پروژه‌های تسهیل تجارت ایران و پاکستان با سرعت بیشتری عملیاتی می‌شوند
در نشست بررسی تجارت تهاتری ایران و پاکستان مطرح شد

پروژه‌های تسهیل تجارت ایران و پاکستان با سرعت بیشتری عملیاتی می‌شوند

در نشست بررسی تجارت تهاتری ایران و پاکستان با تاکید بر تسریع نهایی‌سازی مکانیزم تهاتر میان دو کشور مطرح شد: پروژه‌های تسهیل تجارت ایران و پاکستان با سرعت بیشتری عملیاتی می‌شوند.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، نشست بررسی تجارت تهاتری ایران و پاکستان به همت معاونت بین‌الملل اتاق ایران و با حضور رضا امیری‌مقدم سفیر جدید ایران در پاکستان، هادی طالبیان‌مقدم مدیرکل دفتر شبه قاره هند سازمان توسعه تجارت و نمایندگانی از اتاق زاهدان، اتاق مشترک ایران و پاکستان، گمرک و وزارت کشاورزی برگزار شد.

نیلوفر اسدی، سرپرست معاونت بین‌الملل اتاق ایران در این نشست با بیان اینکه تهاتر یکی از راه‌کارهای توسعه تجارت به ویژه با کشورهایی است که مشکلات بانکی و نقل و انتقالات مالی با آن‌ها با دشواری انجام شده و هزینه جابجایی زیاد است ادامه داد: با تهاتر دیگر نیاز به جابجایی ارز خارجی نیست و تبادل کالا و خدمات از طریق پول‌های ملی دو طرف انجام خواهد شد.

او با اشاره به مطرح شدن موضوع تجارت تهاتری با پاکستان از سال ۹۹ گفت: اگرچه اقداماتی در این راستا انجام اما هنوز مکانیزم تهاتر کالا با تعیین سقف و اقلام مشخص میان دو کشور نهایی نشده است. در صورت نهایی شدن این مکانیزم می توان با همکاری بخش خصوصی، بانک مرکزی و سازمان توسعه، برای تبادل بخشی از کالاهای صادراتی و وارداتی به صورت تهاتر اقدام کرد.

اسدی تاکید کرد: قرار نیست تجارت فعلی ایران و پاکستان به تهاتر محدود شود. هدف این است که سقفی را مشخص کنیم تا تهاتر برای ایجاد گشایش در صادرات کالاهایی با تنوع بیشتر به پاکستان و واردات کالاهای مورد نیاز ایران از این مسیر استفاده شود. با توجه به مشکلات بانکی بین دو کشور، در صورت عملیاتی شدن این روش امکانات و زیرساخت‌های ما برای افزایش صادرات و همچنین تسهیل واردات با قیمت تمام شده کمتر افزایش خواهد یافت.

او با اشاره به حجم تجارت رسمی حدود ۲.۴ میلیارد دلاری دو کشور افزود: میزان صادرات از ایران به پاکستان در اقلام کشاورزی حدود ۳۵۰ میلیون دلار و این میزان برای پاکستان ۶۵۰ میلیون دلار است. بنابراین یکی از حوزه‌های محوری تبادل کالا در حوزه کشاورزی است و لازم است اقلام قابل تهاتر در این بخش مشخص شوند. اسدی ادامه داد: عمده واردات ما از پاکستان برنج است. اما ممنوعیت‌های فصلی و غیره در برخی مقاطع در مورد این کالا وجود دارد و باید دید چه کالاهای دیگری می‌تواند برای واردات تهاتری مناسب باشد. نیاز است لیست کالاهای اساسی وارداتی که پاکستان می‌تواند تامین‌کننده آن‌ها باشد مشخص شوند.

رضا امیری مقدم سفیر جدید ایران در پاکستان هم با بیان اینکه موضوع تهاتر یکی از پروژه‌های تسهیل تجارت دو کشور به صورت جدی مورد توجه است، تاکید کرد: باید راه‌کارهای عملیاتی پیشنهاد کنیم که تجار نیز از آن‌ها استقبال کنند. هر اندازه کار تجارت را ساده‌تر کنیم حجم تجارت دو کشور افزایش خواهد یافت.

او با اشاره به مبادلات تجاری از مجاری غیر رسمی میان دو کشور افزود: اگر فرایند تجارت رسمی پیچیدگی بیشتری پیدا کند ما به طرف تجارت غیر رسمی حرکت می‌کنیم. باید تمهیداتی بیندیشیم که تجارت دو کشور از مسیر قانونی افزایش پیدا کند.

او تاکید کرد: با توجه به بررسی‌های صورت گرفته، مکانیزم نهایی تهاتر با همکاری بخش‌های خصوصی و دولتی به سرعت اجرایی شود تا اگر اشکالاتی وجود دارد برطرف شوند.

هادی طالبیان مقدم، مدیرکل آسیای جنوبی سازمان توسعه تجارت هم در این نشست با اشاره به سابقه اقدامات انجام شده در تسهیل تجارت با پاکستان گفت: در جهت رفع برخی موانع همکاری‌های تجاری از جمله در موضوع تجارت ترجیحی و تشکیل بازارچه‌های مرزی اقدامات خوبی انجام شده است. همچنین کارگروه تهاتر ایجاد شده و این موضوع به جد در حال پیگیری است و ساختارهای مالی مورد نیاز آن نیز وجود دارد. البته لازم است حوزه اقلام تهاتری مشخص شود.

او افزود: با توجه به الزام انجام تعهدات ارزی صادرکنندگان در برخی کالاها از جمله محصولات پتروشیمی و فولاد برای بازگرداندن ارز، تهاتر می‌تواند در اقلام دیگری انجام شود.

در ادامه نشست با حضور نمایندگان اتاق زاهدان و اتاق مشترک ایران و پاکستان، سازوکارهای پیشنهادی برای تهاتر به بحث گذاشته و مقرر شد، ظرف دو هفته مکانیزم نهایی تجارت تهاتری ایران و پاکستان با اعلام نظر دستگاه‌های مرتبط جمع‌بندی شود.

کد خبر: ۲۲۳٬۰۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha