۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۷
شیلات برنامه‌ای برای برداشت تجاری ماهیان خاویاری ندارد
رئیس سازمان شیلات ایران:

شیلات برنامه‌ای برای برداشت تجاری ماهیان خاویاری ندارد

حسینی، رئیس سازمان شیلات ایران گفت: با هدف حفظ ذخایر دریای­ خزر برنامه‌ای برای برداشت تجاری ماهیان خاویاری نداریم.

به گزارش بازار، سید حسین حسینی در حاشیه جشنواره رهاسازی بچه ماهیان استخوانی و خاویاری دریای خزر در چمخاله گیلان گفت:با توجه به ممنوعیت صید تجاری ماهیان خاویاری از سال ۲۰۱۱ و تمدید یکساله آن در برداشت ماهیان خاویاری، پیشنهاد ما این است که زمان ممنوعیت صید تا ۱۰ سال ادامه یابد.

وی با بیان اینکه ماهی خاویاری و خاویار ایرانی دو کلمه جدا نشدنی از هم هستند گفت: بیش از ۱۹۶ مزرعه در ۲۳ استان به پرورش ماهیان خاویاری مشغول است و امسال چهار هزار و ۶۰۰ تن گوشت ماهی خاویاری و ۱۸ تن خاویار در کشور استحصال شده است. برنامه شیلات ایران افزایش این مقدار به ۲۰ هزار تن گوشت خاویار و ۱۰۰ تن خاویار در بخش پرورشی است.

رئیس سازمان شیلات ایران افزود: ایران و روسیه سالیان متمادی با راه اندازی مراکز بازسازی ذخایر اقدام به تکثیر و رها سازی انواع ماهیان استخوانی و خاویاری می‌کنند، امیدواریم پنج کشور استقلال یافته حاشیه خزر نیز در دوازدهمین نشست مشترک (سال ۱۴۰۱ به ریاست قزاقستان و امسال به ریاست روسیه برگزار می‌شود) خود برای تکثیر و رها سازی ماهیان در دریای خزر مشارکت فعال داشته باشند.

حسینی گفت: در نشست امسال برای همه کشورها سهمیه تعیین می‌شود تا با نظارت حاکمیت هر کشور بازسازی و رها سازی انواع ماهیان استخوانی و خاویاری در دریای خزر اجرا شود.

وی با بیان اینکه یکی از موضوعاتی که شیلات ایران در جلسه آتی مهرماه این نشست در سن پترزبورگ دنبال می‌کند دریافت مصوبه ممنوعیت ۱۰ ساله صید تجاری ماهیان خاویاری در دریای خزر است افزود: با دریافت این مصوبه ذخیره ارزشمند ماهیان خاویاری در جایگاه واقعی خود قرار دهد.

رئیس سازمان شیلات ایران گفت: برخی اتحادیه‌ها بین المللی می‌خواهند جلوی صادرات ماهیان خاویاری را بگیرند در حالی که خاویار پرورشی و خاویار دریایی ۲ مقوله مجزا از هم است. این اتحادیه‌ها به مقوله صیانت از این ماهیان و پرورش دهندگان ما در مزارع آسیب می‌زنند.

حسینی افزود: کیفیت خاویار برخی گونه‌های ماهیان خاویاری ایران مانند فیل ماهی در رتبه اول دنیا قرار دارد و در مبحث فرآوری و عمل‌آوری از کاربلدان این حوزه است، در آمار فائو نیز در رتبه سوم و چهارم قرار دارد.

وی گفت:پارسال صادرات آبزیان ایران به روسیه چهار برابر افزایش داشت و صادرات ایران به ۳۱ کشور نیز ۳۰۹ میلیون دلار بود. هدف گذاری شیلات ایران افزایش این میزان به ۲ میلیارد دلار است.

رئیس سازمان شیلات ایران افزود: سالانه ۱۳ تا ۱۵ هزار تن ماهیان استخوانی در کشور تولید می‌شود. پارسال ۲۹۰ میلیون ماهی استخوانی تکثیر و رها سازی شد و در حوزه گونه‌های بومی نیز در مجموع ۳۶۵ میلیون بچه ماهی تکثیر و رها سازی شد که از این مقدار ۳۳۵ میلیون حاصل مراکز تکثیر و ۳۰ میلیون به‌صورت تکثیر طبیعی و با مشارکت جامعه بهره‌بردار انجام شده است.

حسینی هدفگذاری شیلات ایران در حوزه تکثیر و بازسازی را دستیابی به تولید ۵۰۰ میلیون قطعه بچه ماهی اعلام کرد و گفت: باتوجه به وابستگی ما به مولدان وحشی دریایی و تعداد مولد پیش بینی می‌کنیم ۴۵۰ میلیون قطعه بچه ماهی در پهنه‌های آبی کشور رها سازی شود و شاهد رشد ۳۰ درصدی تولید و رها سازی انواع ماهیان باشیم.

وی پس از رها سازی بر صیانت از رودخانه تا دریا تاکید کرد و افزود: ورود فاضلاب‌های شهری و پساب‌های خانگی و انواع آلودگی‌ها در رودخانه‌ها و پهنه‌های آبی بر میزان ماندگاری بچه ماهیان رها سازی شده تاثیرگذر است.

رئیس سازمان شیلات ایران به اقدامی که در ماهیان استروژن برای ارزیابی ماندگاری آن صورت گرفت اشاره کرد و گفت: یکی از این اقدامات تهیه شناسنامه ژنتیکی است که کشور روسیه در این زمینه عملکرد خوبی داشته است و ایران نیز بدنبال پیشرفت بیوتکنولوژی می‌باشد تا میزان ماندگاری که موضوع مطالعات تحقیقاتی و علمی است در این حوزه مدیریت شود.

حسینی افزود: مطالعات نشان می‌دهد ماهیان خاویاری که با سایز بیش از ۶ گرم رها سازی می‌شوند ۷۷ درصد ماندگاری بیشتری دارند.

کد خبر: ۲۲۲٬۴۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha