۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۲
شالی در گلستان به روش های نوین آبیاری کشت شود
معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گلستان:

شالی در گلستان به روش های نوین آبیاری کشت شود

گرگان- مهقانی، معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گلستان به استفاده از روش های آبیاری نوین برای کشت محصولات کشاورزی تاکید کرد و گفت: حتی شالی هم باید به روش های نوین آبیاری کشت شود.

علی اکبر مهقانی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: ممنوعیت شالی به دلیل مصرف بسیار بالای آن در کارگروه شورای آب در سال های گذشته به تصویب رسید.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گلستان افزود: برابر این مصوبه کشت شالی در استان هایی غیر از مازندارن و گیلان ممنوع شد و برای گلستان هم درصورتی که مصرف آن کمتر از هفت هزار متر مکعب باشد، بلامانع است.

وی به استفاده از روش های آبیاری نوین برای کشت محصولات کشاورزی تاکید کرد و گفت: حتی شالی هم باید به روش های نوین آبیاری کشت شود.

مهقانی افزود: در بخش فنی از ۱۵ سال پیش بحث سازگاری خشکه کاری را در پیش گرفتیم که خوشبختانه با امکان سنجی انجام شده در گلستان قابلیت کشت خشکه کاری شالی وجود دارد .

وی تاکید کرد: تا زمانی آب به صورت اقتصادی تحویل کشاورز نشود زارع قادر به تصمیم گیری بین روش خشکه کاری و قرقابی شالی نخواهد بود.

مهقانی گفت: همه ما می دانیم در روش خشکه کاری نسبت به قرقابی اختلاف عملکرد وجود دارد اما این اختلاف تاثیر چندانی در سود کشاورز نخواهد داشت.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گلستان بیان کرد: در صورتی کشاورز به سمت خشکه کاری شالی خواهد رفت که آب به صورت حجمی به آنها تحویل شده و بهای آب را پرداخت کند.

وی ادامه داد: متاسفانه ممنوعیت کشت شالی به دلیل نبود کشت رقیب در گلستان شکست خورد و جهاد کشاورزی به دنبال این است که با هدفمند کردن یارانه های بخش کشاورزی و اجرای طرح الگوی کشت مانع کشت شالی در گلستان شود.

مهقانی با بیان اینکه اجرای طرح الگوی کشت نیازمند ابزار است، گفت: تخصیص نهاده را مطابق الگوی کشت به تمام شهرستان ها ابلاغ کردیم و در اولین اقدام کود یارانه ای را به اندازه سطح کشت مجاز تعریف شده در اختیار شهرستان قرار می دهیم.

وی ر خاتمه خاطرنشان کرد: کشاورزی ذاتا یک صنعت آب بر است و علاوه بر اقدامات انجام شده جهاد کشاورزی برای فرهنگ سازی در این زمینه نیز اقداماتی انجام داده که امیدواریم با برنامه های انجام شده شاهد کاهش و مصرف بهینه آب در این حوزه باشیم.

کد خبر: ۲۲۲٬۷۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha