۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۱۲
دلیل ادامه رکود در بازار جهانی آهن چیست؟| احتمال افزایش قیمت در تابستان
بازار گزارش می‌دهد؛

دلیل ادامه رکود در بازار جهانی آهن چیست؟| احتمال افزایش قیمت در تابستان

بازار فلزات اساسی از جمله سنگ آهن همچنان در بی رمقی و رکود به سر برده و به نظر می رسد این وضعیت برای ماه آینده نیز ادامه داشته باشد.

بازار؛ گروه بین الملل: رکود تقریبی شکل گرفته در بازارهای جهانی طی هفته های گذشته منجر به عدم رشد بازار فلزات اساسی شده است. علیرغم خوشبینی شکل گرفته در ماه ژانویه برای آغازی پرشور برای بازارهای جهانی به ویژه در چین به عنوان بزرگترین مصرف کننده جهان، با قرار گرفتن در واپسین روزهای ماه می، می توان گفت که سه ماهه دوم سال جاری میلادی به هیچ عنوان بازه زمانی خوبی برای تمامی بازار فلزات اساسی نبود.

نگرانی ها در مورد رشد اقتصادی چین و سیاست کربن زدایی

بر اساس آخرین داده های موجود و اظهارات مقام های رسمی چین، اقتصاد این کشور هنوز در وضعیت نامناسبی قرار داشته و میزان رشد آن همچنان زیر ۵ درصد هدفگذاری شده توسط دولت این کشور است. از آنجاکه چینی ها بزرگترین خریدار فولاد و سنگ آهن جهان هستند، پس تا زمان عدم بهبود اقتصاد چین نمی توان انتظار چندانی از بازار آهن و سایر فلزات اساسی داشت.

درست به همین دلیل، قیمت هر تن سنگ آهن در روز چهارشنبه هفته گذشته به ۹۷.۸۳ دلار رسید که کمترین قیمت ثبت شده از ماه نوامبر به این سو بوده است.

دلیل ادامه رکود در بازار جهانی آهن چیست؟| احتمال افزایش قیمت در تابستان

به گفته تحلیلگران، بازار فلزات اساسی چین طی دو ماه مارس تا می در رکود به سر برده، به احتمال زیاد برای ماه ژوئن نیز در همین وضعیت به سر خواهد برد.

از سوی دیگر، سیاست های سختگیرانه کربن زدایی دولت چین طی ماه های اخیر نیز از جمه دلایل اصلی کاهش تقاضای شرکت های بزرگ فولادسازی این کشور برای سنگ آهن بوده است. به عنوان مثال، صنایع فولادسازی دالیان که قطب تولید فولاد چین به حساب می آید، طی ماه های اخیر اقدام به بستن چندین خط تولید خود بوده و در حال حاضر تنها با بخشی از ظرفیت خود مشغول به کار هستند. به گفته کارشناسان، ادامه این روند می تواند منجر به کاهش بیشتر تقاضا برای فولاد از سوی شرکت های چینی شود.

تحلیلگیر ارشد شرکت «سینو استیل» چین در اینباره معتقد است: در میان مدت، سیاست کنترل تولید فولاد دولت منجر به کاهش چشمگیر تقاضا برای سنگ آهن در این کشور خواهد شد. همچنین برای بلند مدت نیز وضعیت واردات سنگ آهن به چین جایی برای خوشبینی ندارد.

وضعیت جهانی بازار سنگ آهن

اما در کنار بازار بزرگ چین، وضعیت بازار دیگر کشورهای وارد کننده سنگ آهن نیز چندان بهتر از این کشور نیست. ادامه جنگ در اوکراین و بی ثباتی فراگیر در بازارهای اروپا و آمریکا نیز جایی برای افزایش واردات سنگ آهن باقی نگذاشته است.

از سوی دیگر، نگاه بدبینانه بزرگان بازارهای بین المللی مانند «وارن بافت» سرمایه گذار مشهور آمریکایی به سهام شرکت های بزرگ صنعتی بین المللی، منجر به بی رمقی شدید در میزان رشد تولید این شرکت ها شده است. بافت در مصاحبه اخیر خود با بلومبرگ تاکید کرده بود که بیش از ۹۰ درصد سهام خود در شرکت های بزرگ آمریکایی و اروپایی را فروخته و در شرایط فعلی، ترجیح می دهد پول نقد در دست داشته باشد و نه سهام شرکت ها را.

به عنوان مثال، در همسایگی ما، مرکز آمار ترکیه اعلام کرده است که میزان واردات سنگ آهن به این کشور طی یک سال گذشته ۳۰.۱ درصد یا معادل ۷۹ میلیون دلار کاهش یافته است. میزان واردات سنگ آهن ترکیه طی سه ماهه نخست سال جاری میلادی با ۲۶.۸ درصد کاهش به ۱.۸۴ میلیون تن رسیده که نشان از بی رمقی بازار تولیدات وابسته به فولاد در این کشور است.

دلیل ادامه رکود در بازار جهانی آهن چیست؟| احتمال افزایش قیمت در تابستان

تعطیلات تابستانی و احتمال افزایش قیمت جهانی آهن

نکته دیگری که می تواند به عنوان فاکتوری فاندامنتال در اکثر صنایع ایفا نقش کند، در راه بودن تعطیلات تابستانی در آمریکا بوده که از ماه ژوئن آغاز شده و تا پایان آگوست نیز ادامه خواهد داشت. از آنجا که معمولا به دلیل افزایش تقاضا برای سوخت در آمریکا و اروپا طی تعطیلات تابستانی روبرو هستیم، قیمت سوخت و مشتقات نفتی نیز افزایش خواهد یافت.

همچنین با توجه به مصرف انرژی بالای شرکت های تولید فولاد به سوخت، پیش بینی می شود با افزایش احتمالی قیمت سوخت، شاهد افزایش قیمت فولاد و دیگر فلزات اساسی در سطح جهانی باشیم.

اما توجه داشته باشیم که این افزایش قیمت تنها به شرطی است که همزمان، میزان تقاضا برای فلزات اساسی در بازارهای جهانی نیز افزایش داشته یا حداقل در سطوح فعلی حفظ شود. اما اگر قرار باشد میزان تقاضا کاهشی ملموس داشته باشد، علیرغم افزایش هزینه تولید، احتمالا می توان انتظار کاهش حجم تولید به جای افزایش قیمت فولاد و دیگر فلزات اساسی در بازارهای جهانی را داشت.

کد خبر: ۲۲۳٬۰۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha