاکید کرد و با بیان اینکه در استان مازندران برای تامین زمین و اجرای پروژه های مسکن ملی با مشکل روبرو است، گفت: تاکنون با همت همکاران ۱۳۰ هکتار زمین برای اجرای پروژه ها تهیه شده است.

وزیر راه وشهرسازی با اظهار این که چهار شهرک مسکونی به مساحت ۲۲۲ هکتار در آستانه تصویب در شورای عالی مسکن و شهرسازی است، افزود: این طرح در هفته های آینده تصویب می شود.

وی با بیان اینکه ۱۰ هزار پروژه تاکنون در استان اجرا شده است، شمار واجدان شرایط را ۲۲ هزار نفر ذکر کرد و گفت: از نهادها و دستگاه‌های اجرایی درخواست داریم تا زمین های مازاد را برای اجرای پروژه ها به راه و شهرسازی معرفی کنند.

وزیر راه و شهرسازی با عنوان این که در حوزه تامین زمین برای مسکن ملی در استان با عقب ماندگی روبرو هسیتم، گفت: طی چند ماه اخیر سرعت پروژه های مسکن ملی در استان مازندران شتاب یافته است.

تجربه های شکست خورده جزایر ساحلی در مازندران

مازندران تجربه ساخت مارینا ساحلی در حاشیه دریا و ساحل را در متل قو از توابع بخش عباس آباد درغرب مازندران و دیگر مناطق را داراست و مشتریان این خانه های لوکس روبه آب و دریا و جنگل، تاجران خوش نشینی هستند که چند روز از سال را در آن می گذارنند و معماری و طراحی این گونه برج های دو تا چندقلو، سیما و منظر را از بین برده است و به نظر می رسد مالکان خانه های جزایر مصنوعی نیز از این دست باشند.

مشتریان جزایر مسکونی مصنوعی ساحلی در مازندران چه کسانی هستند

از سوی دیگر در استان مازندران ۱۳۰ هزار نفر برای پروژه مسکن ملی ثبت نام کرده بودند که بخش عمده از آن ها احراز صلاحیت نشدند و اندک افرادی که واجد شناخته شدند نیز از واریز آورده اولیه عاجز هستند و توان پرداخت ۴۰ میلیون تومان وجه اولیه را ندارند واین افراد به هیچ وجه رویای خانه دار شدن در جزایر مصنوعی دریایی و لب ساحل را در سر نمی پرورانند.

علی دیوسالار مدیرکل راه شهرسازی مازندران ا بیان اینکه ۱۱ هزار واحد مسکن ملی در استان منجر به قرار داده شده است، سهمیه استان را برای ساخت مسکن ملی ۱۵۵ هزار واحد بیان کرد و افزد: طی ۴ سال فعالیت دولت ۱۵۵ هزار واحد مسکن در استان احداث می شود.

وی یادآور شد: در قالب برش یک ساله ۳۸ هزار واحد مسکن باید احداث شود و تاکنون بیش از ۱۱ هزار واحد مسکن ملی در استان منجر به عقد قرارداد شده است.

سرپرست اداره‌کل راه و شهرسازی مازندران اظهار داشت: هر هفته در استان شورای مسکن برگزار می شود و آهنگ ساخت مسکن در استان شتاب یافته است.

وی از تهیه زمین دولتی برای ساخت ۱۱ هزار و ۵۶۸ واحد مسکن ملی خبر داد و گفت: این اراضی در شهرستان های مختلف تامین و تهیه شده است.

با آن که هنوز طرح ایجاد جزایر مصنوعی مسکونی در غرب مازندران در حد طرح مطرح شده است، خیز برخی پایتخت نشینان برای خرید املاک در مناطق اجرای طرح شروع شده است و بین سوداگری زمین بیش از پیش تهدیدکننده خواهد بود.

کد خبر: ۲۲۳٬۱۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha