۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۱:۰۵
غیررقابتی بودن محصولات کشاورزی و عدم توسعه صنایع تبدیلی در کشور

غیررقابتی بودن محصولات کشاورزی و عدم توسعه صنایع تبدیلی در کشور

قیمت غیر رقابتی محصولات کشاورزی هزینه زیادی به زنجیره تولید تحمیل می کند؛ بنابراین نمی توان انتظار توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی را در کشور انتظار داشت.

به گزارش بازار، آرمان خالقی کارشناس حوزه اقتصاد با بیان این مطلب گفت: هر سال در بخش کشاورزی ایران با کمبود و پیش‌بود برخی محصولات رو به رو هستیم که منجر به هدر رفت منابع مالی و غیرمالی بسیاری می‌شود. گسترش و توسعه صنایع تبدیلی بخش کشاورزی یکی از راه‌های کاهش ضایعات این محصولات است.

خالقی افزود: صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی به صنایعی گفته می‌شود که به فرآوری و عمل‌آوری محصولات نباتی و حیوانی از جمله زراعی، باغی، شیلاتی، دام و طیور، جنگل و مرتع می‌پردازد. در تعریف فرآوری، آمده که دربرگیرنده تغییرات فیزیکی، شیمیایی، ارگانولپتیکی، نگهداری، بسته‌بندی و توزیع است بدین وسیله ماندگاری این محصولات را بیشتر و مصرف و عرضه آن‌ها را مناسب‌تر می‌کند. در مجموع از طریق این نوع صنایع ارزش اقتصادی محصولات افزایش می‌یابد. این امر در کنار جلوگیری از هدر رفت محصولات و کاهش ضایعات منجر به ارتباط با ارزش بین دو بخش کشاورزی و صنعت می‌شود.

وی تصریح کرد: در بخش کشاورزی، برنامه‌ای تحت نقشه راه و برنامه مشخص وجود ندارد؛ البته سال گذشته در مورد اصلاح الگوی کشت صحبت‌هایی شد، اما در ترسیم فضای کلی کشاورزی که دامداری را هم شامل می‌شود باید بررسی شود چه محصولی، کجا، با چه میزان و با چه الگو و تکنولوژی باید کشت شود.

کد خبر: ۲۲۲٬۴۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha