۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۳
تالار برق سبز نخستین مدل در غرب آسیا
مدیرعامل بورس انرژی ایران مطرح کرد

تالار برق سبز نخستین مدل در غرب آسیا

نقوی، مدیرعامل بورس انرژی ایران گفت: بازار انرژی‌های تجدیدپذیر در دنیا بازاری روبه‌رشد است و ایران نیز اول خرداد ۱۴۰۲، به‌عنوان نخستین کشور غرب آسیا تالار برق سبز را راه‌اندازی کرد.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)، علی نقوی، مدیرعامل بورس انرژی ایران توضیح داد: اگر در قیمت‌گذاری برق حرارتی، قیمت سوخت را نیز در نظر بگیریم، قیمت برق تجدیدپذیر حدود نصف قیمت تمام‌شده برق حرارتی می‌شود و بسیار به‌صرفه به شمار می‌رود.

نقوی در تشریح ساز و کار حاکم بر عرضه برق در بورس انرژی عنوان کرد: اگر عرضه‌کنندگان نتواند برق تولیدی را در بورس به فروش برسانند سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر ۷۰ درصد قیمت کشف شده در بورس را به نیروگاه‌ها پرداخت خواهد کرد.

او افزود: با توجه به اینکه تولید برق تجدیدپذیر صرفه‌جویی‌هایی را حاصل می‌کند، هر یک کیلووات برق حدود ۰/۲۷ متر مکعب گاز یا ۰/۲۷ لیتر نفت خام صرفه‌جویی اتفاق می‌افتد. در نتیجه دولت قادر خواهد بود مشوق‌هایی را در چارچوب گواهی صرفه‌جویی و گواهی سپرده نفت خام برای سرمایه‌گذاران طراحی کند.

نقوی خاطرنشان کرد: وزارت نیرو برنامه‌ریزی کرده‌است که ۴هزار مگاوات برق تجدیدپذیر را وارد مدار کند و تا پایان دولت سیزدهم این عدد را به ۱۰ هزار مگاوات برساند.

مدیرعامل بورس انرژی ایران این موضوع را انگیزه‌ای برای عرضه‌کنندگان دانست و گفت: کلیه مشترکان بالای یک مگاوات موظف‌اند یک‌درصد از انرژی موردنیاز خود را از طریق تجدیدپذیرها تامین کنند و این رقم را تا پایان سال پنجم به پنج درصد برسانند.

کد خبر: ۲۲۲٬۵۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha