۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۰:۲۲
افزایش ۳۰۰ درصدی قیمت مرغ طی دو سال| سیاست‌های غلط دولتی عامل کاهش جوجه ریزی مرغداری‌ها
بازار از خرسان رضوی گزارش می‌دهد؛

افزایش ۳۰۰ درصدی قیمت مرغ طی دو سال| سیاست‌های غلط دولتی عامل کاهش جوجه ریزی مرغداری‌ها

مشهد- درحالی‌که گمان می‌رفت افزایش قیمت مرغ از ۶۳ هزار تومان به ازای هر کیلو۷۳ هزار تومان کمبود آن را در بازار جبران کند اما همچنان قیمت مرغ بیش از نرخ مصوب در بازار جولان می‌دهد.

بازار؛ گروه استان‌ها: با افزایش قیمت مرغ امسال از کیلویی ۶۳ هزار تومان به کیلویی ۷۳ هزار تومان انتظار می‌رفت که نظر تولیدکنندگان جلب شده و شاهد عرضه بیشتری از این محصول باشیم اما بررسی‌های خبرنگار بازار نشان می‌دهد که در حال حاضر مرغ به قیمت مصوب بسیار کم و نادر است و فروشندگان باقیمت‌های ۷۹ الی ۸۳ هزار تومان مرغ کشتار روز را به فروش می‌رسانند.

بسیاری از مصرف‌کنندگان که تا ماه گذشته از قیمت گران مرغ گلایه داشتند با خرید مرغ منجمد به ازای هر کیلو ۴۵ هزار سعی داشتند تا سبد خانواده را خالی نگذاشته و جبران کنند اما این روزها متأسفانه مرغ منجمد نیز در بازار یافت نمی‌شود و لذا این موضوع موجب نارضایتی بسیاری از شهروندان مشهدی شده است.

به گزارش خبرنگار بازار؛ هم‌چنین بسیاری از فروشگاه‌های توزیع مرغ که پیش‌ازاین با فروش مرغ‌های تکه کاری شده سعی می‌کردند تا بخشی از سود خود را جبران کرده و باقیمت بیشتری محصولات خود را به فروش برسانند حالا با ممنوعیت فروش مرغ‌های تکه کاری شده روبرو شدند و لذا این روزها فروشگاه‌های عرضه مرغ بیش از هر زمان دیگری خالی از مرغ است.

در این رابطه بسیاری از شهروندان ادعا می‌کنند تا پیش‌ازاین هرگاه مرغ کشتار روز در بازار کمیاب می‌شد مردم قادر بودند از مرغ های تکه کاری شده استفاده کنند اما این روز ها نه مرغ کشتار رزو با قیمت مصوب یافت می شود نه خبری از مرغ منجمد است و نه مرغ تکه کاری شده!

مرغ قیمت مصوب کیمیا شد| افزایش ۳۰۰ درصدی قیمت مرغ طی دو سال گذشته

۱۳ اردیبهشت ماه بود که پس از دوره‌ای کمبود مرغ، مدیرکل بازرسی وزارت جهاد کشاورزی ضمن اعلام قیمت جدید این محصول، از مردم به دلیل کمبود مرغ در دو هفته قبل از آن عذرخواهی کرد.

حالا که مرغ ۱۰ هزار تومان رسما گران شده انتظار می‌رفت بعد از این افزایش قیمت مثل گذشته دوباره شاهد فراوانی آن در فروشگاه‌ها باشیم اما متاسفانه این محصول در بازار پر کشیده است.

ممنوعیت فروش مرغ تکه کاری شده

در همین رابطه مدیر دفتر طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم در سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با بیان اینکه ممنوعیت قطعه بندی مرغ با هدف جلوگیری از حل مشکل مرغ گرم در بازار انجام پذیرفته اظهار کرد: این ممنوعیت تا زمان عادی شدن بازار ادامه دارد.

محمد مهدی یعقوب زاده با اشاره به این موضوع که در حال حاضر روزانه حدود ۴۵۰ تن مرغ گرم وارد بازار می شود بیان کرد: به دلیل مصرف و تقاضای بیش از این مقدار لذا بازار هنوز به تعادل نرسیده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر تامین مرغ قطعه بندی در کشتارگاه‌ها محدود به تامین از بخش مرغ‌های اصلاحی (مرغ‌های دارای شکستگی و غیره) است و تداوم این ممنوعیت تا زمانی تعادل در بازار مرغ و تامین نیاز خانوار در این زمینه ادامه دارد و با توجه به افزایش چشمگیر مصرف و بالا رفتن تقاضا، تامین نیاز مصرف خانوار در اولویت است.

سیاست‌های اشتباه عامل کمبود مرغ

عضو انجمن مرغداران مرغ گوشتی خراسان رضوی علت کمبود مرغ در بازار می گوید: سیاست‌های اشتباه در ماه‌های قبل، دلیل کمبود کنونی مرغ در بازار است.

سلطان محمدی کاهش جوجه ریزی در ماه های گذشته را علت کمبود کنونی مرغ در بازار دانسته و می افزاید: کاهش جوجه ریزی به دلیل عدم صرف اقتصادی حالا تبعات خود ر در بازار نشان داده است.

وی بیان می کند: در سال گذشته مرغ مادر با مازاد تولید مواجه بود و در مقطعی زیان ده شد و این موضوع باعث شد دولت اختیار را به انجمن جوجه یک روزه دهد و به جای اینکه در آن مقطع صادرات و یا ذخیره سازی افزایش یابد، تولید جوجه را انجمن کاهش داد.

محمدی با بیان اینکه کمبود و گرانی جوجه یکروزه موجب شد تا بسیاری از تولید کنندگان با کمبود جوجه برای پرورش روبرو شوند اظهار کرد: برای رسیدن به تعدل در بازار نیاز به گذشت زمان است.

مرغ قیمت مصوب کیمیا شد| افزایش ۳۰۰ درصدی قیمت مرغ طی دو سال گذشته

وی با بیان اینکه دولت وظیفه اش نظارت و تنظیم بازار است و با سیاست‌های دستوری نمی‌توان عرضه و تقاضا را دستوری متعادل کرد می افزاید: نتیجه این سیاست دستوری قطعه بندی و کار زیر زمینی است که هم بهداشت مردم و هم مصرف به خطر می‌افتد.

افزایش ۳۰۰ درصدی قیمت مرغ طی دو سال

در جریان نوسان بازار مرغ، قیمت این کالای مصرفی مردم با افزایش بیش از ۳۰۰ درصد همراه بوده است.

از نیمه دوم سال ۱۳۹۹ بازار مرغ دچار نوسان شد و لذا تاکنون هیچ‌گاه دستگاهی مسئولیت این افزایش شدید قیمت گوشت مرغ را بر عهده نگرفته و همچنان هم نوسان قیمت این کالا در بازار ملموس است و ظاهراً پایانی برای آن نیست.

قیمت هر کیلو مرغ در خردادماه سال ۱۳۹۹ تنها ۱۲ هزار و ۴۰۰ تومان بود درحالی‌که سال بعد یعنی ۱۴۰۰ به دو برابر و قیمت ۲۵ هزار و ۸۰۰ تومان و در خردادماه سال ۱۴۰۱ به ۵۸ هزار و ۹۰۰ تومان رسید!

هم‌زمان باثباتی بازار و مشکل تأمین نهاده‌های دام و طیور قیمت مرغ نیز از سال ۱۳۹۹ هرماه با فزایش تصاعدی همراه شد به‌گونه‌ای که قیمت مرغ در تیرماه ۱۷ هزار و ۲۰۰ تیرماه، در مرداد ماه۱۸ هزار و ۱۰۰؛ در شهریور ۱۹ هزار و ۲۰۰ ؛ در ماه مهر ۲۴ هزار و ۲۰۰؛ در آبان ماه ۲۷ هزار و ۳۰۰؛ در آذرماه ۲۱ هزار تومان؛ در دی‌ماه ۲۳ هزار تومان؛ در بهمن‌ماه به ۲۵ هزار و ۸۰۰ و درنهایت در اسفندماه به کیلویی ۲۷ هزار تومان رسید.

در سال ۱۴۰۱ نیز قیمت مرغ به‌طور متوسط از ۲۷ هزار و ۳۰۰ تومان در فروردین‌ماه آغاز و درنهایت با رشد بیش از ۱۰۰ درصد به نرخ ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان رسید اما به دلیل گرانی نهاده ها مرغداران باز هم تولید را مقرون به صرفه نمی دانستند تا اینکه قیمت به ۶۳ هزار تومان و در نهایت در سال ۱۴۰۲ به ۷۳ هزار تومان رسید اما ظاهرا این افزایش قیمت هم نتوانسته در بازار تعادل ایجاد کند!

کد خبر: ۲۲۲٬۵۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • قاسم IR ۰۸:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۵
      1 0
      حااا فکرش بکن با این سیاست اشتباه ۵ سال دیگه چه بلایی سرمان میارن که مهلت ۵ ساله خواستن