تحول در ساختار بودجه ضروری است
معاون اقتصادی رئیس‌جمهور:

تحول در ساختار بودجه ضروری است

معاون اقتصادی رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه باید تحولی در ساختار بودجه به وجود آید، گفت: این مهم به‌عنوان یکی از دستورات مقام معظم رهبری به شورای هماهنگی قوا ابلاغ و در این زمینه سندی تهیه شده است.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، محسن رضایی معاون اقتصادی رئیس‌جمهور، خواستار ارائه نظر فعالان اقتصادی درباره بخشنامه‌ها و ساختار بودجه کشور شد و گفت: لایحه بودجه حتی پس از تصویب، باوجود کمبود منابع ممکن است در اجرا با تغییراتی مواجه باشد؛ ازاین‌رو برای تحول ساختار بودجه، نظام بانکی و سرمایه‌گذاری، تولید و اشتغال سه سند راهبردی در دولت تهیه شده و به تأیید رهبری خواهد رسید تا با تغییر دولت‌ها در کشور ماندگار شود.

رضایی در هشتاد و پنجمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان با موضوع بررسی موانع و مشکلات افزایش تولید در سال ۱۴۰۲، افزود: تحول نظام بانکی کشور یک مسئله بسیار کلیدی و ریشه‌ای برای ایران است؛ در مسئله بانک‌ها اگر امروز تحریم‌ها کامل برداشته شود، بعید می‌دانم بانکی از خارج با ما کار کند، زیرا صورتحساب، استاندارد و شاخص‌های آنها آمادگی معامله بزرگ ۲۰ میلیارد دلاری را ندارد و حداکثر در حد چند میلیون دلار ممکن است با بانک‌های ما کار کنند که این باید حل شود.

معاون اقتصادی رئیس‌جمهور گفت: موضوع سوم سرمایه‌گذاری، تولید و اشتغال است که آن را در سطح کلان پیگیری می‌کنیم و این سه سند راهبردی در دولت تهیه شده است.

وی تصریح کرد: اگر بخشنامه‌ها چارچوب محکمی داشته باشد، مجلس قانونی برخلاف آن نمی‌نویسد و وزرا نیز نمی‌توانند آن را تغییر دهند. رضایی افزود: تلاش داریم تحولات و اصلاحات اقتصادی عمیقی در کشور آغاز شود؛ اما مشکل فشارهای اجتماعی را داریم که باید گفت برای این تحولات، صبر و حوصله می‌خواهیم.

وی عنوان کرد: با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی فضاسازی گسترده‌ای شد و برخی از دوستان ما دلشان لرزید و مقداری کار را متوقف کردند که به نظر من باید این تحولات را سریع ادامه دهیم و به گذشته برنگردیم.

معاون اقتصادی رئیس‌جمهور گفت: مسئله دیگر اقدامات نمایشی است که از صد سال پیش به کشور آمده و برای این اقدامات نمایشی کف و سوت و هورا می‌کشند اما مقابل اقدامات تحول آمیزی که ممکن است مقداری درد داشته باشد اما گشایشی بزرگ دارد، همه فشار وارد می‌کنند.

وی اضافه کرد: مردم با تمام قدرت مثل دوران جنگ به صحنه بیایند و مسائل را حل‌وفصل کنند، فاصله بین دولت و مردم را بردارید، ما دیر آغاز کردیم اما ایران باید گام‌های صنعتی شدن را به معنای واقعی با سرعت بیشتری بردارد.

رضایی افزود: یکی از اقدامات جراحی اقتصادی اینکه اختیارات از وزارتخانه‌ها به استان‌ها داده شود که کاری اساسی است اما مقاومت‌هایی در مجلس و وزرا وجود دارد؛ برخی مخالف ایده ایالات اقتصادی هستند اما حداقل یک پله پایین‌تر بیایید و به استان‌ها تفویض اختیار کنید.

وی گفت: در خصوص تسهیلات ارزی، جزء دال بند ۶ قانون بودجه کشور، با صندوق توسعه ملی توافق کردیم که به بانک مرکزی و صنعت و معدن ابلاغ شده که کار پیگیری شود و اگر در اجرا گرهی وجود دارد، آن را به ما منتقل کنید.

معاون اقتصادی رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش نیز گفت: اولین مشکل کشور در نگاه ملی صنعتی نشدن ایران است، خیلی‌ها فکر می‌کنند بنگاه‌داری یعنی صنعت شدن، درحالی‌که این موضوع، قدم نخست در این حوزه است و در آن نیز در جا می‌زنیم؛ بیش از ۸۰ سال کارخانه و بنگاه می‌سازیم اما این اقدام امتداد پیدا نکرده است.

وی افزود: تولید مواد خام صنعتی و فروش نخستین گام صنعتی شدن است و گام‌های بعدی به ترتیب تولید قطعه، ماشین‌آلات، محصولات صنعتی و اکنون تولید دانش در حال صنعتی شدن است که ما در این مراحل درجا می‌زنیم و صنعتی شدن، تنها وظیفه دولت و سایر قوا نیست بلکه کارآفرینان و نخبگان ما نیز باید فکری اساسی در این حوزه کنند.

کد خبر: ۲۲۳٬۰۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha