۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۸
معرفی انواع نسخه‌های سایپا شاهین

معرفی انواع نسخه‌های سایپا شاهین

سدان جمع و جور شاهین، اولین بار در سال ۱۳۹۷ و در نمایشگاه خودرو شیراز به نمایش درآمد.

معرفی انواع نسخه‌های سایپا شاهین

سدان جمع و جور شاهین، اولین بار در سال ۱۳۹۷ و در نمایشگاه خودرو شیراز به نمایش درآمد. البته این خودرو ابتدا با نام «رهام» شناخته می‌شد و بعدها به دلیل شباهت ظاهری آن با پرنده شکاری شاهین، با این نام عرضه شد.

سرانجام ماشین شاهین در سال ۱۴۰۰ وارد بازار شد و به دست مشتریان رسید. این سدان طبق پلتفرم بومی SP ساخته شده و اولین محصولی است که براساس آن تولید می‌شود. زبان طراحی آن جدید و به روز است و با سایر محصولات سایپا تفاوت دارد.

سایپا ابتدا موتور BM۱۶ برلیانس را برای شاهین در نظر گرفته بود؛ اما نهایتا موتور M۱۵ توربوشارژ را برای آن قرار داد. پایه این موتور با پیشرانه سایر محصولات سایپا، مانند ساینا، تیبا و کوییک، یکسان است؛ اما اضافه شدن سیستم توربوشارژ و پاس کردن استاندارد آلایندگی یورو۵ به ارتقای آن کمک کرده و به موتور متفاوتی تبدیل شده است.

پیشرانه توربوشارژ شاهین می‌تواند ۱۱۰ اسب‌بخار قدرت و ۱۷۸ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. این پیشرانه به یک گیربکس ۵ سرعته دستی متصل شده است. موتور توربوشارژ آن برای پیمودن هر صد کیلومتر، به ۷.۲ لیتر سوخت احتیاج دارد.

شاهین با دو نسخه S و G معرفی شد که G در واقع تیپ فول آپشن آن بود. از جمله امکانات این محصول می‌توان به فرمان برقی، دکمه‌های کنترلی روی فرمان، نمایشگر ۷ اینچی لمسی، دوربین عقب، سیستم کی‌لس استارتر، تهویه اتوماتیک، سانروف و ... اشاره کرد.

معرفی انواع نسخه‌های سایپا شاهین

شاهین خودرویی اقتصادی و به صرفه محسوب می‌شود و به همین منظور نیز تولید شده؛ اما در شرایطی که قیمت پراید و تیبا به بیش از ۳۰۰ میلیون تومان می‌رسد، دیگر نمی‌توان آن را خودروی اقتصادی خطاب کرد. سایپا شاهین G مدل ۱۴۰۲ این روزها با قیمتی حوالی ۶۰۰ میلیون تومان در بازار معامله می‌شود. البته قیمت آن در کارخانه به ۴۲۵.۱ میلیون تومان می‌رسد.

سایپا از همان ابتدا قصد داشت تا نسخه اتوماتیک سدان جدیدش را نیز به بازار عرضه کند. این تصمیم وقتی جدی‌تر شد که مشتریان از این خودرو به خوبی استقبال کردند.

سایپا اخیرا شاهین اتوماتیک را نیز معرفی کرده و گفته که این خودرو در سال ۱۴۰۲ وارد بازار می‌شود. به گفته سایپا، این سدان بومی همان پیشرانه و مشخصات فنی شاهین G دارد و تنها گیربکس آن با نوع CVT تعویض شده است. این گیربکس اتوماتیک ساخته شرکت پانچ بلژیک است و قابلیت تعویض ۷ دنده به صورت تیپ‌ترونیک را دارد.

شاهین CVT، نسبت به نسخه دنده‌ای، ۵۰ کیلوگرم سنگین‌تر شده و مصرف سوختش نیز اندکی پایین‌تر است.

امکانات نسخه اتوماتیک شاهین، همانند شاهین G بوده و تنها مواردی مانند آنتن کوسه‌ای، کفپوش سه بعدی، نمایشگر بزرگ‌تر و ۱۰ اینچی، سیستم کنترل کشش و پایداری و سیستم کمک حرکت در سربالایی، به آن افزوده شده است.

ظاهر شاهین اتوماتیک نیز کمی متفاوت خواهد بود؛ قسمت‌هایی از بدنه آن، مانند دستگیره‌ها، جلوپنجره و ...، کرومی شده است و داخل کابین نیز تریم دو رنگ دیده می‌شود.

همان طور که اشاره شد، شاهین اتوماتیک هنوز وارد بازار نشده، اما سایپا برنامه دارد تا آن را در سال ۱۴۰۲ به دست مشتریانش برساند.

یکی دیگر از مدل‌های شاهین که تاکنون اسم آن شنیده شده، شاهین پلاس AT۶ است. پس از توافقنامه ایران خودرو و سایپا، مقرر شد تا هر دو خودروساز امکانات و قطعات خود را در اختیار یکدیگر قرار دهند. بنابراین سایپا تصمیم گرفت تا پس از عرضه شاهین CVT، نسخه دیگری از آن را با نام شاهین پلاس تولید کند. این خودرو درواقع ترکیبی از مهندسی سایپا و ایران خودرو است؛ زیرا همان ظاهر شاهین سایپا را دارد، اما قلب آن از ایران خودرو آمده است. شاهین پلاس به موتور TU۵P ایران خودرو مجهز شده که به گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک همین شرکت متصل است.

معرفی انواع نسخه‌های سایپا شاهین

شاهین پلاس امکانات بیش‌تری را ارائه خواهد داد؛ اما مشخصات آن هنوز اعلام نشده است. تنها می‌توان گفت که این محصول احتمالا در نیمه دوم سال ۱۴۰۲ به بازار خواهد آمد.

اما برنامه‌های سایپا به اینجا ختم نمی‌شود و تصمیمات آینده‌نگرانه‌ای برای شاهین دارد. یکی از این برنامه‌ها، تولید نسخه هیبریدی شاهین است. این پروژه با همکاری مرکز تحقیقات و نوآوری سایپا، شرکت مگاموتور و دانشگاه صنعتی نوشیروانی پیش می‌رود.

شاهین هیبرید احتمالا در نیمه دوم سال جاری معرفی خواهد شد. هنوز اطلاعاتی درباره پیشرانه آن و جزئیاتش دردسترس نیست؛ اما باید گفت که اولین محصول هیبریدی سایپا خواهد بود.

سایپا برنامه‌های مختلفی برای توسعه و پیشرفت دارد. این خودروساز می‌خواهد تا پلتفرم بومی SP را گسترش دهد و محصولات متنوعی را در کلاس‌های مختلف طبق آن بسازد.

منبع: باما، سایت خرید و فروش خودرو

کد خبر: ۲۲۲٬۶۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha