۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۸
کوچ بورس به استان ها؛ پالایشگاه برنج در آرزوی سرمایه
بازار گزارش می‌دهد؛

کوچ بورس به استان ها؛ پالایشگاه برنج در آرزوی سرمایه

آمل- ناآشنایی صنایع کوچک با بورس از یک سو و مشکل تامین نقدینگی واحدهای تولیدی سبب شده تا بازار سرمایه درپی شناسایی صنایع قوی برای ورود به این حوزه باشد.

بازار؛ گروه استان ها: فراز و نشیب های بازار بورس و سرمایه طی سال های اخیر سبب کوچ بسیاری از سرمایه‌گذاران و صاحبان صنایع از این بازار پر نوسان شده است. از سوی دیگر به دلیل مشکل تامین نقدینگی واحدهای صنعتی و تولیدی، بازار سرمایه فرصت مناسبی برای تامین سرمایه های این صنایع و به حرکت در آوردن چرخ تولید به نظر می رسد.

تاکنون دو صنعت بزرگ مازندران وارد بازار بورس و فرابورس شده است و بزرگترین پالایشگاه برنج کشور نیز برای تامین نقدینگی خود در پی راهیابی به بازار سرمایه و فرابورس است. بیش از ۵۲۰ سهامدار در این کارخانه و پالایشگاه عضویت دارند و سرمایه اولیه آن بیش از هزار میلیارد تومان برآورد شده است

محمد اسماعیل یزدان پناه مرکز تحقیقات برنج ایران با اشاره به راه اندازی مرکز سورت و تجارت برنج افزود با استقرار بانک ها گمرک و آزمایشگاه مراکز دانش بنیان تلاش کردیم در حوزه صادرات و تجارت برنج فعالیت کنیم.

واقع شدن انبار بورس کشاورزی در مرکز تجارت برنج

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان این که انبار برنج بورس کالای کشاورزی در آمل واقع شده است گفت سه سال در بازار. بورس کالای کشاورزی فعالیت می کنیم.

وی تسهبل در فرایند صادرات برنج با ایجاد کارگاه های تخصصی و آزمایشگاه های مدرن را از دیگر اهداف راه اندازی مرکز تجارت برنج بیان کردو افزود: طی تحقیقات صورت گرفته پنج سال گذشته بیش از ۴۰ نوع محصول از برنج فرآوری شده از ضایعات برنج و استحصال شده است.

وی بابیانی که ۱۳ محصول در حجم کارگاهی در مرکز تجارت برنج تولید شده است گفت :دوغ برنج به صورت گیاه پایه است از جمله تولیدات و محصولات به شمار می رود و مشتریان خارجی برای صادرات دارد اما نتوانستیم در این زمینه گام برداریم و نداشتن منابع مالی کافی از جمله موانع بوده است.

کوچ بورس به استان ها؛ پالایشگاه برنج در آرزوی سرمایه

فرآوری ۴۰ محصول از برنج

یزدان پناه با اشاره به اینکه نام کارخانه را پالایشگاه برنج را نامگذاری کردیم گفت:در این پالایشگاه شالی وارد و از سوی دیگر برنج و ضایعات خارج می شود و در این پالایشگاه ۴۰ محصول و خارج می شود.

یزدان پناه طرح‌های توسعه و توریستی را از جمله اقدامات در مرکز تجارت برنج ایران ذکر کرد و گفت هشت پروژه بزرگ تعریف شده که برای آن نیازمند ۱۵ هزار میلیارد تومان منابع مالی است.

وی شمار سهامداران مرکز تجارت برنج ر را ۵۲۰ سهامدار با سرمایه ۵۷۰ میلیارد تومان ثبتی بیان کرد و گفت آخرین ارزیابی صورت گرفته و سرمایه مرکز ۹هزار میلیارد تومان برآورد کرده است.

علاقمند ورود به بازار بورس هستیم

مدیرعامل مرکز تجارت ایران ورود به بازار بورس و فرابورس را از جمله طرح ذکر کرد و گفت از این طریق در تلاش هستیم تا منابع مالی مورد نیاز را از طریق بورس تامین کنیم.

وی با اظهار اینکه علاقمند هستیم به صورت سهام پروژه وارد بورس شویم و سهام عرضه کنیم گفت قطعاً این مرکز برای سهامداران نیز سودمند ارزشمند خواهد بود.

وی با اشاره به مشکلات فراروی حوزه برنج و در استان دارد نسبت به خرید برنج توسط انجمن تامین کنندگان وارد میدان شدیم گفت متاسفانه منابع مالی در این حوزه نداریم و تقاضا داریم از طریق فروش اوراق منابع مالی مورد نیاز برای ما تامبن شود.

وی خواستار صدور مجوز صندوق کالایی برای مرکز تحارت برنج ایران پس از ورود به بازار بورس و سرمایه شد.

شهرستان آمل قطب صنعتی و تولیدی مازندران به شمار می‌رود و ۴۵ درصد اقتصاد استان، ۴۰ درصد منابع معادن و ۳۰ درصد برنج مازندران در این شهرستان وجود دارد.همچنین بزرگترین شهرک های صنعتی شمال کشور در آن واقع شده و حجم اقتصادی شهرستان بسیار بالاست.

سید عباس حسینی فرماندار آمل با اشاره به شناسایی بیش از ۱۰۰ فرصت سرمایه گذاری با ۱۰ هزار میلیارد تومان سرمایه از شناسایی پروژه های بزرگ اقتصادی در شهرستان خبر داد و گفت واحدهای صنعتی تولیدی زیادی در شهرستان وجود دارد اما ناآشنایی صنایع با بازار بورس و سرمایه از مهم‌ترین مشکلات به شمار می رود.

۲ صنعت آمل در بورس هستند

وی در گفتگو با بازار با بیان اینکه بزرگترین پایانه برنج کشور در آمل فعالیت می کند تبدیل به فروش برنج سفید و ارزیابی را از اهداف این پایان بیان کرد و مدارا مال با بیان اینکه بازار بورس و سرمایه ادبیات خاص خود را دارد، بر لزوم آشنایی فعالان صنعتی پایین بازار تاکید کرد و گفت سازمان بورس و اوراق بهادار باید نسبت به برپایی کارگاه های آموزشی در این حوزه اقدام کند.

کوچ بورس به استان ها؛ پالایشگاه برنج در آرزوی سرمایه

وی اظهار داشت: در حال حاضر دو شرکت بزرگ استان در بورس و بازار سرمایه پذیرش شدند و شهرستان آمل توان ایجاد مرکز پایلوت آموزش بازار سرمایه و بورس را دارد.

حسین بااشاره به فعالیت بازار مرکز تجارت برنج در استان افزود: با توجه به مشکلاتی که برای برنج آسان در فصل گذشته پیش آمد و مقادیر قابل توجهی در شالیکوبی ها دپو شده است بر لزوم حمایت از این مرکز برای تامین نقدینگی و ورود به عرصه بورس تاکید کرد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادر ایران گفت: بخش‌های خصوصی واقعی از جمله صنایع لوازم خانگی در راه ورود به بازار سرمایه و بورس هستند.

ناآشنایی صنایع بزرگ با بازار سرمایه

مجید عشقی در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید با بیان این که بسیاری از بنگاه های اقتصادی و صنایع بزرگ و کوچک با بازارهای سرمایه آشنایی ندارند، آموزش را مهمترین برنامه ها بیان کرد.

وی با بیان این که باید بخش خصوصی واقعی را وارد بازار سرمایه کنیم، افزود: بخش دولتی توان مدیریت اقتصاد را ندارد و باید بخش خصوصی را وارد این عرصه کنیم.

وی با تاکید بر پرهیز بخش دولتی از سنگ اندازی و چوب لای چرخ گذاشتن یادآور شد: با ورود بخش خصوصی واقعی شاهد توسعه اقتصاد خواهیم بودیم و تاکنون شاهد ورود بخش خصوصی قوی از جمله لوازم خانگی به بورس بوده ایم و منتظر پذیرش هستند.

عشقی با عنوان این که در استان ها در پی شناسایی فرصت های سرمایه گذاری و بنگاه های اقتصادی برای ورود به بورس هستیم، گفت: از این رو برپایی آموزش هایی برای آشنایی بنگاه ها و شرکت های دانش بنیان با بورس و فرابورس در دستور کار قرار دارد.

کد خبر: ۲۲۲٬۸۹۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha