۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۳
لغو پروازهای چارتری از تهران به ۶ مقصد؛ ایرلاین ها باز هم نقره داغ شدند!
«بازار» گزارش می دهد

لغو پروازهای چارتری از تهران به ۶ مقصد؛ ایرلاین ها باز هم نقره داغ شدند!

ایرلاین ها در حالی هنوز در شوک افزایش ۲۹ درصدی قیمت بلیت و به دنبال راهی برای فرار از تصویب ستاد تنظیم بازار هستند که سازمان هواپیمایی قصد دارد راه های فرار آنها را از این مصوبه ببندد.

بازار؛ گروه راه و مسکن: اوایل هفته جاری و با مصوبه ستاد تنظیم بازار مشخص شد که ایرلاین ها حق افزایش بیشتر قیمت بلیت بیشتر از ۲۹ درصد را ندارند. این تصمیم اگر چه شوک بزرگی به شرکتهای هواپیمایی وارد کرد اما مشخص شد که اگر تصمیم در مورد قیمت بلیت هواپیما از شورای عالی هواپیمایی خارج و به ستاد تنظیم بازار سپرده شود این تصمیم ها تنها با هدف رضایت عموم شکل گرفته است.

ایرلاین ها معتقد هستند که تصمیم ستاد تنظیم بازار در مورد قیمت بلیت هواپیما آن هم بدون حضور ذی‌نفعان صنعت هوایی در این باره تنها به ضرر این صنعت تمام خواهد شد.

لغو پروازهای چارتری از تهران به ۶ مقصد؛ ایرلاین ها باز هم نقره داغ شدند!

مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی در خصوص افزایش ۲۹ درصدی قیمت بلیت هواپیما می گوید: نمی‌دانیم ستاد تنظیم بازار با کدام حساب و کتاب و چه فرمولی به نرخ ٢٩ درصد افزایش قیمت رسید. اما آنچه که مشخص است این است که تصمیم ستاد تنظیم بازار در مورد قیمت بلیت هواپیما آن هم بدون حضور ذی‌نفعان صنعت هوایی در این باره تنها به ضرر این صنعت تمام خواهد شد.

گزارش نهایی شورای عالی هواپیمایی و در نهایت مصوبه ستاد تنظیم بازار در خصوص قیمت بلیت هواپیما موجی از نارضایتی را در میان ایرلاین ها به وجود آورد و آنطور که به نظر می رسد هنوز ایرلاین ها در شوک این میزان رشد کم قرار داشته و به دنبال راهی برای فرار از این مصوبه هستند.

بدون نظرخواهی از فعالان صنعت و بدون کار کارشناسی نرخ ٢٩ درصدی را برای افزایش قیمت بلیت انتخاب کردند در حالی که این میزان افزایش قیمت، هیچ مشکلی از صنعت را حل نمی‌کند

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با بیان اینکه این تصمیم نشان می‌دهد در کشورمان بدون اقدامات کارشناسی تصمیمات گرفته، تعیین و ابلاغ می‌شود، گفت: بدون نظرخواهی از فعالان صنعت و بدون کار کارشناسی نرخ ٢٩ درصدی را برای افزایش قیمت بلیت انتخاب کردند در حالی که این میزان افزایش قیمت، هیچ مشکلی از صنعت را حل نمی‌کند.

اسعدی سامانی با بیان اینکه دولت اراده‌ای برای رفع مشکلات و بحران ‌های صنعت هوانوردی ندارد، اظهار داشت: در صنعت هوانوردی شاهد مهاجرت خلبان‌ها هستیم و با این وضعیت مهاجرت خلبان‌ها سرعت پیدا می‌کند.

لغو پروازهای چارتری از تهران به ۶ مقصد؛ ایرلاین ها باز هم نقره داغ شدند!

ایرلاین ها معتقد هستند که با این میزان افزایش قیمت بلیت هواپیما هیچ ارتقای کیفیتی در خدمات ایجاد نشود و دوره انتظار برای خرید بلیت مسیرهای پرتردد افزایش پیدا کند. این رشد دوره انتظار برای خرید بلیت هواپیما در مسیرهای پرتردد ظاهرا نقطه تاریکی است که شرکتهای هواپیمایی بارها از این موضوع نهایت استفاده را برده و مسافران بیشترین ضرر را در این خصوص داشته اند.

وقفه افزایش نیافتن قیمت بلیت هواپیما در ۲۲ ماه گذشته که قصه زمینگیر کردن عمدی هواپیما و کمبود بلیت را بیش از پیش افزایش داد، موضوع مخالفت سازمان هواپیمایی کشوری با لغو پروازهای چارتری موضوعی جدید و جدی باشد که ایرلاین ها را بیش از پیش در مسیر نارضایتی پیش ببرد

به نظر می رسد وقفه افزایش نیافتن قیمت بلیت هواپیما در ۲۲ ماه گذشته که قصه زمینگیر کردن عمدی هواپیما و کمبود بلیت را بیش از پیش افزایش داد، موضوع مخالفت سازمان هواپیمایی کشوری با لغو پروازهای چارتری موضوعی جدید و جدی باشد که ایرلاین ها را بیش از پیش در مسیر نارضایتی پیش ببرد. چرا که فروش چارتری می توانست تا حدودی عدم افزایش قیمت بلیت را به میزان مورد دلخواه آنها جبران کند.

آنطور که از سازمان هواپیمایی کشوری خبر می رسد قرار است از پروازهای چارتری در مسیرهای پرتردد و فروش بلیت در این مسیرها جلوگیری شود.

حسن خوشخو با اشاره به اینکه پس از افزایش ۲۹ درصدی قیمت بلیت هواپیما در راستای کنترل قیمت ها از روز ۳۱ اردیبهشت، مهلتی دو هفته‌ای به شرکت های هواپیمایی برای حذف پروازهای چارتری تهران به ۶ مقصد پرتردد و بلعکس داده شد گفت: پس از موعد مقرر در صورت مشاهده هرگونه بلیت چارتری در این مسیرها مجوز پرواز آن شرکت در مسیر مذکور تعلیق می شود.

آنطور که در بخشنامه سازمان هواپیمایی کشوری به مدیران عامل ایرلاین ها ابلاغ شده است فروش بلیت در قالب پروازهای چارتری ممنوع است و از تاریخ ۳۱ اردیبهشت به مدت دو هفته فرصت دارند نسبت به ابطال کلیه قراردادهای موضوع یاد شده به مسافران اقدام کنند.

ایرلاین ها از ۱۵ خرداد ماه جاری در مسیرهای تهران-مشهد، تهران-شیراز، تهران-اصفهان، تهران-اهواز، تهران-بندرعباس و تهران-تبریز حق فروش و پروازهای چارتری را ندارند

در این بخشنامه ایرلاین ها از ۱۵ خرداد ماه جاری در مسیرهای تهران-مشهد، تهران-شیراز، تهران-اصفهان، تهران-اهواز، تهران-بندرعباس و تهران-تبریز حق فروش و پروازهای چارتری را ندارند.

لغو پروازهای چارتری از تهران به ۶ مقصد؛ ایرلاین ها باز هم نقره داغ شدند!

این موضوع اگر چه در قالب نامه ای به شرکت های هواپیمایی ابلاغ شده است اما سازمان هواپیمایی نیز به خوبی می داند که این بخشنامه ها تنها نارضایتی ها را افزایش و مسیرهای دیگری را برای جبران مقابل ایرلاین ها باز می کند. چرا که ایرلاین ها همچنان نسبت به میزان اندک رشد قیمت بلیت هواپیما ناراضی هستند.

به هر سوی ماجرای گران شدن بلیت هواپیما نیز در نوع خود بی نظیر و تا حدودی عجیب به نظر می رسد. از یک طرف ایرلاین ها و برخی دولتی ها با افزایش قیمت بلیت هواپیما موافق هستند و از سوی دیگر نیز برخی نمایندگان مجلس و انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی کشور به دلیل استفاده مداوم از هواپیما با رشد قیمت ها مخالف هستند.

قانون‌گذار تکلیف قیمت بلیت هواپیما را مشخص کرده است. قبل از برنامه پنجم توسعه تعیین نرخ خدمات بر عهده سازمان هواپیمایی کشوری بود و از سال ۹۵ طبق قانون برنامه متنوع‌سازی نرخ بلیت مطرح شد و تا سال ۹۹ جاری و ساری بود و نرخ‌ها در پروازهای داخلی طبق عرضه و تقاضا بود.

باید منتظر ماند و دید از اواسط خرداد ماه جاری کدام یک از ایرلاین ها در این مسیرهای پرتردد مورد اشاره پروازهای چارتری انجام خواهند داد و آیا به این بخشنامه تن خواهند داد یا خیر؟

کد خبر: ۲۲۲٬۴۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha