۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸
فرودگاه گناباد به بهره‌برداری رسید| رویای پرواز در جنوب خراسان پس از ۳۰ سال به حقیقت پیوست
بازار گزارش می‌دهد؛

فرودگاه گناباد به بهره‌برداری رسید| رویای پرواز در جنوب خراسان پس از ۳۰ سال به حقیقت پیوست

گناباد- فرودگاه گناباد یکی از آرزوهای مردم جنوب خراسان رضوی پس از سه دهه انتظار روز پنجشنبه چهارم خردادماه با حضور وزیر راه و رئیس مجلس شورای اسلامی به بهره‌برداری رسید.

بازار؛ گروه استان‌ها: نخستین پرواز فرودگاه گناباد روز پنجشنبه در این فرودگاه به زمین نشست و بهره برداری از این فرودگاه با حضور جمعی از مسئولان کشوری و استانی شامل رئیس مجلس شورای اسلامی، وزیر راه و شهرسازی، مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور و سازمان هواپیمایی، سرکنسول‌ کشورافغانستان، پاکستان، ترکمنستان و ترکیه در مشهد و مسئولان محلی رسما آغاز شد.

فراز و فرود در گناباد

لزوم احداث فرودگاه گناباد از اوایل دهه ۱۳۷۰ مورد توجه مسئولان ذی‌ربط قرار گرفت، گناباد از معدود شهرهای کشور است که پیش از انقلاب نیز دارای فرودگاه بوده است که به دلایل فنی و زیربنایی بعد از مدتی تعطیل‌شده و پس از انقلاب در سال ۱۳۷۰ با متروکه ‌ماندن محل سابق فرودگاه، محل جدیدی برای ساخت فرودگاه در نظر گرفته‌شده است.

مراحل اجرایی ساخت فرودگاه گناباد از سال ۱۳۷۲ آغاز و تا سال ۱۳۸۳ فقط باند خاکی آن اجرا شد و از آن زمان تا ابتدای سال ۱۳۹۵ بتن‌ریزی و تکمیل پهنای باند فرودگاه به اتمام رسید.

مرحله دوم ساخت فرودگاه گناباد شامل پایانه آن نیز تیرماه ۱۳۹۴ از طریق مناقصه به پیمانکار واگذار شد و از شهریورماه همان سال گودبرداری و بتن‌ریزی سالن فرودگاه انجام شد و روند احداث آن در سه سال گذشته سرعت گرفت.

فرودگاه گناباد به بهره‌برداری رسید| رویای پرواز در جنوب خراسان پس از ۳۰ سال به حقیقت پیوست

فرودگاه شهدای گناباد به وسعت ۲۶۰ هکتار و دارای ۲ هزار و ۷۰۰ متر باند به عرض ۶۰ متر است و تا فرودگاه مشهد ۲۷۰ کیلومتر، تا فرودگاه سبزوار ۳۰۰ کیلومتر و تا فرودگاه بیرجند ۲۱۸ کیلومتر فاصله دارد.

همکاری سرمایه‌گذاران و خیران گنابادی

راه‌اندازی فرودگاه گناباد و برقراری پروازهای داخلی در طی سال‌های گذشته علاوه بر اینکه با کمبود بودجه و روند کند عملیات عمرانی همراه بوده است بهانه‌های بسیاری را مانند نبود صرفه اقتصادی به همراه داشته است و به نظر می‌رسد شرکت‌های هواپیمایی تمایل چندانی برای فرود آمدن در این فرودگاه را ندارند.

در این راستا از آنجا که بسیاری از مسئولان و هم‌چنین شهروندان گنابادی راه‌اندازی این فرودگاه را روزنه‌ای برای توسعه و تسهیل تجارت و گردشگری می‌دانند سعی کردند تا با سرمایه‌گذاری و تأمین بخشی از هزینه بلیت پروازهای این فرودگاه به میدان عمل پا بگذارند.

به همین منظور سرمایه‌گذاران و خیران گنابادی تأمین بخشی از هزینه‌ بلیت پروازهای فرودگاه این شهرستان را به مدت ۱۰ ماه به‌صورت چارتر بعد از بهره‌برداری در سال جاری متقبل شده‌اند.

فرماندار گناباد در همین راستا اذعان کرد: در جلسه هم‌اندیشی با سرمایه‌گذاران و خیران گناباد در خصوص راه‌اندازی فرودگاه گناباد افزود: تعدادی از این افراد درمجموع تأمین هزینه‌های ۶۰ بلیت در هر پرواز از این شهرستان را به‌صورت چارتر و رفت‌وبرگشت تقبل کرده‌اند.

رضا نصیری ادامه داد: با توجه به اقدامات در دست انجام برای راه‌اندازی شرکت هواپیمایی اختصاصی گناباد به‌موازات راه‌اندازی فرودگاه، سرمایه‌گذاران گنابادی برای استمرار پروازها هزینه‌های فوق را تقبل کرده‌اند تا صرفه اقتصادی برای شرکت‌های هواپیمایی تا زمان راه‌اندازی این شرکت افزایش یابد.

فرماندار گناباد با اشاره به موقعیت و ظرفیت‌های گناباد در زمینهٔ های مختلف فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی افزود:‌ با راه‌اندازی فرودگاه مذکور از این به بعد این شهرستان به مرکز تحولات منطقه تبدیل می‌شود.

نصیری با اشاره به ظرفیت‌های گناباد در بخش‌های فرهنگی، ‌ اقتصادی و اجتماعی افزود:‌ راه‌اندازی فرودگاه گناباد در توسعه زیرساخت‌های مشابه در منطقه و به‌خصوص ۱۵ شهرستان هم‌جوار جنوب استان خراسان رضوی و شمال خراسان جنوبی نقش مهمی دارد.

هزینه کرد ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد برای راه اندازی فرودگاه گناباد

مدیرکل فرودگاه‌های خراسان رضوی نیز در گفت‌وگو با بازار اظهار کرد: تعداد فرودگاه‌های دارای توجیه اقتصادی کمتر از ۵فرودگاه است و به‌طور حتم هزینه‌های جاری فرودگاه گناباد از درآمدهای آن بیشتر خواهد بود ولی با عنایت به نگاه خدمت به مناطق کمتر توسعه‌یافته کشور احداث فرودگاه گناباد در دستور کار قرار داشت که امیدواریم باعث رونق اقتصادی منطقه شود.

فرودگاه گناباد به بهره‌برداری رسید| رویای پرواز در جنوب خراسان پس از ۳۰ سال به حقیقت پیوست

محمود امانی بنی بابیان اینکه تاکنون افزون بر دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای احداث و راه‌اندازی این فرودگاه هزینه شده است ادامه داد: دولت سیزدهم باوجود شرایط خاص اقتصادی، کمک خوبی درزمینهٔ تأمین اعتبار تکمیل فرودگاه گناباد داشت.

وی افزود: احداث فرودگاه از زیرساخت‌های توسعه و پیشرفت گناباد و منطقه است و علاوه بر جابه‌جایی مسافر، از قابلیت‌های زیادی برای خدمات‌رسانی در زمان وقوع بحران‌ها و حوادث پیش‌بینی‌نشده در جنوب این استان و مناطق اطراف برخوردار است.

نقش فرودگاه در تجارت و گردشگری

فرودگاه گناباد، سومین فرودگاه استان خراسان رضوی بعد از مشهد و سبزوار است که با شروع به کار آن علاوه بر شهروندان گنابادی، ساکنان شهرستان‌های جنوبی استان خراسان رضوی از جمله رشتخوار، مه‌ولات، بجستان و خواف و شهرهای فردوس، سرایان، خضری و دشت بیاض در شمال استان خراسان جنوبی نیز امکان استفاده از ظرفیت این فرودگاه را خواهند داشت و پیش‌بینی می‌شود سالانه یک‌میلیون نفر جمعیت ساکن این مناطق از مزایای آن بهره‌مند شوند.

گناباد در کنار ظرفیت‌های مهم اقتصادی و فرهنگی در زمینه های اجتماعی با برخورداری از پتانسیل‌هایی مانند دانشگاه علوم پزشکی و امکانات و تجهیزات مطلوب در زمینه های درمانی به‌خصوص بیمارستان علامه بهلول گنابادی به‌عنوان یکی از محورهای مهم گردشگری سلامت در منطقه مطرح است که راه‌اندازی این فرودگاه نقش مهمی در توسعه این ظرفیت‌ها ایفا خواهد کرد.

صنعت حمل‌ونقل به‌عنوان یکی از ملزومات اساسی توسعه صنعت گردشگری، دسترسی به جاذبه‌ها را برای گردشگران اماکن تاریخی آسان می‌سازد، لذا فراهم بودن امکانات حمل‌ونقل مناسب، مطمئن، راحت و سریع زیربنای توسعه گردشگری است.

هم‌چنین ظرفیت‌های بسیاری در بخش‌های اقتصادی اعم از صنعت و معدن، گردشگری و کشاورزی و صنایع وابسته برای جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در این شهرستان دارد.

تولید محصولات کشاورزی از جمله پسته و زعفران، وجود ۲۰ ماده معدنی به‌ویژه کائولن، سنگ‌های ساختمانی، مس، آهن، سرب، قلع و روی، ۱۷۲ واحد صنعتی فعال در بخش‌های صنایع کانی فلزی و غیرفلزی، غذایی، شیمیایی و سلولزی از ظرفیت‌های مهم سرمایه‌گذاری در گناباد محسوب می‌شود.

از مجموع ۱۷۸ هزار تن تولید سالانه محصولات کشاورزی در گناباد ۹۰ هزار و ۵۰۰ تن در این شهرستان فرآوری و مصرف می‌شود و بقیه به دلیل نبود توان بسته‌بندی و سرمایه‌گذاری ناکافی در این بخش به‌صورت خام به دیگر نقاط کشور و حتی خارج صادر می‌شود.

بنا بر اظهارات کارشناسان ماحصل تلاش کشاورزان گنابادی به نام سایر مناطق در بازار مصرف عرضه می‌شود که بر این اساس تکمیل طرح احداث فرودگاه گناباد نقطه قوتی در آسانی سفر و جذب سرمایه‌گذاران در این منطقه به شمار می‌رود.

کد خبر: ۲۲۲٬۷۷۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • شایان IR ۲۲:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۵
      1 2
      بزرگوار جنوب خراسان نیست،جنوب خراسان سومین فرودگاه کشور رو داشته،از بس از تهران خارج نشدین کشور خودتونم بلد نیستین...
    • ‌صالح IR ۱۴:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
      1 0
      ماشالله انشالا گناباد بزودی میشه یک فرودگاه بین‌المللی